Ont efter skoning

sweep

Trådstartare
Idag blev min häst skodd och tydligen så hade det blött en del när höger bak skulle skos..
Det var ett pyttehål men blödde en massa så tillochmed hovslagaren blev förvånad.

När jag kom till stallet senare på kvällen (var alltså inte med när han blev skodd) så låg han ner och hade legat ner ganska mycket enligt de som var i stallet.

Jag tog ut han på gången och han kunde knappt gå.. hade jätteont i fötterna.

Nu undrar jag vad jag kan göra för att hjälpa honom få mindre ont och få honom att bli oöm snabbt..

Sv: Ont efter skoning

sweep skrev:
Idag blev min häst skodd och tydligen så hade det blött en del när höger bak skulle skos..
Det var ett pyttehål men blödde en massa så tillochmed hovslagaren blev förvånad.

När jag kom till stallet senare på kvällen (var alltså inte med när han blev skodd) så låg han ner och hade legat ner ganska mycket enligt de som var i stallet.

Jag tog ut han på gången och han kunde knappt gå.. hade jätteont i fötterna.

Nu undrar jag vad jag kan göra för att hjälpa honom få mindre ont och få honom att bli oöm snabbt..
:eek: det där va INTE bra..stackars häst!:crazy:

Låter som om din häst är alldeles för hårt nerverkad,kanske sömstucken oxå ,vad vet jag?
Ring din hovslagare på direkten så h*n får åka ut och hjälpa din häst snarast,ingen häst ska behöva ha ont !!

Om hästen ligger ner har den rejält ont och det är inte acceptabelt!

Jag vet som sagt inte hur hästen är verkad.. men eftersom du säger att hästen är så öm så låter det som den är för hårt nerverkad..kanske skorna trycker på sulan?

Men se till att hovarna ses över snarast så ev felaktigheter rättas till på direkten,ta av skorna om hästen har ont.

Är det riktigt illa kanske hästen behöver smärtstillande och inflammationsdämpande!

Usch det gör ont i mig när jag hör din beskrivning..:crazy:

Se till att hovslagaren rättar till det som orsakar hästen smärta,snarast!!

Det låter inte normalt. Min hovslagare säger åt mig att ringa på direkten om hästen visar tecken på hälta efter skoning.

Byt hovslagare!
Kan han inte sitt jobb??
Jag har haft samma i 5 år och har ALDRIG råkat ut för nåt!
Stackars din häst! :cry:

Du borde ta av skorna så snart som möjligt.
Ring din hovslagare direkt.

Säger som de andra! Ring tillbaka hovis, det får han faktiskt komma och fixa till! Så ska det inte vara...

ja ta av dom så fort du kan . jag har tagit av min häst skorna har nu en hovslagare som verkar efter hästens egen hov . :love:

Hej har varit med om samma sak.Akut fyllde jag boxen med enormt mycket spån som jag blötlade, detta underlättade för min stackars häst.Sen tycker jag att man ska ge smärtstillande om detta inte hjälperLycka till.

Har varit med om samma sak. Ring veterinär för att få smärtstillande!
I mitt fall fick skorna läggas om med sula. Min hovslagare påstod att hästen fått fång:eek: Vilket den enligt veterinären inte hade.
Det blev ganska lång konvalecens när hovarna var så nedverkade, väldigt hårt enl veterinären som jag fick ta ut akut på natten.
Min häst föll ihop när hon klev ut på stallgången och fick en ful broskbildning i sitt ena framknä efter det:crazy:
Bytte sen hovslagare:mad:

*lånar knapp*

Boj, varför inte lägga upp denna tråd på "barfotatråden" så kan hovslagarna svara på hur det kan bli så här. De bästa svaren till trådskaparen måste ju hovslagarna själva sitta inne med. Den tråden är ju dessutom till för problemlösning.....

Ideaal skrev:
*lånar knapp*

Boj, varför inte lägga upp denna tråd på "barfotatråden" så kan hovslagarna svara på hur det kan bli så här. De bästa svaren till trådskaparen måste ju hovslagarna själva sitta inne med. Den tråden är ju dessutom till för problemlösning.....

Barfotatråden handlar väl om barfotagång ochinget annat? Men hur som helst, det låter ju onekligen som sömtryck/för hård verkning! Ryck av skorna snarast. Till att börja med.

Det SKA inte blöda när man skor...

Hur har det gått med din häst? Såg att du var här på buke väldigt sent i natt. Hoppas att du är vaken så du hinner ringa hovslagare/vet så din häst får hjälp.

Ideaal skrev:
*lånar knapp*

Håller med!

Alla säger av med skorna snarast, då måste detta räknas in i barfotatråden.

Lurvponnyn skrev:
Håller med!

Alla säger av med skorna snarast, då måste detta räknas in i barfotatråden.

"Alla" menar nog inte av med skorna permanent. "Alla" menar av med skorna för att hästen har ont av dem!

måste bara göra ett inlägg om att du säger att det inte ska blöda vid skoning. Naturligtvis är det fel om det blöder mycket eller hästen får ont av det, däremot är en mindre blödning INTE ett tvärsäkert tecken på att det har blivit för hårt verkat.
Frågade nämligen "min" hovslagare det vid förra skoningen eftersom det blev en liten blödning på ena fram (hästen reagerade ingenting = gjorde inte ont). Han berättade att framförallt om det var längesedan hästen skoddes kunde mindre blodkärl växa neråt i hoven i takt med dess tillväxt. När sedan detta skulle verkas bort kunde det hända att något litet blodkärl öppnades. Om hästen däremot skoddes/verkades oftare minskade risken eftersom blodkärlen "hölls i schack" och inte tilläts växa neråt på samma sätt.
Jag personligen litar mycket på denna person, speciellt då det visade sig att han hade rätt i att min häst aldrig skulle känna av något av den lilla blödningen.
På min förra häst hade jag en annan hovslagare i början som jag inte var riktigt nöjd med (inte tillräckligt gammal för att få bestämma hovslagare m.m och det var inte jag som betalade heller...). Hovarna var alldeles för långa och anpassades nästan efter skon istället för tvärtom. Bytte hovslagare alldeles för sent egentligen, men han gjorde ändå så gott han kunde och hovarna blev faktiskt bättre. På den hästen kunde det blöda en hel del vid verkning, men det berodde på den tidigare betydligt sämre verkningen. Det var ändå ytterst sällan den hästen var öm efter verkning. man lär så länge man lever men tyvärr händer det att dom oskyldiga djuren kan bli lidande...

Till trådskaparen: Hoppas din häst snabbt blir bättre, tyvärr har jag inga föslag hur du ska lindra dess plågor annat än det som övriga har sagt.

Måste bara tillägga en sak... enligt en känd och mycket utbildad hovslagare i Sverige (vet inte om man får skriva ut namn?) så kan det inte växa ner blodkärl. Det kan hända på katter och hundar, men inte hästar.

jag ska försöka fota hovarna idag.

tyvärr så tycker hovslagaren (och större delen av folket i stallet) att det är helt OK när det blöder för det är bara bra..

så om attack inte är bättre idag ringer jag en annan hovslagare.

enligt foket i stallet så är dom som skor typ sveriges bästa.. och det ska blöda osv..

och jag kommer troligen byta nu

jag har inte sett hur han är idag så därför har jag inte ringt någon än.

Det kan blöda pyttelite om man har otur men i ditt fall blödde det ju mycket och hästen hade så ont att den låg ner. Nej, jag skulle inte lita på denna hovslagare. Jag skulle ringa veterinären. Är det en godkänd hovslagare du har? I så fall borde han/hon ersätta dig för veterinärbesök. Sedan skulle jag se mig om efter en annan hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama