Än en gång: jag är inte säker på att det är lämpligt med 15- och 16-åringar som läser till läkare.
Men vill du "ransonera" fler utbildningar än läkarlinjen?
Jag läste ryska ett tag. På universitetsnivå.
en av studenterna var drygt 70 år gammal.
Han och jag genomgick utbildningen av precis samma skäl: personligt intresse.
Högre utbildning på grund av individens personliga intresse.
Ungefär som övriga utbildningar vid våra universitet: ett antal studenter antas till utbildning.
Man får förmoda att individuellt intresse är skäl till varför en student söker den ena eller andra utbildningen.
Sedan kan det ju vara så att ett antal av studenterna aldrig kommer att jobba med det utbildningen gav.
Lärare och sjuksköterskor, för att nämna andra brist-yrken, som väljer att jobba med något annat är ju inte heller så ovanligt.
Skulle de individerna inte ha fått genomgå utbildningarna?
Och de här två individerna.
Vet vi att de kommer att bli kliniskt verksamma läkare?
Eller vet vi att de inte kommer att bli det?
Vet vi att de, under förutsättning att de tillåts fortsätta sina studier, kommer att bli dåliga läkare?
Det fanns ju en individ som kommit in på läkarlinjen men vars antecedentia ansågs diskvalificera individen från jobb som läkare (jag håller med). Personen i fråga fick genomgå grundutbildningen.
Däremot var det frivilligt för klinikerna om individen skulle beredas praktikplats eller inte.
Slutligen visade det sig att personen hade sökt på falska underlag, varpå personen skildes från läkarutbildningen.
Men när individen har rätt kvalifikationer, har lärosätena inte rätt att neka.
Antagligen handlar det om rättssäkerhet, så att det inte blir godtyckligt att neka vissa individer.
En lägsta-ålder, exempelvis 18 år, vore nog ett rimligt sätt att inte ställas inför fait accompli som nu, som gör frågan extra vansklig.