Ont i magen :( ofredande?

Sv: Ont i magen :( ofredande?

"vad var det vi sa?". De är lätt att sitta bakom sin datorskärm och veta PRECIS hur man ska göra, men det är ändå TS som får leva med besluten.

Å andra sidan är vi flera stycken i tråden som har varit med om samma sak och vet precis hur det är att leva med de besluten. I efterhand kan jag säga att om jag INTE anmält hade jag haft svårt att leva med mig själv och ångrat mig enormt. Naturligtvis var det jobbigt och han vart inte fälld i rätten-men bara det faktum att det gick till åtal var en stor seger för mig. Det bekräftade att det inte var jag som var "känslig" utan att han faktiskt hade gjort fel!

I mitt fall fanns det dessutom betydligt färre sms sparade än vad jag föreställer mig att det gör i TS fall och då kommer det att bli påföljder för karln!

Det finns många som jobbar med chefer de inte gillar.

Och återigen så gäller inte detta mig, men om en kollega "lånat" min bil så hade jag först haft ett snack med kollegan och sagt att det inte var OK. Hade kollegan ändå fortsatt hade jag polisanmält den. Jag hade blandat in chef och eller fack om detta på något sätt påverkat mitt arbete.

Du skojar??!! Om någon tog min bil på min arbetsplats så skulle jag omedelbart polisanmäla! Likaså om jag blev utsatt för stalking. Båda delarna är straffbart och då är det polisens sak att utreda. Sedan skulle jag informera min chef. Jag är inte överdrivet förtjust i henne, men det spelar ingen roll i det här fallet.

Fortsätter på mitt eget inlägg:

Till TS: Jag tycker det låter konstigt att problemet plötsligt är löst. Om det är som du har berättat så har trakasserierna eskalerat varje gång du svarat stalkern. Att det nu är löst från en dag till en annan skulle ju vara fantastiskt, men jag har svårt att tro det. Jag hoppas vid gud att det är som du säger, inte att han har hotat dig till tystnad eller något sådant.

Kl

Okej allt har eskalerat. Jobbade i helgen. Fick jobba med den här killen (ensam). Gick väl bra i början sen gick det utför. Kommer inte skriva vad som hände då många här vet vem jag är och pga utredning men det var uttalade hot och ofredande när vi var ensamma. Berättade för en kollega av en ren slump egentligen som blev arg. Han sa att om inte jag berättar för chefen så gör han det. Så igår berättade jag allt. Sen åkte jag, kollegan och chefen till polisstationen och gjorde en anmälan.

Det är skitjobbigt just nu. Chefen satt med när polisen tog anmälan, hade aldrig klarat det annars. Imorgon kommer alla veta. Också jobbigt. Idag hade jag världens gräl med en annan kollega. Och fick då höra att han tyckte att jag gjort dåligt jobb under helgen (försökte undvika vissa uppg för att slippa jobba med killen) varpå jag skriker att han inte vet ett skit om vad som hände i helgen. För att sedan bryta ihop igen.. Tror inte anmälan kommer leda till ngt dock. Blir säkert nedlagt. Om så händer kommer jag begära omplacering. Kan aldrig mer jobba där om han är kvar.

Om 3-4 veckor blir det väl förhör. En kollega kommer följa med, men det är också en jobbig sak för då måste jag riva upp allt igen som jag förhoppningsvis lyckats bearbeta då.

Skulle han komma hit så sa polisen att jag skulle ringa 112 och i värsta fall får han besöksförbud.

Senast ändrad:

Men jisses!

Tja nu blir ju arbetsgivaren så illa tvungen att ta tag i det. Att DU skulle behöva byta arbete ser jag som otroligt, det är ju kollegan som är ett stort arbetsmiljöproblem (milt sagt!!!).

Ta definitivt inte på dig skulden. Han fick ju en andra chans, eller hur? Och tog den inte....

Kram och lycka till!!!

Kl

Tror inte anmälan kommer leda till ngt dock. Blir säkert nedlagt. Om så händer kommer jag begära omplacering. Kan aldrig mer jobba där om han är kvar.

Varför tror du det? Du har väl dina sparade sms och en massa vittnen ( 2 kollegor + en tjej som också blivit ofredad). Och så har du chefen på din sida!

:(

Vilken dyngstövel han är.
Men, du har gjort rätt. Din chef har gjort rätt och du har kollegor som stöttar dig.

Går det att ta kontakt med facket också? Därifrån kan du få juridisk hjälp som gör att polisen inte lägger ner fallet i första taget.

Sträck på dig.
Du har gjort något svårt och jobbigt och du ska vara stolt över att du visar att du inte tar sån här skit.

Jag är imponerad, du är stark :bow:

Hade du bott i värmland hade jag bjudit dig på glass för att fira att du är awesome. :D

Min chef är skitbra. Han var jätteledsen och arg över detta. Jag vet inte, får han inte en fällande dom kan de ju inte sparka honom. Vår personalnämnd ska också utreda men de avvaktar ju vad polisen säger.

När det senaste hände var vi ensamma. Så det kommer vara ord mot ord. Jag vet inte om alla tar min sida men jag vet att de jag är närmast med är på min sida, vad resten tycker orkar jag inte riktigt tänka på om jag ska va ärlig, berättade lite för en kollega som kommenterade att "jag verkar vara bra på att hamna i klistret" (har haft lite problem med en annan incident, dock inte på långa vägar nära detta). Detta har förstört min semester totalt. Går på semester nästa vecka. Måste hålla mig i närheten eftersom polisen vill kunna få tag på mig. Plus att jag såklart är ledsen och mår dåligt.

Detta är inte ditt fel! Helt ärligt är jag inte förvånad över att han fortsatte så som du har beskrivit honom:(
Men du har smsen sedan innan kvar? De tror jag kommer kunna hjälpa dig med detta.

Bra att det är anmält !
Nu hoppas jag att det går bra fram till och på en ev rättegång.

Kom ihåg att visa allt du har på förhöret , alla sms osv. Alla som hört dig berätta om incidenter ska du nämna så att de ev kan höras som vittnen

Har inte ens tänkt på facket. Men ska kolla med dom imorgon, idag orkar jag verkligen inte. Vi har typ stor jobbmiddag idag, jag kommer inte gå. Klarar det inte. Och jag sa till polisen att jag är riktigt jävla rädd för killen, speciellt efter imorgon när han kommer bli vidtalad om att jag berättat osv.

Han har btw frågat andra kollegor "om jag skvallrat" alla kollegor spelar ovetande inför honom. Så han måste ju ana att det är ngt.

Jag förstår att många inte orkar anmäla. Hade jag fått åka dit själv och sitta själv hade jag nog inte fått fram ett ord.

Kethets och cirkus :
Alla sms är såklart kvar. Och polisen kan ju få fram sånt om de skulle va borta. Några kollegor kommer bli hörda som vittnen. Bara tanken på rättegång är jättejobbig. Även om jag tror det läggs ner innan.

När det senaste hände var vi ensamma. Så det kommer vara ord mot ord. Jag vet inte om alla tar min sida men jag vet att de jag är närmast med är på min sida, vad resten tycker orkar jag inte riktigt tänka på om jag ska va ärlig, berättade lite för en kollega som kommenterade att "jag verkar vara bra på att hamna i klistret" (har haft lite problem med en annan incident, dock inte på långa vägar nära detta). Detta har förstört min semester totalt. Går på semester nästa vecka. Måste hålla mig i närheten eftersom polisen vill kunna få tag på mig. Plus att jag såklart är ledsen och mår dåligt.

Men du... ta ett djupt andetag och försöka "kliva ur" situationen och kika in på vad som händer men en annan persons perspektiv.

Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men nu är du mitt uppe i det hela och du har uppenbarligen svårt att se på hela grejen med "opartiska" ögon.

För det första - din kollegas komentar om att "du verkar vara bra på att hamna i klistret" är helt galen!
Endera så misstolkar du kollegan till nått värre än vad hen sa (kanske för att du just nu förväntar dig att bli ”fördömd”) ELLER om din kollega faktiskt så just så – då borde kollegan ta mig tusan få en rejäl avhyvling, för så säger man bara inte.

När jag läser det du skriver så uppfattar jag (rätt eller fel?) att du nästan lägger lite skuld på dig själv, eller att du i alla fall tror att andra ska lägga skulden på dig?
Och det är ju bara SÅ fel! Du har inte gjort nått fel, och ska inte ta på dig NÅGON skuld.

