Ont i munnen?

F

froggy

Vad kan man se vad som tyder på att hästen har ont i munnen/tänderna?

När jag ska dra in min häst ifrån trav och galopp så har hon upp huvudet så långt hon kan och så slänger hon med tungan, är det något som kan antyda på att hon har ont i tänderna? Eller är det en sån där sak som dom flesta hästarna gör, är lite orolig....

Och om en häst har ont i munnen och man inte har råd att ordna någon "tandläkare", kan man rida med bettlöst tills man fixat pengar till "tandläkaren"? Eller är det dumt?

Och så undrar jag en till sak, om man beställer en tid hos en "tandläkare", kan man betala med försäkringen då?

Tacksam för svar!!

Sv: Ont i munnen?

Det du beskriver nedan är ett exempel på att allt inte stämmer i munnen eller någon annanstans på hästen.

När jag ska dra in min häst ifrån trav och galopp så har hon upp huvudet så långt hon kan och så slänger hon med tungan, är det något som kan antyda på att hon har ont i tänderna? Eller är det en sån där sak som dom flesta hästarna gör, är lite orolig....

Om du drar din häst så den stannar så förstår jag att den slänger upp huvudet och slänger med tungan.

Och om en häst har ont i munnen och man inte har råd att ordna någon "tandläkare", kan man rida med bettlöst tills man fixat pengar till "tandläkaren"? Eller är det dumt?

Det bästa vore om du satsade pengar på tandläkaren, vetrinär eller ET istället för olika egna lösningar. Men bettlöst är värt ett försök tills du tar ut hjälp.

Och så undrar jag en till sak, om man beställer en tid hos en "tandläkare", kan man betala med försäkringen då?

Nej, den kostnaden får du stå för själv. Men så dyrt är det inte att ta ut tandläkaren.

Sv: Ont i munnen?

Det är väldigt olika hur hästarna reagerar, men för det mesta vill de nog inte ha påverkan från bettet i munnen. Det kan göra att de antingen slänger huvudet sida till sida eller rakt upp, andra hästar gör precis tvärtom och försöker smita ner under handen. Problem med att äta, vill inte gå upp i vikt osv, som sagt det finns många tecken.

Om du menar en förhållning, så skulle jag kolla munnen ja. Men å andra sidan, hur är din hand i hästens mun? Även den kan orsaka obehag som hästen inte vill ha i sin mun.

För att lindra för hästen kan man rida bettlöst, men problemen finns ju ändå kvar och bör åtgärdas.

Nej detta går inte på försäkringen, räknas som övrig vård precis som vaccination etc.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 014
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka