Ont efter insättning av hormonspiral

Zolimita

Trådstartare
Igår åkte den in,efter ett tags funderande så insåg jag att det trots allt kan vara värt att prova om man tillhör den delen som inte får så mycket biverkningar.Insättningen gick relativt smärtfritt,lite molande värk efteråt.Men inatt vaknade jag vi tretiden och hade mer ont,nästan som förlossningsvärkar...Hur ont och hur länge hade ni känningar efter insättningen? Och om det är någon som har positiva erfarenheter och funkar på den,berätta! De negativa biverkningarna vet jag redan om...
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

1 månad med smärta, 6 månader innan kroppen ställt in sig, 9 månader innan mensen blev regelbunden.

Det positiva då, ingen mensvärk, inga jobbiga kondomer, och mindre mens om än mer utdraget. På det hela är jag nöjd.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Oj,en månad av smärta! Hur lindrade du den? Äter maxdos Ipren nu.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Första gången jag satte in spiral (har satt in 3, 2 hormonspiraler och 1 koppar), så var det liknande som du, dvs inte särskilt ont direkt efter, men efter ett par timmar så kom det med besked. Det tog 2 dagar med värmekudde, ipren + panodil och mestadels liggande läge. Sen kände jag bara av den 1 g/var tredje månad när jag hade "mens", samt vid vissa ställningar då.

Jag hade den första i 1 år, den andra i 5, och det var väldigt trevligt att slippa mensen till större delen, behövde inte hålla reda på att ta piller vid en viss tid, samt jag slapp en stor del av biverkningarna som jag hade på p-piller, p-spruta samt p-stav. Har dock numera koppar av anledningen att jag vill slippa hormoner helt och hållet, men överlag så fungerade hormonspiralen helt ok med tanke på de andra hormonalternativen.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Oj,en månad av smärta! Hur lindrade du den? Äter maxdos Ipren nu.

Med citodon + alvedon och även tradolan. Receptbelagt son jag får öga extrem mensvärk. Nu räcker det med ipren/alvedon. Men oftast inget. Rena lyckan för mig!
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Första gången jag satte in spiral (har satt in 3, 2 hormonspiraler och 1 koppar), så var det liknande som du, dvs inte särskilt ont direkt efter, men efter ett par timmar så kom det med besked. Det tog 2 dagar med värmekudde, ipren + panodil och mestadels liggande läge. Sen kände jag bara av den 1 g/var tredje månad när jag hade "mens", samt vid vissa ställningar då.

Jag hade den första i 1 år, den andra i 5, och det var väldigt trevligt att slippa mensen till större delen, behövde inte hålla reda på att ta piller vid en viss tid, samt jag slapp en stor del av biverkningarna som jag hade på p-piller, p-spruta samt p-stav. Har dock numera koppar av anledningen att jag vill slippa hormoner helt och hållet, men överlag så fungerade hormonspiralen helt ok med tanke på de andra hormonalternativen.

Nu låter jag alldeles för okunnig för min smak... men vid vissa ställningar? Jag förstår eller anar att du menar vid sex, men allvarligt, KÄNNER man av spiralen då? :eek::o:eek:

Jag har aldrig haft spiral så jag har sluppit allt vad smärta och sådant pga en spiral. Men jävlar vad mensvärk jag haft i mitt liv, som tonåring kunde jag den första dagen inte ens GÅ till toaletten, jag KRÖP eftersom jag inte kunde stå upp pga smärtan och svimningskänslorna som sköljde över mig.
Det hjälpte att bli vuxen och sedan att få barn, men jag funderar ibland på spiral pga jag vill slippa mensen. Jag kanske ska avstå istället eftersom det tydligen gör så ont att stoppa in den, det finns ju ändå ingen som helst risk för mig att bli gravid utan den! :eek:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Ja, jag har känt av den i vissa ställningar vid sex. Ffa bakifrån, när partnern kommer in "djupt", så kan han "stöta emot" typ, och då känns den. Sen har jag varit känsligare vid vissa tidpunkter i menscykeln, så problemet har varierat. Dock har det varit lätt åtgärdat med lite annorlunda vinkling. Partnern känner också av den ibland, men återigen, det är endast när han är djupare.

Vad gäller smärta vid insättning var det i mitt fall en engångsgrej. De andra två insättningarna gick relativt smärtfritt med mindre molvärk i ett par dagar. Så 2 dagars lidande samt några smärre justeringar vid sex tycker inte jag är en större uppoffring för att slippa 5 års pillerknaprande.

Jag har aldrig haft några större problem med mensvärk, men det har gjort ont nu med kopparspiralen, särskilt de första 6 månaderna. Dock har det lugnat sig betydligt vid det här laget (11 månader sen).

OT: Vad man är frispråkig på Buke ;)
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Tyckte inte insättningen var så farlig faktiskt.Smärtade till i någon sekund,men barnmorskan sade att det var när hon greppade livmodertappen.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

kl

Jag var sövd vid insättningen men hade knappt ont efteråt, lite molande bara en kort period.

Sedan försvann mensen helt, har aldrig kännt av den vid sex. Jag är nöjd :D
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag satte in en hormonspiral för några år sen (är 25 idag) och älskar den! Det gjorde ont i 5 sek vid insättningen och lite molnande värk efteråt 1-2 dagar. Efter det har jag inte känt av den någon gång, inte killen heller. Knappt någon mens och inte alls lika jobbig mensvärk.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Generellt så lär du knappast känna av den alls eftersom du fött barn, det känns mer för någon som inte varit gravid har jag hört av barnmorskor, sen är ju även det olika beroende på hur livmodern ligger på en "jungfru". :grin:

Jag har inte brukat känna av mina spiraler alls, förutom att jag kan få lite molvärk efter orgasm men till vardags och vid sex har det inte varit några större problem. Likaså har jag inte haft problem med värk annat än lite ömhet första tiden jag satte in en hormonspiral, koppar däremot var ett rent helvete! Blödde som en gris, hade ont och kände av den även när jag satt till häst. :devil:

Har ingen mens alls och är jättenöjd, faktiskt anledningen till att jag satte in spiral även de år jag var singel. Sen att det har andra fördelar än att slippa mensen är ju förstås bara trevligt. :D
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Gjorde inte alls ont att sätta in eller ta ut den men fy satan i helvete vad ont jag hade av den dom dagarna den var "i" mig!

Fick en akut tid på KK där gynekologen konstaterade att den satt rätt men att jag även var märkbart smärtpåverkad trots Citodon i kombination med Ipren så han fick rycka ut den.

Det var som att ha krystvärkar konstant, det gav sig aldrig.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Molvärk i nån vecka, men därefter har jag haft det lindrigare än utan spiralen.
Känner av den i form av obehag/molvärk om jag drar upp höger ben mot kroppen. Sitter sällan rätt upp och ner, så i början störde det mig.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har en, och den gjorde inte alls ont att sätta in. Hade en duktig bm som inte behövde använda tång för att greppa livmodertappen (tydligen det momentet som brukar göra ont), utan jag fick trycka lite på magen istället för att hålla livmodern på plats. Hade lite molvärk resten av dagen, inte värre än att det räckte med ett par ipren. Kände mig lite olustig i magen nån dag eller två till, sen dess har jag inte känt nånting.

Menscykeln är fortfarande rätt uppochner såhär efter några månader, men annars kan jag inte säga att jag märkt av några biverkningar.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

6 månader tog det innan jag uppskattade min spiral.

Min mens är nästan helt borta. Och jag känner knappt av mensen. Vilket för mej är magiskt efter år av kräkningar, svimningar, kallsvettandes mm. Min sambo har otaliga gånger fått bära mej till sängen efter att ha tuppat av i badrummet..
Han är så lycklig över att slippa våndas över hur jag ska må när jag har mens. Inga mer sjukskrivningar och jag kan ta hand om mina barn alla dagar i månaden.

I början tappade jag hår. (kala fläckar). Men det va nog en kombo av en anhörigs plötsliga bortgång och jag va nybliven mamma som precis slutat amma.
Jag blödde en tid längre men mindre mängd.

Jag känner nu att jag kommer nog ha en spiral tills den dag helt passerat klimakteriet.