Du skriver att du berättade för en kollega av en slump, och att han pushade dig att berätta för chefen.
Du skriver att det är jobbigt att alla ska få veta, och du beskriver att du inte berättar för alla dina kollegor.

Tänk dig i situationen att ”Benke” börjar på ett nytt jobb, där jobbar han tillsammans med ”Bertil” som till en början verkar trevlig.
Det kommer snabbt fram att Benke och Bertill båda är intresserade av modellflyg och Bertil vill att de två ska sticka ut och flyga modellflyg tillsammans.
Benke känner dock att han och Bertil inte riktigt klickar efter som att de är väldigt olika som personer, och Benke säger att han tyvärr inte vill.
Då blir Bertil sur och han börjar ringa Benke på kvällar och nätter.
När Benke ändå inte vill flyga modellplan tillsammans börjar Bertil att hota Benke, han förföljer honom och spionerar på honom och tillslut så går det så långt att Bertil faktiskt ger sig på Benke på jobbet och börjar slåss.

Inte fan skulle Benke skämmas över att berätta för alla att Bertil beter sig som en galning?
Inte skulle Benke fundera på att byta jobb för att en knäpp kollega givit sig på honom? Eller hur?

Jag VET att det är jättesvårt när man är mitt i det som händer – men du MÅSTE se att DU inte gjort nått fel, du behöver inte skämmas, du ska inte behöva byta jobb och du ska absolut inte tveka att berätta om allt för ALLA!!

Jag stämde en chef en gång, och det var jobbigt just då (hen blev såklart "ganska upprörd" (milt uttryckt) att jag satte ner foten och att hen inte kunde fortsätta som hen hade gjort) - men jag fick oerhört bra stöd av min advokat och att sitta i rättegång (ting) var inte alls särskilt konstigt eller jobbigt.

Då gjorde jag ingen polisanmälan utan tog allt via min advokat, det var en rent ekonomisk grej liksom. Men jag har haft mycket poliskontakt i andra ärenden, som vittne (en gång som målsägande) och poliserna har alltid varit suveräna. Jag har även vänner som är poliser och de som jobbar med utredningar gör verkligen sitt yttersta för att deras utredningar ska hålla i rätten.

Polisen i Sverige får mycket skit, det tycker jag är synd. Ha förtroende för dem. Och det finns stöd att få, säg att du tycker att processen verkar väldigt jobbig/krånglig/skrämmande och vill veta mer om hur det går till. Det finns brottofferstödjare som gärna följer med både på rättegång och förhör.

Och du - det är inte du som ska ha ont i magen. Det är hans tur att ha det nu ;)

Jag är rädd att andra ska tycka att det är mitt fel. Imorgon ska ju chefer och sånt snacka med killen och berätta vad jag sagt och vad vi gjort. Jag är rädd att killen ska dra så övertygande lögner att de väljer att tro på honom. Vad gör jag då? Visst smsen finns ju kvar, och alla som läst dom tycker de är helt sjukt och de är ju svåra för honom att ljuga sig ifrån.

Om andra väljer att tro på honom vet jag inte vad jag ska göra.

Jag är rädd att andra ska tycka att det är mitt fel. Imorgon ska ju chefer och sånt snacka med killen och berätta vad jag sagt och vad vi gjort. Jag är rädd att killen ska dra så övertygande lögner att de väljer att tro på honom. Vad gör jag då? Visst smsen finns ju kvar, och alla som läst dom tycker de är helt sjukt och de är ju svåra för honom att ljuga sig ifrån.

Du är ett offer det kommer vi inte ifrån, men släng av dej skuldkoftan !
Den ska HAN bära !!!!

Du har dina sms och flera vittnen. Dessutom har du visat stort tålamod med honom, men har fortsätter att gå över gränsen. Det är han som borde skämmas och inte du. Håller du dig bara till sanningen så kommer det snart att märkas om han börjar nästla in sig i lögner.

Nej vet du vad - VARFÖR skulle de tycka det?

Du har ju hans sms, och bara dom i sig är väl nog besvis för att han betett sig olämpligt - eller hur?

+ fejko :

Förhoppningsvis är det så. Smsen och sånt är klart olämpliga. Men det som hände i helgen är så mycket värre. Har aldrig någonsin tidigare känt mig "kränkt" innan men det som hände är så vidrigt och äckligt. Jag önskar så att jag hade bevis för det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 589
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31