Ont efter insättning av hormonspiral

Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

*kl*

Det stack till rätt skarpt när den sattes in, tog nog en vecka innan jag var helt "på banan" igen (kan nog beskrivas som förlossningsvärkar och svimfärdighet). Men jag promenerade iallafall hem efter isättningen. Första månaden var inte så rolig, hade mens hela tiden.. Gav det lite tid och efter ungefär ett halvår var allting perfekt. Det har börjat strula lite senaste året så det börjar nog bli dags att byta, till hösten är det fem år sen jag har satt in den. Haft mens ungefär en gång i halvåret tidigare, nu har det börjat komma tillbaka varje månad.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har kopparspiral men insättningsmässigt borde biverkningarna vara samma. Svåra smärtor från och till (dock nästan varje dag) i ca 2 månader, nu kommer mest molande värk nån gång i veckan (haft spiralen i snart 2 år). Det första året var blödningarna och mensvärken det dubbla, utan överdrift. Nuförtiden är det ungefär som innan dock är mensvärken på ett annorlunda sätt..

Det positiva för mig är att min kropp klarar inte hormoner över huvud taget och jag är en extremt dålig kondomanvändare som dessutom är inne i förhållande för tillfället och ingen av oss vill ha barn. Alls. Typ aldrig. Så trots alla minus så är spiralen värd guld för mig :bow:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

kl

Allvarligt talat, jag tror jag avstår från spiral. Det låter hemskt med så mycket mens och smärtor!:eek::eek:

Fy för att ha ont i två månader, mitt liv skulle gå i stå med mer problem än jag redan har i mitt liv, jag har liksom inte tiiiiid för en massa extra. :eek: Nä fy!!:eek:

Men är det skillnad på koppar- och hormonspiral mensmässigt? Jag vill(e) ju inte ha det som preventivmedel utan som mensbortskrämmare.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag svimmade när de satte in den, när knäet hoppade ur led och "efterbehandlingen" av det var en bagatell om man jämförde! ;)

Däremot kände jag inget obehag alls när den väl satt där. Alldeles i onödan hade jag styrt om hoppträning, insättning av spiralen och ledighet från jobbet! ;)
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Hormonspiral = ingen mens! Vilket liksom var idén med att jag fick en isatt!

Det är helt underbart att slippa handikappet som mensen ju är! :bow:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Beror på hur tålig man är. Jag fortsatte springa, styrketräna, jobba, festa osv. Värken tonades ner något av Ipren men jag är inget fan av tabletter så det tog jag bara vid mer extrem träning och liknande. Dock var jag nära att svimma vid ett tillfälle, men det var av den första spiralen som visade sig sitta fel. Alla har det absolut inte lika illa som jag hade det, men jag ser mig själv som ett "worst case scenario" (hmm, vanligt återkommande det där..). Har aldrig träffat någon som haft värre/lika illa som mig. Dock blev jag varnad för precis de biverkningar jag fått. Så det är knappast extremt sällsynt. Jag tycker som sagt att det är värt det, men det är ju så olika från person till person.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har aldrig känt av min, däremot så host, harkel, kände sambon av den! :angel:
Fixades lätt med frisering av de små "snörena" hos barnmorskan som satte in den.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Ursäkta min reaktion, men det måste vara jäkligt avtändande att råka möta snören under sex :o



Jag är inte gnällig av mig, har mycket huvudvärk och sådant, men just något så jäkla onödigt som mens och mensvärk är bara för mycket ibland, jag hatar det. Jag har fått barn vad jag ska, ta bort mensen nuuuuu då!!:o

Men om folk har/kan få sådana plågor, nä :eek:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Kopparsprialer ökar ofta blödningarna medan hormonspiraler ofta ger minskade blödningar.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Haft min hormonspiral i 17 månader nu. Gjorde väldigt ont att sätta in den men det varade bara några sekunder, hade rejäla kramper och mensvärk i två dagar, sedan svagare kramper i ett par dagar. Efter det ingen smärta och ingen mens. Jag älskar min hormonspiral och kommer att begravas med den fortfarande insatt, kommer aldrig att ta ut den.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Ursäkta min reaktion, men det måste vara jäkligt avtändande att råka möta snören under sex :o

Typ ja! :o
Jag märkte ju inget mer än att jag tyckte sambon betedde sig lite konstigt, han liksom stannade upp?! :D Gjorde tydligen inte direkt ont men var läskigt.

Jag fick min hormonspiral "på recept" just pga sådant du beskriver, en helvetesvecka varje månad!
Jag hade inte haft mer problem med mensen än att den ju stör som fanken, skavsår av bindan, luktar äckligt, den kommer alltid på semestern osv.
Men plötsligt så fick jag fruktansvärd mensverk varje gång, svettningar nattetid så jag till slut inte kunde sova, för jag visste jag skulle vakna i en plaskblöt säng om en timme osv.

Att mensen sedan försvann HELT med hormonspiral, det var bara en superduperbra bonus känner jag!
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Haft min hormonspiral i 17 månader nu. Gjorde väldigt ont att sätta in den men det varade bara några sekunder, hade rejäla kramper och mensvärk i två dagar, sedan svagare kramper i ett par dagar. Efter det ingen smärta och ingen mens. Jag älskar min hormonspiral och kommer att begravas med den fortfarande insatt, kommer aldrig att ta ut den.

Men det var ett gott betyg som heter duga:D

Har förresten inte känt av värk sen lunchtid så det börjar nog ge sig :)
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag sällar mig till de som älskar sin spiral, att sätta in kändes som en ilande känsla, pratade om ditt å datt med barnmorskan under tiden å tänkte på annat. Satte in den då jag hade mens eftersom det tydligen ska underlätta och det var senaste gången jag hade mens, satte in spiralen för lite mer än ett år sedan. Jag har inga biverkningar, ingen som helst smärta och fasar inför att jag ngn gång i framtiden måste vara utan den om jag ska skaffa barn. Sambon har kännt av den ngn gång men det har inte varit ofta
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Typ ja! :o
Jag märkte ju inget mer än att jag tyckte sambon betedde sig lite konstigt, han liksom stannade upp?! :D Gjorde tydligen inte direkt ont men var läskigt.

Jag fick min hormonspiral "på recept" just pga sådant du beskriver, en helvetesvecka varje månad!
Jag hade inte haft mer problem med mensen än att den ju stör som fanken, skavsår av bindan, luktar äckligt, den kommer alltid på semestern osv.
Men plötsligt så fick jag fruktansvärd mensverk varje gång, svettningar nattetid så jag till slut inte kunde sova, för jag visste jag skulle vakna i en plaskblöt säng om en timme osv.

Att mensen sedan försvann HELT med hormonspiral, det var bara en superduperbra bonus känner jag!

Jag förstår honom, det är kanske inte direkt det man förväntar sig att möta där inne! :D

Ja det finns INGA fördelar med mens ALLS! Så jag får fundera vidare.

Men AJ! När ska jag i så fall planera in det? Hmm:crazy:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag svimmade när de satte in den, när knäet hoppade ur led och "efterbehandlingen" av det var en bagatell om man jämförde! ;)

Däremot kände jag inget obehag alls när den väl satt där. Alldeles i onödan hade jag styrt om hoppträning, insättning av spiralen och ledighet från jobbet! ;)

Amen va fan! :eek::eek::eek:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

När jag ska byta spiral kommer jag be om lokalbedövning. Den som satte in den på mig denna gång är "bara" barnmorska, hon sa att hon inte får lägga in bedövningar. Däremot så får en gynekolog bedöva, så det blir gynekolog nästa gång! :)
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Tänk om man kunde bedöva bort 2 månaders smärta då också, om man nu skulle råka få det.

Går man inte upp i vikt av en hormonspiral förresten?

Jag kanske ska diskutera med gynekolog nästa gång jag är där? (aldrig om jag får välja själv....)
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Möjligt att man går upp i vikt, det var en av biverkningarna som stod på förpackningen.

Jag har alltid varit den där smala sorten människa som kunnat äta vad jag vill. Plötsligt ändrades det, jag gick upp och fick faktiskt synlig mage också! Det var samtidigt som jag satte in hormonspiralen, passerade 40 år samt inte hade möjlighet att rida 6 dagar/vecka.

Så jag vet inte om det var hormonspiralens fel! Dock har jag inte gått upp massor i vikt, jag måste bara ge fanken i choklad typ varje dag eller gigantiska portioner mat varje dag! ;)
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Det avgör saken, tyvärr. Jag är tjock och försöker gå ner i vikt, och behöver inte mer viktuppgång :(

Ja ja, bara att stå ut med mens, skavande bindor, mensvärk till förbannelse och känslan av att vara oren konstant.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: annan1
·
Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 403
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp