ont i höfterna/benet (boxer)

V

Visa

Jag har fått ta över en boxerhane på 7 år ganska nyligen. Jag vet att han innan hade lite problem med höfterna, om man var ute länge å han busade mkt så blev han som stel å haltade litegrann. Så vi var tillo vet och kolllade. Dom kollade på då han gick å sprang, men såg inget. Började sne dra å så lite i benen å efter ett tag fick dom en reaktion från honom och sa att han hade lite ont i ena höften/benet. Så då sa dom att vi skulle börja ge attrox (stavas?) så nu har vi ju börjat ge det då. Vi ger för människor då vet. sa att det var billigare och hade ungefär samma verkan (kunde bli lite dåliga i magen men har inte märkt nått). Så nu har han gått på det i ca 1 månad eller så.

Men alltså grjen är att jag tycker han inte blir bättre, utan nästan sämre! Han är ofta stel när han är inne och går lite snett, men så fort man kommer ut så är det som att han glömmer bort det å blir valp igen! Så iförrgår var jag ute å red å han fick följa med. Vi var väl ute en 30 min å skrittade. Sen när vi kom tillbaka till stallet så hade han jääätteont. han kunde knappt gå på benet! Så nu har jag ringt vet. igen å fått en ny tid.

Är detta ett vanligt problem bland boxrar eller (nån som vet?) Har hört att dom ibland brukar ha dåliga höfter har jag för mig. Jag veet att han inte är höftröntgad nån gång.

Är det nån som har "samma" problem? Vad kan det vara? Jag blir galen! :cry:

Vet. sa att det var många som brukade ha ont i höfterna å gå på medicin många år -kanske det hjälper bättre om man köper "hund"attrox? Eller är det "kört race"..? :(
 
Sv: ont i höfterna/benet (boxer)

Röntga höfterna!

Det är enda sättet att få veta om hältan beror på HD och hur pass illa det är. Om leden är väldigt deformerad med stora pålagringar finns oftast inget annat att göra än låta hunden somna in.

Artrox är ju förvisso mot ledbesvär, men många hundar med HD och AD behöver även Rimadyl, Metacam eller liknande för att slippa smärtan. Ta det försiktigt med motion innan du vet hur höfterna ser ut.
 
Sv: ont i höfterna/benet (boxer)

Kan bara hålla med då detta låter precis som min hund betedde sig innan han fick diagnosen artros .
 
Sv: ont i höfterna/benet (boxer)

Ok. Men då är det säkert höfterna. Sist vi va hos vet. sa han att vi kunde röntga om vi ville, men vi skulle ändå få samma svar (ge artrox) så då sket vi i det. Men nu då det har blivit värre så känner jag att jag vill veta exakt vad det är och exakt vad jag ska göra så han inte ska ha ont, för det är så jobbigt å se honom halta omkring :(

Men han haltar ju bara på ett ben,oöm det är höfterna ska han inte som halta med hela baken då? Eller kan det vara fel bara på ena sidan? Går det kanske inte fixa med en operation isåfall?

Om hunden har HD eller AD ska dom inte ha ont hela livet då, eller kommer det då dom blir gamla? För han började visa små tecken på ont för ca 1 år sen. Men det var extremt lite, nu är det nästan för ingenting :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ont i höfterna/benet (boxer)

Hur gick det för din hund då? Gick det att ge den nå medicin mot det eller så..?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 321
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp