Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?
*KL*
Okej, först - jag är ett korkat litet pucko!
Ingen ridning igår för jag hålle rpå att bli sjuk och kroknade totalt och fick jordens huvudvärk (och somnade..). Satt dock en stund innan och rensade bilder på datorn, bland annat några bilder som jag inte la ut bland de bilder jag la ut här i förrgår. De var med sadel på, men det var så dåligt ljus på dem att jag skippade dem. Satt och kollade om några gick att fixa eller om de skulle kastas. Och plötsligt som en blixt från klar himmel slår det mig att:
Hur i helvete har jag sadlat egentligen???? Sadeln låg ju cirkus sådär 5 cm för långt fram, och kant i kant med bogbladet. Hallå, ingen hemma??? Och helt obekräftade men även odementerade uppgifter ger ju vid handen att det inte ALLS är ett orimligt antagande att en häst som på sadelutprovning reagerade med att.. nämen.. inte gå fram.. när hon inte tyckte om sadlarna, faktiskt skulle kunna tycka att 'eh du matte, det här blev inget bra va?' och lägga i handbromsen om man sadlar så.. Arrgh.. Jag är ett pucko
Så okej, knappast svaret på allting, men en gaanska stor felkälla då.. troligen..
Imorse (de sov inne inatt med, tredje natten) så skuttade, brallade och for donnan ut i hagen, så endera var det det svala vädret (7 grader inatt, 13 och regn när jag släppte ut), eller tredje natten inne, eller turbofodret - eller kombinationen av de tre. Men energinivån tycktes iaf påväg upp.
Idag red jag då igen (korrekt sadlat med..hrm..)
Vrångade i byn, studsade förbi fårhagen och tja, tittigheten var iaf tillbaka
Även energinivån visade sig vara bättre. Bra kan jag inte påstå att den var, men mycket bättre. Helt godkänt, jag kan leva med det över sommaren.
Men det är sen det börjar bli njae, nja, njo? För hon var inte halt vad jag kunde känna, möjligen att hon stundtals inte fick med sig VB ordentligt (?), men hon var springig. Inte ens med på kartan att få något jobb i trav inte, utan det fanns ett läge, med en trav som med positiva ordalag kan betecknas som 'friskt tempo' och med mer negativa ordalag kan beskrivas som 'överilad'.
Dessutom var hon etter värre med huvudvevandet. Om jag råkade andas in medan jag höll i tyglarna (okej, jag överdriver eventuellt en aning här..) så kastade hon upp huvudet och bromsade. Jag provade att bara hålla jämnt, mjukt stöd och driva, fast då gick det uppåt istället. Joxade överlag massor och bet sig fast i högersidan av bettet. Kuggfrågan är ju omd et är tänderna eller något annat? Kan ju bita fast och veva för det gör ont i munnen (tandväxling, vass kant, etc), eller så biter hon fast för att det gör ont någonstans i kroppen? Eller så är hon bara..besvärlig, men det känns som den minst troliga anledningen just nu iaf?
I skritt gick det bättre, förutom att hon gick alldeles för lågt och djupt, och är det normalt något håll hon gått åt är det ju för högt (se sadelutprovningsbilderna), men nu ville hon gärna dyka djupt bakom lod och ha näsan nere vid knäna nånstans. Dock gick det hyfsat att få in bakbenen (och då kommer ju fronten upp) i skritt.
Traven har redan avhandlas, understundom kunde hon tänka sig att gå med på ett mjukt stöd dock, men 'långt därnere'. Och försökte jag minska traven tappade hon takten (brukar vara hyfsat taktsäker) och började veva med huvudet, försökte jag öka så älgade hon bokstavligt talat iväg som just en..älg.
Tog en galopp mest för sakens skull, vräkte sig in i fattningen (det kan dock bero på att vi ju inte fick till någon trav värd namnet att fatta ur), men rullade sen okomplicerat (och lugnt..) på i galopp, lite matt men klart inom felmarginal och fullt godkänt.
Flyttade sidvärts bra åt båda hållen i skritt, i trav så tja, när vi aldrig fick någon grundtrav så var det ingen ide att ens blanda in sidvärtes.
Så, viss del av energin återställd, och bromsandet borta. Dock är det fortfarande något som seriöst inte är som det ska. Sen om det är en tillfällig grej som sitter mer i huvudet än någon annanstans, eller om det är ett symptom på att något är knas i kroppen/munnen, det har jag inte den blekaste aning om. Hon har inte lyckats trassla sig ur att jag bokar en kliniktid på måndag om det inte vänt då, men hon kanske hinner göra det? Eller inte, jag vet inte, men jag får ju snart svar.
Inga konstigheter i övrigt, allt som det 'brukar vara' (dvs fylld kotsnskidor BB, dock mindre än tidigare, några sårsvullnader här och där, överbenet ömt men oförändrat i övrigt). Försökte kolla i munnen på henne men komplett omöjligt med den där, bara tjocka läppar och tunga ivägen, man ser verkligen inte ett smack.. Klämde på tänderna/kinderna utifrån utan reaktion dock.