Onödig kastrering - spinoff

Sv: Onödig kastrering - spinoff

linafina skrev:
Jag är helt och håller med på att om hanhunden stressar upp sig springer och gnyr, vägrar äta och sånt när det är löp så är det en annan sak. Samma när det gäller hingstar slår dom i boxen, stressar upp sig ute och mår dåligt av det så ska kulorna av. Men jag tycker folk ska kastrera av rätt anledningar, inte bara av bekvämlighetsskäl.

Jag har INTE läst hela tråden, men vill svara ändå.

Jag har en kastrerad hane, han är akutkastrerad vid nio års ålder pga testikeltumör.

I alla fall, han var en av dessa FUNGERANDE hanhundar. Inte hanhundsaggresiv alls, inte löptikstokig eller så. Bodde med tik och under tikens höglöp var han rätt gnällig och rastlös, men inte värre än att man kunde säga åt honom att 'hålla käft och gå och lägga sig nånstans' när han gick en på nerverna. Hund som ligger lågt i normalhull och har lätt att tappa, men tappade aldrig is amband med tikens löp etc.

Så, INGA problem relaterade till hans kön och jag skulle inte haft en TANKE på att kastrera, fanns ju ingen anledning.

Sens kaffade jag en jämnstot rik (den lilla var mindre) och av bekvämlughetsskäl för MIG tog jag upp det här med P-spruta med vet, för att slippa separera vid löp (stora tiken löper 1 ggn/år, så det hade inte varit ogörligt att separera heller, men jag är bekväm och hundarna OTROLIGT fästa vid varandra så kunde jag utan biverkningar slippa separera så skitbra). Vet och jag diskuterade P-spruta och kom fram till (via tfn) att det var en utmärkt lösning i det här fallet (hanen var soms agt nio år, så det var tämligen liten risk att han skulle hinna få biverkningar av P-sprutan). Så jag bokade tid, och när han kom dit upptäckte de tecknen på testikelcancer (TACK Gud för min bekvämlighet så det upptäcktes i tid) och tre veckor senare kastrerades han (pga tumören).

Och han är samma hund som innan FÖRUTOM att han inte bryr sig ens om en höglöpstik sticker upp baken under nosen på honom, och han inte 'skvätter' så himla mkt längre. Pinkar fortfarande revirpinkningar borta, men har slutat pinka in reviret hemma och kör en - två långkissar istället för en massa skvättande överallt (det är MYCKET mindre gul snö i år än förra året :devil: )

Jag kan inte se en enda nackdel med kastreringen (förutom att han gick ner 5 i vikt och vägrar lägga på den igen, tyvärr), och rent spontant så nästa hanhund ska jag nog kastrera.

SKULLE vilja kastrera tiken med, och jag kollade upp det först (innan P-spruta till hanen) men det var tyvärr åt helsike för dyrt, jag hade och har helt enkelt inte råd med de summor som en tik-kastrering kostar =/ Men annars skulle jag kastrera henne (trots att hon bara löper en gång/år och INTE blir påverkad alls av löpet) för att minska risken för framtida cancer).

SÅ vad är NACKDELARNA eg med att bekvämlighetskastrera? Jag ser inga faktiskt..

Editerat för jag GLÖMDE en sak.. Andra hanhundar tycker min hane luktar jäääättegott efter att han blev kastrerad :devil:

Senast ändrad:

Kalaspinglan skrev:
- vad händer med hanen som blir kastrerad (ej som unghund)? Utsöndrar kastrerade hanar någon annan doft?
Får man bort det "manliga" beteendet när man kastrerar hunden?

Pinglan

Iaf MIN hane utsöndrar helt klart en annan doft efter kastrering. Han är VANSINNIGT populär hos andra HANHUNDAR som inte vet till sig av intresse när de nosar honom i baken. Tikar har varit helt oberörda (mina två tikar sniffade länge och väl på hans tomma pung när han kom hem från kastraktionen, men brydde sig sen inte alls). Aldrig haft problem med att andra hanar varit aggresiva mot honom dock, de verkar bara bli kääääääära ;)

Det 'manliga beteendet' KAN men BEHÖVER INTE förändras. De kan börja kissa hukande och sådant t ex, och då annat (femininare) hårlag i de fall pälsen skiljer sig från tik vs hanhund i rasen etc. Men de kan lika gärna vara lika övermanliga som innan.

Min hane är kastrerad som nioåring, och han slutade HELT intressera sig för löptikar och slutade skvätta så mycket (han lyfter dock fortfarande benet). I övrigt är han precis som innan, förutom att han då har fått X antal hanhundar att bli gay ;)

så är det med min labbe också. hur många som helst blir störtförälskade och det ska snusas och ibland sättas på. och min fjant säger aldrig till själv. med tikar har det varit blandat, yngre avgudar honom medan äldre kan trycka ner honom.

Tja i USA har de ju börjat med avtal på valpar som säljs som sällskapshundar...alltså som inte anses vara utställning och ev avelsmaterial.

Dessa så kallade "pets" dvs sällskapshundar går för något lägre pris gentemot att köparen förbinder sej att kastrera/sterilisera vid könsmogen ålder.Brukar stå att det ska göras vid 1 års ålder om jag minns helt rätt..hm.

jag tycker att man gärna kan kastrera om man inte ska avla på hunden. Men, då måste man göra det när hunden är ung om man ska få den lugnare. Samma som hos hästar. Men, det beror såklart på vad man ska ha hunden till...

Men om det är praxis att behålla hingstarna som hingstar så tror jag att aveln styrs ditåt. Dvs att de som hingstar ska vara lätthanterliga för att gå i avel. De som är besvärliga gallras ur. Här vart man kastrerar och har få hingstar så kan man hakvar hingstar som är rätt så jobbiga och om man sen kasterar alla avkommor så vet man heller inte vad de nedärver...

Tänk om det blir så om man rutinmässigt kasterar alla hanhundar. Dvs de kan bygga på sin översexualitet i generationer. Avelshannarna hålls skilda från andra hundar och bara producerar avkommor. Så får du för dig att inte ta nötterna från en hane så får du en fruktansvärt besvärlig hund som eg. bara passar att bo i en kennelbyggnad typ...

Hus pass pilsk en hane är går ju i arv och jag gilla inte att översexuella hanar används i avel *usch* De ska kunna umgås normalt med tikar och andra hanar. De raser som har glidit ifrån det tycker jag synd om. De behöver inte gilla andra hundar, men de ska åtminstone kunna ligga på en platsliggning brevid en annan hane.

cillamuffins skrev:
så är det med min labbe också. hur många som helst blir störtförälskade och det ska snusas och ibland sättas på. och min fjant säger aldrig till själv. med tikar har det varit blandat, yngre avgudar honom medan äldre kan trycka ner honom.

Stackarn =/ Inte haft några problem med påsättningsförsök här, men min skulle inte tolerera det iaf, han brukar säga ifrån efter en stund (typ en halvtimme) när de ska nosa honom i baken hela tiden och vara kärvänliga, så skulle de försöka sätta på skulle han nog bli ARG.

Men undrar vad de luktar egentligen, eftersom det var så himla tydligt och ganska snart efter kastreringen. Har väl något med hormonnivåerna att göra, att de blir mitt emellan tik och hane eller nåt kanske rent doftutsöndringsmässigt?

jag undrar jag om de inte luktar lite som löptikar. det hade förklarat en hel del...

__Sweety__ skrev:
Jag tycker oxå försäkringbolaget borde hjälpa till. Våran hanes kastrering gick på ca 12.000:- Antagligen var veterinären väldigt oförsiktig. Vi såg hunden innan som kastrerades, han använde inga handskar, tvättade bara av redskapen och troligtvis använde han även dom på våran hund. När vi hämtade vovven låg han på ett smutsigt golv utan att skydda såret. Går aldrig till den vet igen. Vi fick åka till strömsholm en fredags natt och det var tur att vi gjorde det då han fick kallbrand eller nåt liknande, så de fick operera om honom. Efter första kastreringen såg det ut som om de hade stoppat in 4 kulor till. Det var inte roligt!

Ärligt talat, om ni såg allt det där innan, och ändå lät den veterinären kastrera - hur fasen kunde ni lämna er hund där?!! Jag hade vänt i dörren.

Haukur skrev:
Angående kastrering av häst så gör iaf jag det mycket för att hingstar som inte ska användas i avel mår dåligt av att inte få betäcka... vissa äter juh knappt när det finns damer i närheten...

det där är bara skitsnack...isåfall mår märrarna lika dåligt om dom inte BLIR betäckta...

Jag okynneskastrerar inte, de som är "valacker" blir det, resten får vara hingstar....

min hanhund är inte ett dugg intresserad av löptikar, däremot har jag en kastrerad tik.....skulle det behövas så skulle jag inte tveka att kastrera hanen.

Trissa skrev:
Ärligt talat, om ni såg allt det där innan, och ändå lät den veterinären kastrera - hur fasen kunde ni lämna er hund där?!! Jag hade vänt i dörren.

Han var precis färdig med den hunden som var innan och då hade han inga handskar. Om han hade det under operationen kan jag inte svara på. Trots allt så är detta en populär vet men jag går inte dit igen.

Såg nu att jag skrev lite fel... Vi var alltså inte med under den tidigare kastreringen (hunden före) Så jag kan inte svara på om han hade handskar eller inte. Den hunden var klar när vi kom in.

Tippan skrev:
Tänk om det blir så om man rutinmässigt kasterar alla hanhundar. Dvs de kan bygga på sin översexualitet i generationer.

Jag tror inte att en rutinmässig kastrering skulle förändra den biten. De raser där det har barkat iväg redan idag med översexuallitet är just ett bevis för det. Uppfödaren till min översexuella - och för all del mycket snygga Flat - tyckte inte att det var så mycket att orda om, hon hade ingen förståelse för varför jag talade om för henne att han var översexuell. Jag skulle vara glad att han var så snygg att han hade stor chans i utställningsringen :crazy: Att han sedan inte kunde umgås med andra hundar spelade mindre roll enligt henne.

När han var 4 år fick jag nog och krävde av vet. att hunden skulle kastreras. Det var alldeles i början när man inte längre behövde medicinsk orsak till kastrering, så därför hade vet. förhalat det hela, fastän jag länge velat ha det gjort. Min brytpunkt kom när han grävde sig in under VÄGGEN till grisarna och försökte sätta på dem :o :D De stackars nassarna sprang runt, runt i vild förtvivlan med en flat fastklamrad med ett stadigt tag om midjan på den ene.

Tack & lov dröjde det bara en vecka efter denna incident innan han blev ett det. Han lugnade ner sig efter det och kunde äntligen börja umgås med tikar. Hanar gick det dock aldrig med. En trevlig sidoeffekt av kastrationen var att den långhåriga katten blev tovfri. En juckande och dreglande hanhund har nämligen inte den bästa inverkan på en mjuk och lång kattpäls, speciellt inte i kombination med en jordig gårdsplan.....

Uppfödaren till denna hund blev skitsur på mig för att jag inte ville ställa ut honom. Hon försökte locka med hon ville använda honom bara han meriterades. Jag å min sida vägrade att ge honom några som helst oficiella meriter, trots att det egentligen var min tanke från början.

Mvh,
Duvan

Så vitt jag förstår skall de bli rätt lika valpar i sin doft. Jag antar att valplukt i kombination med ett vuxet språk kan ställa till det för en del hundar, framför allt dominanta. Kastraten har inte lukten att backa upp sitt beteende helt enkelt, och då blir det förvirrande för den andra hunden. En del reagerar säker med ilska vid krockande budskap, medan andra blir lite sugna på att se om det möjligen är en löptik av konstig modell. Det vore ju katastrof att missa en sådan ;)

Flaten som jag kastrerade vid 4 års ålder hade aldrig några problem med tikar efter kastrationen. Hanar tryckte ju han själv ner, men det gjorde han även före så det var ju inte relaterat till att han var kastrat. Den tik vi har nu har inga problem med några andra hundar, förutom hanen vi har själva. De ryker ihop ibland, men det beror nog mer på att hon är döv än att hon är kastrerad. Terriern är väldigt dominant, och periodvis är han dessutom en osocial enstöring. Om då tiken råkar sätta sig nära honom och han morrar hör ju inte hon det. I hans värld är hon uppstudsig och får därför ett tjuvnyp. Tiken tycker naturligtvis att han är pottig som hoppar på henne utan anledning och förvarning, och så sätter cirkusen igång. Som tur är sker det inte alltför ofta, men en tre - fyra gånger per år är det nog fullt pådrag hemma.

Ibland tror jag att det är svårt att selektera ut orsak och verkan. Det hade varit enkelt att säga att hanen rök på tiken för att hon är kastrerad, men eftersom de lever ihop ser man ju andra sidor också. Hanen är dessutom lite korkad; varje gång någon tik är på G att börja löpa börjar han att fria - till den kastrerade tiken! :angel: När de väl kommer igång på riktigt växlar han över till rätt, men det är ofelbart kastraten som får första frieridagarna.

Mvh,
Duvan

Ja tyvärr är det väl så :( Men tänk om det blir värre ändå?

Nej jag fattar verkligen inte att man inte ställer högre vikt på det. Det är ju faktiskt valpköparna som får lida för det.

För ett par år sedan så var jag med min äldre och henne pappa ute och tränade. Jag visste att hon skulle börja löpa, men henne pappa satt i samma kombiutrymme och de rastades ihop och jag sa att inte är det nåt löp på gån gännu eftersom att han inte sprang och pinkade nått nämnvärt efter henne. Så kom vi hem och på kvällen så började hon att blöda! Han hade ju ändå (uppenbarligen) fått para och ändå så var han inte hetare på gröten än så :D Skönt! Otroligt balanserad hund (på alla andra plan också) Synd att hans dotter inte blev det!! :rofl:

Duvan skrev:
Min brytpunkt kom när han grävde sig in under VÄGGEN till grisarna och försökte sätta på dem :o :D De stackars nassarna sprang runt, runt i vild förtvivlan med en flat fastklamrad med ett stadigt tag om midjan på den ene.

Min mage...jag dööör *skrattar så hon gråter*

Jag förstår det INTE var kul för dig där och då, men jag kan se bilden framför mig och inte låta bli att skratta ;)

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: ska genast hem och föreslå detta till sambon, men om man har en hunk då, ska man behöva låna ut den då :eek:

Skämt åsido, jag har en hanhund, vi bor på gård, han är inte hanilsk och han rymmer inte till granngården när tiken löper. Ser ingen anledning till att kastrera.

Samma resonemang som kring mina hingstar, jag har kastrerat den ena eftersom han var too much, den andra behövs inte.. än ska jag kanske tillägga..

Hur det än är så är det alltid en risk vid kastration. Grannens hund dog vid kastration, dessutom tål vissa inte narkos, onödig risk tycker jag om det inte finns någon bra anledning...

Skratta på du, det VAR en syn för gudar. :D Föreställ dig sedan hur han såg ut den följande veckan (innan ha gick under kniven) när jag matade nassarna. Grisarna lät ju en massa när jag kom med maten, och det triggade naturligtvis igång min pilska hund. När jag kom ut på stallplanen stod han och hoppade rakt upp och ner, och jag kan svära på att istället för ögon hade han två rullande skyltar där det stod "TILT" :p Att han sedan för att avreagera åt upp diverse saker denna vecka är preskriberat nu. :smirk:

Mvh,
Duvan

Tippan skrev:
Nej jag fattar verkligen inte att man inte ställer högre vikt på det. Det är ju faktiskt valpköparna som får lida för det.

Kan inte annat än att hålla med! Jag önskar att mer av de vardagliga nödvändigheterna skulle vara naturligt för alla uppfödare att premiera. Sexualdrift, matintresse, följsamhet etc. I alldeles för många fall blir man som uppfödare blid när det gäller mindre önskvärda egenskaper hos snygga hundar. Det är en av anledningarna till att jag tror mer på arbetade avelshundar än rena utställningslinjer, oavsett ras.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Äldre Hur ser ni på kastrering av hanhundar? Har funderingar på att kastrera min hund som är ett år, dels av anledningen att jag inte tänkt...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 948
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?