One rein stop

Skreppur

Trådstartare
Är one rein stop då man tar tag i ena tygeln för att få hästen att stå still/stanna?

Hur tränar man detta? Hästen lär ju inte förstå att den ska stanna bara man tar tag i ena tygeln, då är det väll "sväng" för den? :confused:

Sv: One rein stop

One-rein-stop är en säkerhetsåtgärd där du kan få hästen att stanna genom att få den att gå åt sidan med bakbenen, dvs styra undan kraften åt sidan och i praktiken innebär det att hästen kommer att gå in på en volt och sedan stanna.

Om du vill att hästen ska förstå att den ska stanna så tar du i ena tygeln och väntar tills att den stannar innan du ger efter. Upprepa sjuttifnutton gånger och hästen fattar att om du tar i tygeln så ska den stanna för om den inte stannar så får den gå på en liten, liten volt och det är JOBBIGT.

Skillnaden mot sväng är att du i one-rein-stopen tar ett relativt kort tygeltag och lägger tygelhanden på tex din höft (detta för att du har då en stabil punkt så när hästen ger efter så följer du inte med med handen och felaktigt behåller trycket i munnen). Om du tar för långt tygeltag får hästen gå på en större volt och kan då troligen gå runt, runt där en längre tid än om du tar ett kortare tag eftersom volten då blir mindre och jobbigare. Fokusera själv på en punkt under dig och slappna av i sätet.

Träna först i skritt och träna omväxlande åt både höger och vänster. Ta upp tygeln (hästen börjar gå på volten) och vänta tills att hästen stannar - ge omedelbart efter. När hästen har kommit så långt att den stannar nästan omedelbart, tex efter en halv volt, så håll kvar tygeln tills att den ger dig huvudet, dvs inte bara står stilla och hänger i tygeln utan också ger i halsen i tygelns riktning. Detta kan ta en stund första gångerna innan hästen förstår vad du vill så ha tålamod.

När detta fungerar kan du träna från trav och när det fungerar också från galopp. Sen har du din nödbroms!

Men förutom att one-rein-stopen är en nödbroms så tycker jag att det är ett bra mentalt träningsinstrument. Istället för att använda bettet som broms så får det användas för kommunikation och genom one-rein-stopen så får man istället en mental kontroll över hästen. Brukar ändra en del hästars attityd.

/Camilla

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 465
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Vad läser du just nu?