Jag har lite svårare att gå ner i vikt än innan men jag går neråt sakta men säkert med lite mer ansträngning än tidigare.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Men det låter ju..ONT, med att man känner den och allt sånt! :eek:

Är det skillnad på hormonspiral och kopparspiral i insättande och hur mycket det gör ont och om man har kvar mensen och allt sånt?

Jag föredrar utan hormoner.....

Men AJ vad jag fick ont i min livmodertapp när jag läste det om tången... :eek:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har en hormonspiral som suttit i ett och ett halvt år ungefär. Jag var förutseende och bokade av allt jag hade planerat, bunkrade upp med tabletter hemma och planerade att det skulle ta ungefär ett och ett halvt dygn för den första smärtan att ge sig. Eftersom jag tydligen har extremt stark muskulatur i det området (tacka ridningen för det) så gjorde det ont att sätta in den. Jag spände mig aningens för mycket vilket knappast underlättar för smärtan och hamnade i en ond cirkel.

På plats kom den i alla fall och hem kunde jag åka. Sedan hade jag precis som jag misstänkte innan extremt ont i något dygn och sedan en lätt molande värk i ett par dagar. Hade småblödningar (extremt små, en droppe nu och då typ) av och till i ungefär sex veckor och sedan dess har det varit stabilt.

Jag valde att sätta in den eftersom jag upplever att p-piller är för allmänpåverkande på mig men jag behöver hormoner för att motverka en annars extremt smärtsam mensvärk som gör mig sängliggande i en vecka varje månad. Tanken på att bara tillsätta hormonerna där de behövs kändes lockande. Och det fungerar. Under kalla delen av året så får jag lätt ont, som en molande och ibland enveten mensvärk ungefär (men inte värre än att det för det mesta går att härda ut och jobba på som vanligt med en ipren eller Alvedon). Det är alltså när jag blir kall om låren, underlivet eller magen som smärtan sätter igång. Men resterande av tiden så är jag helt blödningsfri och har inga problem med vare sig vikt, hy, humör eller smärta (alla dessa var tidigare biverkningar när jag åt p-piller).

Jag kan känna en liten nypande värk ett tag efter samlag ifall vissa ställningar ingick men inget som besvärar mig. Det är absolut bästa lösningen jag hittat hittills.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Och jag är en av dem det inte funkade för:(
Enorm smärta första 3 dagarna när den sattes in, låg dubbelvikt och absolut ingen smärtstillande hjälpte.
Sen inget alls, glad i hågen trodde jag att nu var allt frid och fröjd.
Ca 2 mån ssenare var jag på kontroll och gissa vad? De hittade den inte. Inte i där den skulle vara iallafall. Det blev röntgen där de konstaterade att ja, den fanns där, inte i livmodern men i kroppen.
Sen blev det operation, de fick röntga 3 gånger när jag var sövd för att kunna hitta den. Den hade perforerat livmodern, trängt ut och lagt sig mellan tarmarna.
Läkaren frågade om jag inte hade haft ont vid isättningen, jooo, men de sa ju att det kunde göra ont några dagar?:confused:

Så en titthålsoperation när de tillslut fann den och efter det står det i min journal att jag ALDRIG får ha spiral. Tydligen är väggarna i min livmoder så tunna (när jag inte är gravid) att det går hål vääääldigt lätt.

Jag vill råda alla att gå på en kontroll när allt lugnat ner sig, bara för att säkerställa att den sitter där den ska:sneaky:
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag har också en solskenshistoria, satte in min första hormonspiral för 24 år sen , den var då rent ny, fick speciallbeställas(mamma är barnmorska) gjorde ganska ont att sätta in som alla sagt, en veckas helvete var gång den ska bytas.
Men har inte haft mens på dessa 24 åren:)nu sitter den sista spiralen och den kommer inte bytas, utan jag kommer gått igenom klimakteriet när den ska ut.
24 års lycka utan mens och mensvärk, :love: jag vet dock fortfarande var jag ligger i cyklen då jag känner när jag har ägglossning.
 
Sv: Ont efter insättning av hormonspiral

Jag hade ont de första 6 v, och funderade på att plocka ut den, men nu efter 8 mån så känner jag inget. Har pyttelite mens var fjärde vecka.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: annan1
·
Hästvård Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil: Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 403
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp