Ont efter insättning av hormonspiral

Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Enya: Jag har p-stav och även den kan göra att mensen försvinner. För mig blev det så, haft blodblandade flytningar i totalt fem dagar sedan jag satte in den för tre månader sedan. Det är ju ett aningens mindre "privat" ingrepp att sätta in en stav än en spiral, så om du inte provat stav kanske det är ett alternativ?

(Och efter att ha läst vissa berättelser här; Jisses vad glad jag är att jag valde p-stav istället för spiral.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Enya: Jag har p-stav och även den kan göra att mensen försvinner. För mig blev det så, haft blodblandade flytningar i totalt fem dagar sedan jag satte in den för tre månader sedan. Det är ju ett aningens mindre "privat" ingrepp att sätta in en stav än en spiral, så om du inte provat stav kanske det är ett alternativ?

(Och efter att ha läst vissa berättelser här; Jisses vad glad jag är att jag valde p-stav istället för spiral.)

Men eller hur! Berättelserna är ju inte allt för mysiga, om jag säger så.

Skulle inte stav försvinna? Känner man av den? Gör det ont att sätta in? Flyttar den på sig, som hundarnas chipmärkning :D Tack för tipset, ska fundera på det :D
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har haft p-stav, tyvärr fungerade det inte för mig så den plockades ut. Man kan känna den med fingrarna när den sitter där, men den rör sig inte. Jag har ett litet ärr som minne av den..slapp ha mens, jippie!
Bytte sedan till kopparspiral då man kom fram till att det nog var hormonerna som ställde till det. Jag tycker inte att isättningen var så hemsk som vissa verkar ha fått ha det, visst var det inte behagligt, men jag tyckte det var värre att plocka ut staven och då hade man ju bedövning! Har för mig att jag hade lite värk nån dag efteråt men inget farligt.
Nu står jag ut eftersom jag ju inte verkar kunna ha hormon p-medel men min mens har blivit värre. Jag blöder längre, och mer, fast det är från och till under perioden, bitvis så lite att det inte fungerar med de minsta tampongerna, sen helt plötsligt störtblöder jag så det går igenom de största :eek:
Jag har aldrig känt den själv, bm sa att man skulle kolla "trådarna" ibland men jag har aldrig hittat dem. Dock känner sambon dem ibland vid sex samt att de en gång skavde så han blödde! :eek:
Nästa år är det dax att ta ut den och jag funderar faktiskt om jag ska våga prova på ett hormon p-medel igen. Är ju inte säkert att det faktiskt var hormonerna som ställde till det för mig!
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Kl

Jag hade lite ont nån vecka tror jag (har kopparspiral dock) och blödde lite hipp som tapp första månaden. Hade även några få episoder i början där jag fick intensiva men kortvariga kramper vid ansträngning men de
försvann efter ett tag. Min man har inte känt några trådar och jag känner inget av spiralen vid sex.

Ang. blödningar av kopparspiral är det nog väldigt individuellt. Jag kan ibland, men inte varje månad, få mellanblödningar. Utslaget över alla mensdagar så blöder jag nog samma mängd som innan spiralen, dock med ett annat mönster. Vanligen 2 dagar med sparsam mens, 1 dag nästan uppehåll, 2 dagar med kraftig blödning (mer än en normaldag innan spiralen) och sedan 2-3 dagar med mkt sparsam mens, klarar mig då med enbart trosskydd. Så sammanfattat har jag alltså egentligen bara 2 dagar med "jobbig" mens. Oftast väldigt lite mensvärk, t.o.m mindre än innan spiralen!
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Men eller hur! Berättelserna är ju inte allt för mysiga, om jag säger så.

Skulle inte stav försvinna? Känner man av den? Gör det ont att sätta in? Flyttar den på sig, som hundarnas chipmärkning :D Tack för tipset, ska fundera på det :D

Nej, stav finns kvar och lär så göra bra länge till. :)

Den känns under huden och första veckan är det lite ömt (som ett litet blåmärke) men i övrigt märks den inte av. Att sätta in den känns inte alls då det görs under lokalbedövning. Jag är vansinnigt spruträdd men inte ens jag tyckte att lokalbedövningen var så farlig.

Den KAN flytta på sig, men det händer i så fall väldigt tidigt (åtminstone enligt min barnmorska).
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Hellre ont i armen än i livmodern! :D Så det ska jag kolla upp, att jag inte tänkte på det själv :D

Är det inte sån man ska få via läkare på recept att själv hämta ut på apotek? Man borde få lära sig att sätta i den själv ju :p Sitter den i i5 år?
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Hellre ont i armen än i livmodern! :D Så det ska jag kolla upp, att jag inte tänkte på det själv :D

Är det inte sån man ska få via läkare på recept att själv hämta ut på apotek? Man borde få lära sig att sätta i den själv ju :p Sitter den i i5 år?

Min barnmorska skrev ut receptet och bokade tid för insättning, jag hämtade ut staven på apoteket och hade med den när barnmorskan skulle sätta in den.

Den räcker i tre år. Den gamla varianten som bestod av flera stavar tror jag räckte fem år.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag förstår inte hur du läser, vi är flera som är jättenöjda med hormonspiral och som slipper allt var menshelvete heter och inte har ont heller. Jag har testat stav och det gjorde ont både när den skulle sättas in och när den skulle tas ut för att det inte funkade. Såg rätt illa ut också eftersom den syntes genom huden.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag förstår inte hur du läser, vi är flera som är jättenöjda med hormonspiral och som slipper allt var menshelvete heter och inte har ont heller. Jag har testat stav och det gjorde ont både när den skulle sättas in och när den skulle tas ut för att det inte funkade. Såg rätt illa ut också eftersom den syntes genom huden.

Fast det är flera som har haft ont, mycket/länge och det känns verkligen inte bra. Jag känner inte för att kanske få sådana problem eftersom smärta där är något som faktiskt stör mig mer än något anat.

Att ha ont i armen är en piss i Nilen mot smärta i livmodertrakten, jag lovar! Jag är kanske gnällig, men mens och smärta är handikappande som fan.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

*kl*

Nu har jag börjat fundera.. Ska ändå byta hormonspiral snart, kanske borde byta den mot p-stav istället? Stod något om att man kan blöda mer och det vill jag verkligen inte, men det kanske skulle vara bekvämt att inte ha främmande föremål intryckta i dom nedre regionerna. Även om spiralen har fungerat mycket bra.

Vad tror ni? Är det någon som bytt mellan spiral och p-stav?
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har haft problem med mensvärk och testat med kopparspiral som var ett h-vete, men majoriteten har inga problem alls med hormonspiral och har man fött barn har man nästan aldrig några problem enligt de barnmorskor jag pratat med. Får jag välja så tar jag alla gånger heller och stoppar upp en hormonspiral och är besvärsfri i flera år än en stav som kan flytta sig och som i mitt fall gjorde det! Läkarn fick gräva ut den ur armen på mig. :eek:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Men det är ju inte alls säkert min viktuppgång är pga hormonspiralen! När jag för många år sedan försökte äta P-piller (provade olika sorter) fick jag som värst ALLA biverkningar som stod på förpackningen UTOM viktökning! :crazy:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Knapplån och trådkap:
Behöver också pepp och solskenshistorier!

Jag satte in en hormonspiral för ca 3 veckor sen pga extrema menstruationer med tillhörande kramper, svimningar, PMS osv.
Det gjorde ju ont som tusan att sätta in den och jag blödde nån vecka och hade rejäl mensverk.
För åtta dagar sedan fick jag "mens", precis enligt min tidigare cykel men det tar ju inte slut! Jag blöder och blöder och har gräsligt ont, jag drog mig gråtandes på hörntänderna till jobbet idag och ger det sig inte under helgen kommer jag nog ge upp.
Det här är min enda och sista lösning då jag får migrän av alla andra hormoner men just spiralen ska visst vara skonsammare. Funkar inte detta nu måste jag nog överväga att operera bort skiten och försättas i klimakteriet, 37 år gammal:(
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

En sida av saken är att om man inte tål P-piller så är hormonspiralen att föredra, den "verkar" bara "där nere", inte i hela kroppen. P-stav verkar ju som P-piller i hela kroppen.

I övrigt så tycker jag alla preventivmedel som utrotar mensen är bra preventivmedel! :angel:

Jag tror det är väldigt individuellt hur man reagerar också. Minns när jag skulle ta bort en leverfläck för några månader sedan, jag fick tuffare förhållningsorder än den gången jag gjorde ingrepp INUTI magen! Sjuksystern jag pratade med övervägde sjukskrivning! Snacka om overkill, jag åkte och tog bort min leverfläck, bedövningen tog inte, jag kände hur de skar och sydde, men det gjorde ju inte ondare än själva bedövningssprutan, så jag sa "det känns inte" när de höll på. Sedan åkte jag och jobbade som vanligt. Så som sagt, det är nog VÄLDIGT individuellt hur man upplever ingrepp av alla de slag! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Har redan börjat känna av aningen fetare hy och hår.Brukar biverkningarna avta med tiden? Men det är så lite så det stör mig inte,finns ju de som får problem med acne.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Bytte från stav till spiral, ren lycka! Och hormonspiral är enligt min bm det snällaste hormonpreparat man kan ha, det är låg dos hormoner eftersom den verkar lokalt. Ge det en chans tycker jag. Det är långt fler som är nöjda än missnöjda.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Knapplån och trådkap:
Behöver också pepp och solskenshistorier!

Jag satte in en hormonspiral för ca 3 veckor sen pga extrema menstruationer med tillhörande kramper, svimningar, PMS osv.
Det gjorde ju ont som tusan att sätta in den och jag blödde nån vecka och hade rejäl mensverk.
För åtta dagar sedan fick jag "mens", precis enligt min tidigare cykel men det tar ju inte slut! Jag blöder och blöder och har gräsligt ont, jag drog mig gråtandes på hörntänderna till jobbet idag och ger det sig inte under helgen kommer jag nog ge upp.
Det här är min enda och sista lösning då jag får migrän av alla andra hormoner men just spiralen ska visst vara skonsammare. Funkar inte detta nu måste jag nog överväga att operera bort skiten och försättas i klimakteriet, 37 år gammal:(

Måste de ta äggledarna på dig också i så fall? Gör de inte det så funkar de ju som vanligt och klimakteriet håller sig på avstånd ett tag till. :idea:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Alexandra här på buke fick ju bränna slemhinnorna, då slipper du hamna i klimakteriet. :up:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har superbra erfarenhet! Har precis satt in min andra hormonspiral och har har inte haft någon mens alls med spiralen vilket är väldigt smidigt:D
Hade bara ont ett par dagar och sen har de inte varit något alls. Helnöjd:up:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har haft rejäla problem med acne i nästan 20 år. Nu vet jag inte om det är en slump, men nu har acnen försvunnit helt! Äntligen känner jag mig inte äcklig, äntligen slipper jag tycka folk stirrar osv! :bow:

Så antingen har hormonspiralen fixat det eller också hade acnen bestämt sig för att ge sig ändå!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: annan1
·
Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 403
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp