Ont i magen :( ofredande?

Sv: Ont i magen :( ofredande?

Alltså jag håller helt med dig. Den här tråden är så himla otäck eftersom den speglar offret (kvinnan) som den skyldiga och att det ska gås på tå kring förövaren (mannen)-för att det är "känsligt". Otäckt som fan.

Helt ärligt vet jag inte hur jag ska agera. Tänk om chefen inte tycker det är så farligt? Tänk om han/andra tycker att det han skrivit inte är så farligt? Jag tycker det är skitcreepy det han skrivit, eller överreagerar jag?

Jag vet inte vem som är skyddsombud, ska se om jag hittar det på hemsidan.

Men vad nån annan tycker är väl egentligen rätt oviktigt? Det är ju DU och inte dom som blir utsatt! Du blir utsatt för brott och att anmäla är vad du ska göra, det finns faktiskt inga alternativ.

Får jag inget stöd så kommer jag inte orka med det vet jag. Berättade för en kvinnlig kollega som väl tyckte att det inte var så farligt. Snacka om slag i ansiktet.

TS har berättat för mig via PM var hon jobbar, jag förstår varför hon är orolig över jobbets reaktioner. Men jag tror att alla är det i en sådan situation. Antingen för att det är ett litet företag, mansdominerat, konstiga policys osv.

TS; ha lite på fötterna. Du behöver inte prata med ditt skyddsombud om du tycker det är känsligt, du kan välja att kontakta någon annan i din fackorganisation, förslagsvis en kvinna.

Berättade för en kvinnlig kollega som väl tyckte att det inte var så farligt. Snacka om slag i ansiktet.
Jag vägrade arbeta med killen som ofredade mig på mitt förra jobb. En kvinnlig kollega sade att "jamen, man måste ju kunna jobba med alla!"

"Dra åt helvete och ta honom med dig", sade jag.

Får jag inget stöd så kommer jag inte orka med det vet jag. Berättade för en kvinnlig kollega som väl tyckte att det inte var så farligt. Snacka om slag i ansiktet.

Otroligt konstigt bemötande, men jag blir inte jätteförvånad. Skrev själv en tråd för ett tag sen om en kille som stod och skrek efter mig när jag var ute på kvällspromenad med hundarna, där tyckte flera att det var jag som var konstig eftersom jag inte hälsat på den skrikande killen och fick skylla mig själv... Totalt off topic, men jag tror att det kan vara svårt att relatera till din situation om man inte varit i den.
Därför tycker jag du ska ringa polisen, du behöver inte anmäla, bara förklara och fråga om råd. Jag kan nästan lova att deras reaktion är helt annorlunda.

Men hur kan man säga att det inte är så farligt :( Uppenbarligen skrämmer kollegan dig genom sitt beteende, vilket de allra flesta bör förstå!

Jag hade utan tvekan polisanmält om inte personen i fråga omedelbart slutar höra av sig och beter sig som en normal person på jobbet! Det ska inte spela någon som helst roll om du så hade uppmuntrat honom till att flörta med dig eller ens om ni hade haft ett förhållande, du har sagt nej, och ett nej är ett nej! Att han dessutom nu blivit hotfull gör absolut att en anmälan vore på sin plats.
Har han hört av sig mer under helgen?

Dessutom bör chefen informeras om läget så snart som går. Att en annan kollega ska prata med killen tycker jag inte låter som en jättebra idé.

Ja det där har jag också hört, att man måste kunna jobba med alla.. För min del fick jag problem med en manlig kollega när jag blev tillsammans med min man som även han jobbade i samma företag.. Då fick jag höra att jag var taskig mot den andra kollegan, för att min man fick så mkt uppmärksamhet, och att jag faktiskt borde ta hänsyn till kollegans känslor :eek:... Att kollegan gjorde rent av farliga saker för vår del spelade ingen roll, inte heller att han vägrade tilltala mig öht och dessutom struntade i att göra sitt jobb när han åkte med mig (han var tågvärd ibland på mina tåg) spelade heller ingen roll, det var ändå mitt fel att vi inte kunde samarbeta. Till slut, efter 1 ½ år av eviga hejanden på en person som inte ser på en, vägrar heja tillbaka, skvallrar för chefen om saker som inte ens skett så gav vi upp och sökte jobb på ny ort..
Vi hade svårt för att berätta för chefen om vad som pågick, för just när allting skett så kände man sig ändå skyldig, vi hade ändå varit kompisar och kanske hade han missuppfattat mig och jag råkat uppmuntra honom till att tro att vi var nått annat? Men idag när man ser tillbaka på det så inser man att han inte är klok. Han raggar på alla nya tjejer som börjar jobba, får han inget intresse tillbaka från dom så behandlar han dom som luft sen, eller är riktigt dryg mot dom.

Men att andra inte tycker att det är så farligt spelar ingen roll alls. Du mår ju inte bra i situationen som den är nu och det skulle ju inte förändras om chefen skulle tycka att du överdrivet. Alltså gör det ingen skillnad om du polisanmäler nu. Chefen har ju heller inget veto i frågan. Allt chefen behöver veta är att du blir ofredad av en anställd och att du har/ska polisanmäla det. Sedan ska det förstås också hanteras som det arbetsmiljöproblem som det är.

