Onödig kastrering - spinoff

Trissa

Trådstartare
Men är det verkligen onödigt att kastrera "utan anledning"? På andra ställen här i världen är det en självklarhet att kastrera hundar som inte ska användas i avel. Och skulle vi inte minska antalet blandraskullar som kommit till av en olyckshändelse, som det ju ofta heter....? :angel:
Vi kastrerar ju hingstar rutinmässigt, även om det är en hanteringsfråga till stor del. Även katter kastreras ju i en helt annan omfattning än hundar.

Sv: Onödig kastrering - spinoff

Tycker inte det är onödigt att kastrera. Det är väl en bra anledning i sig att djuret inte ska gå i avel? Man slipper ju ganska många problem, tikarna slipper löpen och ev framtida problem med livmodern (som är väldigt vanligt) och hanarna slipper det eviga revirtänkandet och suktandet efter löptikar. Tycker det är bra att man numera kan kastrera utan "orsak". Men jag tycker att försäkringsbolagen skulle vara med och betala lite, man gör ju trots allt dem en liten tjänst. Skaderiskerna minskar tex.

Nä, jag tycker inte det är onödigt. Det vore snarare bra om fler gjorde det med sina hundar (av anledningar som Lupin skriver).
I USA görs det när hundarna är väldigt unga och det brukar inte bli komplikationer.
Är hunden tex. elak och har dåligt psyke bör den kastreras för att inte användas i avel. Det spelar ingen roll om den är jättefin. Temperament går också i arv.
Fast det är min åsikt förstås!

Lupin skrev:
Skaderiskerna minskar tex.

Hur då??

Sen min kompis kastrerade sin hane så har han åkt på stryk som aldrig förr.

GaurdianAngel skrev:
Hur då??

Sen min kompis kastrerade sin hane så har han åkt på stryk som aldrig förr.

Av vilka hundar då? Är det lösspringande hundar som bara kommer och kastar sig över honom hux flux?

Faktum är att jag stött på samma problem.

TOM tikar har varit uppstuddsiga mot min hane sedan han kastrerats.

Trist att höra. Jag tänkte mest på livmodersproblem och efterföljande dyra operationer, tikägare som jag är! Men det stämmer kanske att kastrerade hanar kan bli illa åtgångna?

Min tik rök på en kastrerad hane, men där var det iofs ägaren som mer eller mindre kastade in sin hund till min tik på vår innergård, för att de skulle leka, och hon vart ju inte så glad över revirintrånget (schäfertik). Det blev inga skador, hon markerade bara och han var ju underlägsen direkt. Hon hade iofs gjort det samma oavsett om det var en okastrerad hane!

Intressant tråd, jag funderade rätt mycket på detta innan vi skaffade vår hund. Jag kan varken säga att jag är för eller emot kastration av hundar, jag har nog en ganska neutral inställning.

Däremot funderar jag på två saker;
- vad händer med hanen som blir kastrerad (ej som unghund)? Utsöndrar kastrerade hanar någon annan doft? Får man bort det "manliga" beteendet när man kastrerar hunden?
- varför har det blivit så poppis att kastrera hit och dit? I Spanien finns det till exempel väldigt få kastrerade hästar. På ridskolorna får barnen lära sig att rida på och hantera hingstar. Har vi blivit för bekväma i Sverige (inte bara här, jag vet) och inte orkar hantera våra djur?

Pinglan

Har oxå en ganska neutral inställning till kastration. Mina föräldrar kastrerade sin hund p g a att han var "översexuell". Han har blivit en helt annan hund efteråt, mkt gladare och lugnare och mer tillfreds.

Han har aldrig åkt på stryk vare sej innan eller efter kastreringen. Känner en till kastrerad hane som inte heller får stryk mer än av sin egen mamma när han är för jobbig då. Så det där är nog olika skulle jag tro.

Angående kastrering av häst så gör iaf jag det mycket för att hingstar som inte ska användas i avel mår dåligt av att inte få betäcka... vissa äter juh knappt när det finns damer i närheten...

eftersom det trots allt finns en liten liten risk att hunden far illa av narkosen/ingreppet/såret så tycker jag att man ska vara lite försiktig. jag kastrerade för att jag har en tik också, för att slippa sära på dem under löpen. men kastration används allt för ofta som en "underkur" till hundar (hanar då) som gör utfall eller är mer energiska än ägaren räknat med. mina kusiners hund kastrerades av den anledningen och han höll på att stryka med p g a en kraftig infektion. tyvärr blev han inte ett dugg lugnare, så där står de med dyra veträkningar och en hund som fortfarande är lika besvärlig.

Jag tycker att man ska kastrera allt som inte duger något till. De flesta karlar till exempel.

Man kan ju hyra en godkänd och hunky snygging vid behov! En som kan prestera!!!!

:rofl:
/KT

Vi kastrera våran hund för att alla skulle få sova om nätterna...

Så fort någon tik löpte så yla han under nätterna, och han var så jobbig på promenaderna. Kunde inte gå normalt pga att han drog...

Vi valde inte våran hund själv utan fick honom, hade vi själva köpt en valp hade det blivit en tik för det finns ungefär till 80% tikar här i mitt område...

SÅ vi kastrera honom och gud sicken go hund vi fick... :D , Är det onödigt eller?

Han blir mestadels påhoppad av tikar. En del hanar har gått på honom, men de är ganska lätträknade. Men väldigt många tikar accepterar honom inte längre.

Detta har slutat med att han har BÖRJAT göra utfall sedan kastreringen. Då han inte längre litar på andra hundar.

Innan var han jättego, men ägarna ville ha honom kastrerad då han inte skulle användas till avel.

Senast ändrad av en moderator:

Jag startade en sån här tråd på ett annat forum och det blev ganska vilda diskutioner.

Min åsikt är när det gäller hundar och hästar att man inte bara ska kastrera med en gång så fort man bestämt sig för att djuret inte ska gå till avel.

Det finns många hingstar som inte har några som helst problem som hingst och som inte bryr sig om ston osv. Det finns hanhundar som inte bryr som om löptikar och sådant i heller. Varför ska dom kastreras för?

Jag är helt och håller med på att om hanhunden stressar upp sig springer och gnyr, vägrar äta och sånt när det är löp så är det en annan sak. Samma när det gäller hingstar slår dom i boxen, stressar upp sig ute och mår dåligt av det så ska kulorna av. Men jag tycker folk ska kastrera av rätt anledningar, inte bara av bekvämlighetsskäl.

En som jag stötte på när jag var på kurs med vovven tyckte att alla hanhundar som inte skulle brukas i avel skulle kastreras och samma med hingstar. Visst, alla får tycka som dom vill :).

Men när det gäller hingstar kan man väl knappast kalla det bekvämlighetsskäl? Det är inte många stall som tar emot hingstar som inackorderingar, och i så fall är ju enda alternativet att ha eget stall.
Och de hanhundarna som inte bryr sig om en löptik är nog lätträknade! ;)

Det känns som att motståndet mot att kastrera hanar är större än att kastrera tikar? Och katter, som sagt, de kastreras ju betydligt mer rutinmässigt.

Jag har själv två tikar, varav den ena är kastrerad efter en livmoderinflammation. Jag märker ingen större skillnad på henne tycker jag, men hon var också ganska ung när det hände.

Det liv som en valack har skiljer sig ofta i kvalité jämfört med en hingst, och då i valackens favör. De får oftare gå i flock, vilket jag tycker är viktigt. Om alla hingstar fick gå i flock skulle jag hålla med dig, men det är en utopi.

Vi har 4 tikar som löper om vartannat, och en hane som måste stå ut med det hela. Fick jag råda skulle hanen ha kastrerats för flera år sedan, för HANS bekvämlighet, men husse är inte lika pigg på att kastrera grabben. Den av tikarna som inte ska gå i avel hade han dock inget emot att vi kastrerade..... Så trots att vår kille är en riktig mönsterkille i löpen och snällt finner sig i att vara utstängd etc. tycker jag att det hade varit bättre om han varit kastrerad.

Mvh,
Duvan

Jo kanske är hanarna lätträknade men man ska ju inte ha sin hanhund med en löptik utan anledning. Ska man kastrera sin hanhund bara för det?

Jo tyvärr är det ju så som du säger att få stall tar emot hingstar och det är ju ofta utav rädsla och för att många har dåliga erfarenheter utav hingstar. Men det har inte jag och därav kanske min åsikt angående kastrerade hästar i ung ålder.

Aja alla tycker som dom vill :).

Jag tycker oxå försäkringbolaget borde hjälpa till. Våran hanes kastrering gick på ca 12.000:- Antagligen var veterinären väldigt oförsiktig. Vi såg hunden innan som kastrerades, han använde inga handskar, tvättade bara av redskapen och troligtvis använde han även dom på våran hund. När vi hämtade vovven låg han på ett smutsigt golv utan att skydda såret. Går aldrig till den vet igen. Vi fick åka till strömsholm en fredags natt och det var tur att vi gjorde det då han fick kallbrand eller nåt liknande, så de fick operera om honom. Efter första kastreringen såg det ut som om de hade stoppat in 4 kulor till. Det var inte roligt!

Det här med kastrering är känsligt har jag förstått, oftast för män :smirk:

Har många instruktörkollegor på hundklubben som har hanar och det är ständiga bekymmer, revirtänkande, löptikar, hanhundsilska osv, ingen av dessa hundar ska användas i avel, men ändå ska de har nötterna kvar "för att det ska vara så". Men de är ändå missnöjda med att de är hanar...??

Har flera gånger läst att man inte kastrerar hundar i Sverige pga att hundarna blir personlighetsförändrade. Klart att de blir!!! Man tar ju bort en stor del av deras drifter och för oss hästfolk är det en självklarhet att ta kulorna på hingstarna, för att de ska blir en annan personlighet, oftast lugnare och mer "praktiska".

Jag hade gärna tagit livmodern på min blandtik, om det inte hade varit så förbannat dyrt, så jag håller med ngn annan om att försäkringsbolagen gott kunde tänka om.

Den äldsta tiken är livmoderslös och har fått ett längre liv och har sluppit alla skendrätighetsproblem hon hade, så jag ser mycket praktiskt i det hela.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Äldre Hur ser ni på kastrering av hanhundar? Har funderingar på att kastrera min hund som är ett år, dels av anledningen att jag inte tänkt...
Svar
5
· Visningar
906
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 948
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?