Det är du själv som sätter nivån.
Om du inte anmäler till polis och chef så är det du som visar att "det inte är så farligt".
Men om du bestämt förklarar att denna mannen i princip tar ditt liv ifrån dig så sätter du nivån att det är allvarligt.

Det är som en självuppfyllande profetia.
Och det blir vad du gör det till.

Om du vill ha tillbaka ditt liv så måste du ta tillbaka ditt liv.
Just nu så har du fått det kapat eller stulet.
Att i det läget fundera på om du skall agera eller inte verkar ju totalt uppgivet.

Läs Fioranos utmärkta inlägg en gång till !! Jag kopierar in det (också).
Den här tråden är så himla otäck eftersom den speglar offret (kvinnan) som den skyldiga och att det ska gås på tå kring förövaren (mannen)-för att det är "känsligt". Otäckt som fan.

Jag hade polisanmält. 11414 är jättebra, jag har använt det nu många gånger

Det är väl det där som är det värsta, att kompetensen och viljan att ta tag i problem är ganska liten. Jag blev grovt trakasserad via mail för många år sen och när jag tog upp det med personalchefen så var hens lösning att personen som trakasserade mig skulle fråntas tillgång till nätverket...

Det är väl det där som är det värsta, att kompetensen och viljan att ta tag i problem är ganska liten. Jag blev grovt trakasserad via mail för många år sen och när jag tog upp det med personalchefen så var hens lösning att personen som trakasserade mig skulle fråntas tillgång till nätverket...
Min chef ansåg att han kunde lösa problemet genom att "prata" med kollegan.

- God morgon, M lämnar mig inte ifred och igår blev han anmäld för olaga hot. Jag är skraj.
- Jaja, jag ska prata med honom.

I två års tid. Så "prata" funkade uppenbarligen inte.

Det som hände efter två års terror var, om jag förstått saken rätt, att han började ge sig på en till nyanställd tjej (jag hann vara anställd i 14 dagar innan han satte igång) - som polisanmälde, vilket blev lite jobbigt för företaget, varför han blev avskedad.

Helt ärligt vet jag inte hur jag ska agera. Tänk om chefen inte tycker det är så farligt? Tänk om han/andra tycker att det han skrivit inte är så farligt? Jag tycker det är skitcreepy det han skrivit, eller överreagerar jag?

Jag vet inte vem som är skyddsombud, ska se om jag hittar det på hemsidan.

Du ska agera sakligt. Om jag har förstått saken rätt skickar kollegan drösvis med sms till dig även mitt i natten trots att du upprepade gånger sagt att det inte är OK (spara dessa så du har något att visa upp). Din kollega vet detta (vittne). En annan tjej har varit utsatt för samma sak (vittne).

Om du sedan ska blanda in chef eller fack i detta är en fråga om vilka personer du känner mest förtroende för. Det finns personer som tycker sådant här är pinsamt och gärna vill vifta bort det. De är också rädda för att det ska skada företagets rykte. Då är det hårda fakta som gäller. Sedan vet jag inte hur pass "viktig" stalkern är på arbetsplatsen? Är han en sk nyckelperson finns risken att företaget ställer sig bakom honom, tyvärr.

Lycka till, håll dig kall och var saklig!

KL

Än en gång, snälla ring polisen. Bara på det lilla du skriver tycker jag det är uppenbart att han hotar dig. Ett olaga hot behöver inte vara uttryckligt utan kan också vara underförstått. Varför ska du vara rädd, ha ont i magen och inskränka ditt liv pga. en man? Man får inte bete sig som han gör, oavsett vilken relation man har haft eller inte haft. Om ni så hade haft den hetaste kärleksaffären i världshistorien hade hans beteende varit lika fel och lika olagligt.

Det kan finnas personer på ditt jobb som inte förstår eller inte orkar ta till sig, för att det är jobbigt för dem. Det har inte med dig att göra och betyder inte att de har rätt. Vissa människor är sådana och sticker hellre huvudet i sanden än tar tag i ett "jobbigt" problem. Därför tycker jag inte att du ska prata med kollegor utan i stället ringa till polisen. Tänk om han hade slagit dig? Eller våldtagit dig? Hade du då pratat med kollegor? Självklart inte. Situationen är densamma nu. Han begår vad jag uppfattar som brottsliga gärningar mot dig och bör ställas till svars för dem. Du har rätt till det stöd och skydd som polisen kan ge. Den här mannen är dessutom dum nog att utöva sin brottslighet per SMS, varför det finns fina bevis på vad han gör.

Saken är utredd och jag kommer inte göra ngn anmälan av ngt slag. Finns ingen anledning och jag kommer inte ändra mig. Jag kommer ha oerhört svårt för denna människa resten av tiden vi ska jobba ihop och undvika honom maximalt, men vi behöver inte jobba ihop särskilt mkt.

Han har också lämnat mig ifred sen jag sa ifrån ordentligt.

Jag hoppas verkligen det du säger nu stämmer, känns lite osäkert, men önskar dig all lycka till.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 589
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31