Omyndiga läkarstudenter

Visst är det viss skillnad men det är mer mentalt än visuellt. Sen får ju faktiskt barn döda djur (ingen åldersgräns på tex jägarexamen) så då är väl att hantera ett preparat från en död människa något år innan man blir myndig inte helt orimligt? Tror vi idag är lite väl skyddade mot vad som är riktigt nödvändigt på väldigt många sätt. Om det sen är lämpligt att delta i dissektioner som minderårig bör väl vara upp till föräldrarna att bestämma rent tekniskt sett.
Jag tänker att väljer man att gå (låta sina barn gå) en utbildning där sådana moment ingår så är det ett frivilligt val man gjort. Det är ju inte något tvång så man kan välja att inte delta och ev. bli underkänd/hoppa av utbildningen om man hellre vill det.
Och bland läkarstudenter triggar väl inte den sociala gruppen till äckelprat m.m. som i en skolklass så det borde vara lättare att ha ett moget förhållningssätt i den kontexten.
 
Jag säger njae.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns 15-16-åringar som har både kapacitet och motivation att tillgodogöra sig läkarutbildningen inklusive alla förekommande moment.
Men min uppfattning är att läkare på de allra flesta tjänster behöver vara hyfsat mogna människor, med åtminstone en grundnivå av livserfarenhet. Det hade varit skillnad om det varit beslutsstödsrobotar som skulle utbildas, eller diagnos- och behandlingsmaskiner, då funkar säkert överintelligenta tonåringar fint. Jag tycker absolut att man måste kunna erbjuda sådana barn högre utbildning men jag är tveksam om yrkesutbildning till läkare, av alla studiealternativ, är rätt väg.
 
@Snubbelfot Ungefär så tänker jag också. Man kan säkert läsa sig till, rollspela och öva patientbemötande hur mycket som helst. Men det kan knappast bli sämre om det man läser och övar landar någonstans som inte bara har med inlärda kunskaper att göra.

Och vad gäller överintelligenta tonåringar så vet jag inte jag tycker att högre utbildning ska vara till för att de ska få utlopp för sina förmågor. Syftet med läkarutbildningen borde vara att få ut kompetenta läkare och inget annat.
 
Och vad gäller överintelligenta tonåringar så vet jag inte jag tycker att högre utbildning ska vara till för att de ska få utlopp för sina förmågor. Syftet med läkarutbildningen borde vara att få ut kompetenta läkare och inget annat.
Än en gång: jag är inte säker på att det är lämpligt med 15- och 16-åringar som läser till läkare.
Men vill du "ransonera" fler utbildningar än läkarlinjen? :)

Jag läste ryska ett tag. På universitetsnivå.
en av studenterna var drygt 70 år gammal.
Han och jag genomgick utbildningen av precis samma skäl: personligt intresse.
Högre utbildning på grund av individens personliga intresse.

Ungefär som övriga utbildningar vid våra universitet: ett antal studenter antas till utbildning.
Man får förmoda att individuellt intresse är skäl till varför en student söker den ena eller andra utbildningen.
Sedan kan det ju vara så att ett antal av studenterna aldrig kommer att jobba med det utbildningen gav.
Lärare och sjuksköterskor, för att nämna andra brist-yrken, som väljer att jobba med något annat är ju inte heller så ovanligt.

Skulle de individerna inte ha fått genomgå utbildningarna?

Och de här två individerna.
Vet vi att de kommer att bli kliniskt verksamma läkare?
Eller vet vi att de inte kommer att bli det?
Vet vi att de, under förutsättning att de tillåts fortsätta sina studier, kommer att bli dåliga läkare?

Det fanns ju en individ som kommit in på läkarlinjen men vars antecedentia ansågs diskvalificera individen från jobb som läkare (jag håller med). Personen i fråga fick genomgå grundutbildningen.
Däremot var det frivilligt för klinikerna om individen skulle beredas praktikplats eller inte.
Slutligen visade det sig att personen hade sökt på falska underlag, varpå personen skildes från läkarutbildningen.
Men när individen har rätt kvalifikationer, har lärosätena inte rätt att neka.
Antagligen handlar det om rättssäkerhet, så att det inte blir godtyckligt att neka vissa individer.
En lägsta-ålder, exempelvis 18 år, vore nog ett rimligt sätt att inte ställas inför fait accompli som nu, som gör frågan extra vansklig.
 
Visst är det viss skillnad men det är mer mentalt än visuellt. Sen får ju faktiskt barn döda djur (ingen åldersgräns på tex jägarexamen) så då är väl att hantera ett preparat från en död människa något år innan man blir myndig inte helt orimligt? Tror vi idag är lite väl skyddade mot vad som är riktigt nödvändigt på väldigt många sätt. Om det sen är lämpligt att delta i dissektioner som minderårig bör väl vara upp till föräldrarna att bestämma rent tekniskt sett.
Men precis, vi fick lära oss avliva och sen döda flera djur under min gymnasieutbildning innan jag var myndig (pga sjukdom eller liknande hos djuren). Det var även väldigt viktigt att inte vara rädd att ta i döda djur, t.ex. stycka hästkroppar, hantera döda smådjur och hela kycklingar vid utfodring av rovdjur. Inställningen från lärarna var att man valt fel utbildning om man vägrade röra de mindre gulliga delarna.
Självklart inte i samma sak som att hålla på med döda människolik, men ja.
 
Än en gång: jag är inte säker på att det är lämpligt med 15- och 16-åringar som läser till läkare.
Men jag vände mig inte till dig? Det är ju rätt många som diskuterar i tråden så ens åsikter behöver ju inte innebära att man missat vad just du tycker.

Det jag skrev handlar om läkarutbildning, eftersom det aktuella exemplet är just den utbildningen.
 
Fördelen med att om det största "fel" man har för att riskera att inte klara av sin utbildning eller sitt yrke är att man är för ung så ordnar det ju upp sig av sig själv förr eller senare. Många studenter tar ju också ett eller flera sabbatsår under längre utbildningar så det är ju mycket möjligt att de inte är så mycket yngre än många andra när de kommer ut på arbetsmarknaden.
 
Än en gång: jag är inte säker på att det är lämpligt med 15- och 16-åringar som läser till läkare.
Men vill du "ransonera" fler utbildningar än läkarlinjen? :)

Jag läste ryska ett tag. På universitetsnivå.
en av studenterna var drygt 70 år gammal.
Han och jag genomgick utbildningen av precis samma skäl: personligt intresse.
Högre utbildning på grund av individens personliga intresse.

Ungefär som övriga utbildningar vid våra universitet: ett antal studenter antas till utbildning.
Man får förmoda att individuellt intresse är skäl till varför en student söker den ena eller andra utbildningen.
Sedan kan det ju vara så att ett antal av studenterna aldrig kommer att jobba med det utbildningen gav.
Lärare och sjuksköterskor, för att nämna andra brist-yrken, som väljer att jobba med något annat är ju inte heller så ovanligt.

Skulle de individerna inte ha fått genomgå utbildningarna?

Och de här två individerna.
Vet vi att de kommer att bli kliniskt verksamma läkare?
Eller vet vi att de inte kommer att bli det?
Vet vi att de, under förutsättning att de tillåts fortsätta sina studier, kommer att bli dåliga läkare?

Det fanns ju en individ som kommit in på läkarlinjen men vars antecedentia ansågs diskvalificera individen från jobb som läkare (jag håller med). Personen i fråga fick genomgå grundutbildningen.
Däremot var det frivilligt för klinikerna om individen skulle beredas praktikplats eller inte.
Slutligen visade det sig att personen hade sökt på falska underlag, varpå personen skildes från läkarutbildningen.
Men när individen har rätt kvalifikationer, har lärosätena inte rätt att neka.
Antagligen handlar det om rättssäkerhet, så att det inte blir godtyckligt att neka vissa individer.
En lägsta-ålder, exempelvis 18 år, vore nog ett rimligt sätt att inte ställas inför fait accompli som nu, som gör frågan extra vansklig.

Menar du att att läsa ryska är att jämföra med läkarutbildningen i vad som krävs i mognad? :confused:

Vad gäller personen jag antar att du menar så skriver du här att han fick genomgå grundutbildningen, vilket är fel. När de kom på vad han tidigare sysslat med satte de alla resurser på att hitta ett sätt att få ut honom, är jag övertygad om. Och de lyckades ganska snabbt. (Vi läste samtidigt men inte samma årskurs.) Att dra in en mördare i diskussionen, som om att det faktum att han blev insläppt skulle rättfärdiga att tonåringar ska få läsa, tycker jag är underligt minst sagt. Vi var väldigt många som inte tyckte att han hade där att göra. Jag säger som jag sa då; det är ingen mänsklig rättighet att bli läkare.
 
Men alltså, hur tänker du nu?
Alla som utbildar sig inom vården får jättemycket träning i tex bemötande. Läkarna får garanterat jättemycket träning i detta.
Klart att det finns stolpskott, men majoriteten av läkarna är nog ganska bra på att hantera patienter. Nya läkare brukar definitivt vara bra.

Att arbetslivserfarenhet generellt skulle stärka just dessa förmågor är dessutom väldigt osannolikt.

Självklart har inte tonåringar mognar fullt, men de hinner utvecklas under utbildningens gång och denna typ av utbildning precis som tex psykologutb brukar speeda på egen mognad ganska rejält.
Jag baserar det såklart på egen erfarenhet. 15 år i olika roller i olika vårdmiljöer.
Ssk utb samt de specialistutb jag gått. lägger mkt fokus på värderingar, men knappast praktisk träning i bemötande och samtal.
Jag tror att psykologprogrammet är unikt i just det avseendet, vilket inte är så konstigt. Patientmöten/samtal är väl en psykologs viktigaste verktyg?
Jag tror läkarutbildningen drar extra många statussökare jämfört med andra vårdutbildningar och därför är mer utsatt för fenomenet fel person på fel plats.
Att sätta 18årsgräns för intag är helt enkelt en sortering som JAG anser är rimlig. Hade gärna sett ytterligare selektering, ex intag baserat på intervju och höga betyg. Det borde gälla alla yrken där man arbetar med människor och det råder en stor maktobalans.
Jag tycker däremot att universiteten ska erbjuda plats för högbegåvade på teoretiska utbildningar oavsett ålder. För jag anser också att vi inte ska "kasta bort" specialbegåvningar.
 
Jag ser inte problem som alla andra ser dom...
Skulle inte ha några problem att möta en nybliven 18åring på VC... ALLA är ju nybörjare i början, vad säger att en nybliven läkare som 30åring kan tackla mina sjukdomar bättre än en 18åring ? Livserfarenhet säger ni.. De som gjorde lumpen va 18 ( och uppåt, sprang omkring med vapen och förväntas skjuta människor i händelse av krig.
Dissikering ? Obduktioner ? Ja men alltså om man nu inte tror man klarar av detta så är man ju på fel linje oavsett...
Jag valde att inte bli veterinär när jag va yngre då jag inte gillar sprutor och stora sår. Detta gäller fortfarande.. Har inte ändrats pga ålder. Dvs veterinär eller liknande är fortfarande inget yrke för mej...

Att va så duktiga att de läser in gymnasiet så de är klara för universitet WOW säger jag bara ... Jag är mer imponerad av deras engagemang än nåt annat...

Förstår inte åldersfixeringen i sverige.. Att man måste ha "gjort så mkt" innan man anses ha "livserfarenhet"..
Jag är 40+, rest till olika delar av världen, anser mej klara mej själv och är rätt "stark" som så... Men livserfaren ? Nää de vill jag inte påstå att jag är..

Ungefär som inom dejtingbiten. Jag som gillar yngre killar... Får höra att jag är så intressant då jag är så erfaren... EH ? Vem har sagt att jag är sexuellt erfaren bara för att jag är äldre ? Det handlar ju om så mkt mer än ålder och mognad.
Intresse och nyfikenhet, vilja att göra saker andra inte vill osv som handlar om erfarenhet. Men om jag bara vill ha missionären när jag har sex är jag ju knappast sexuellt erfaren då jag bara har missionärssex..
I just sexbiten är säkerligen ungdomar i 16-25 betydligt mer erfarna än mej i sängen.
Nu säger jag inte att jag är oerfaren, men erfarenhet är olika beroende på vem man pratar med.
 
Jag ser inte problem som alla andra ser dom...
Skulle inte ha några problem att möta en nybliven 18åring på VC... ALLA är ju nybörjare i början, vad säger att en nybliven läkare som 30åring kan tackla mina sjukdomar bättre än en 18åring ? Livserfarenhet säger ni.. De som gjorde lumpen va 18 ( och uppåt, sprang omkring med vapen och förväntas skjuta människor i händelse av krig.
Dissikering ? Obduktioner ? Ja men alltså om man nu inte tror man klarar av detta så är man ju på fel linje oavsett...
Jag valde att inte bli veterinär när jag va yngre då jag inte gillar sprutor och stora sår. Detta gäller fortfarande.. Har inte ändrats pga ålder. Dvs veterinär eller liknande är fortfarande inget yrke för mej...

Att va så duktiga att de läser in gymnasiet så de är klara för universitet WOW säger jag bara ... Jag är mer imponerad av deras engagemang än nåt annat...

Förstår inte åldersfixeringen i sverige.. Att man måste ha "gjort så mkt" innan man anses ha "livserfarenhet"..
Jag är 40+, rest till olika delar av världen, anser mej klara mej själv och är rätt "stark" som så... Men livserfaren ? Nää de vill jag inte påstå att jag är..

Ungefär som inom dejtingbiten. Jag som gillar yngre killar... Får höra att jag är så intressant då jag är så erfaren... EH ? Vem har sagt att jag är sexuellt erfaren bara för att jag är äldre ? Det handlar ju om så mkt mer än ålder och mognad.
Intresse och nyfikenhet, vilja att göra saker andra inte vill osv som handlar om erfarenhet. Men om jag bara vill ha missionären när jag har sex är jag ju knappast sexuellt erfaren då jag bara har missionärssex..
I just sexbiten är säkerligen ungdomar i 16-25 betydligt mer erfarna än mej i sängen.
Nu säger jag inte att jag är oerfaren, men erfarenhet är olika beroende på vem man pratar med.
Vad har ditt sexliv med tråden att göra?
 
Vad har ditt sexliv med tråden att göra?

alla pratar om erfarenhet ... Erfarenheten är ju olika på individnivå inte på ålder enligt mitt tycke...

Nu va sexerfarenhet mitt sätt att ge de mer "kött på benet"...
Sen sa jag inget om min egen erfarenhet. Bara att den kan uppfattas olika av de jag är med. Så enbart som exempel.
 
Jag tycker att det skulle vara krav på både ålder och arbetslivserfarenhet på ALLA utbildningar där du har med människor att göra. Lärare, psykologer, socionomer, läkare, studie- och yrkesvägledare, sjuksköterskor - minst 20 år och minst ett års arbetslivserfarenhet.
 
Jag tycker att det skulle vara krav på både ålder och arbetslivserfarenhet på ALLA utbildningar där du har med människor att göra. Lärare, psykologer, socionomer, läkare, studie- och yrkesvägledare, sjuksköterskor - minst 20 år och minst ett års arbetslivserfarenhet.

Jag håller med. Jag märkte stor skillnad på mina kursare med lite erfarenhet från arbetsliv jämfört med dem som inte hade det under utbildningen och även till viss del på var vi hamnade sen.
Jag var väldigt ung när jag började (20) min utbildning, men hade ändå hunnit jobba med människor ett tag. Det hade jag stor nytta av. Psykolog har ju iaf tidigare haft arbetslivserfarenhetskrav, men förstod det efter min skumläsning som om det var borta? IÖ träffar jag studenter i yngre åldrar som sannolikt kommer bli fantastiska, och jag träffar kollegor i äldre åldrar som aldrig har varit eller aldrig kommer passa för just det inriktningen jag verkar inom. Men det är så mycket mer än intelligens och det är så många andra utbildningar där just den "mer" biten inte spelar in lika mycket som gör det här lite knepigt för mig.
 
Det är säkert en bra erfarenhet men nu diskuterar vi individer med mycket hög kognitiv inlärningsförmåga.
Det är rimligt att tro att den typen av - faktiskt - okvalificerade arbetsuppgifter inte är stimulerande för den gruppen individer.
Men det kanske är en väldigt nyttig erfarenhet, att helt helt enkelt "ha tråkigt på jobbet", och därigenom inse hur olika omständigheter olika människor har?

För mig är det obegripligt att chansa på en läkarstudent i 15-16 års åldern, oavsett studiebegåvning.

Det är ett barn, med ett barns erfarenheter och kunskap om omvärlden.

För att välja rätt utbildning och väg mot framtida sysselsättning, så bör man väl inte välja "läkare" enbart för att man har toppenbetyg, utan snarare för att man har ett genuint intresse av "hjälpa människor bli friska", och överhuvudtaget åtminstone vara något intresserad av människor och deras sjukdomar?

Det finns så många intressanta naturvetenskapliga utbildningar och inriktningar, där sociala färdigheter är väldigt perifera, som man skulle kunna välja istället.
 
Jo men där har man ju olika roll på grund av olika utbildningar och därmed olika kunskapsbakgrund.
Den hyperintelligenta 16-åringen har sannolikt lättare än den normalintelligenta 19-åriga läkarstudenten att lära sig samma fakta och lägga samman pusslet till en medicinsk bedömning.

Förmågan att lära sig komplexa sammanhang torde inte bero på ålder i det här resonemanget.
Den 15-16-åringen, som råkade ha extremt höga betyg menar du väl?

Det är absolut inte samma sak som den som förstår komplexa sammanhang som berör sådant som: boendesituationer, vederbörande har antagligen inte ens haft ett eget boende, hanterat en egen ekonomi, säkerställt att vederbörande "äter ordentligt" och vad det egentligen innebär av planering.

Ungdomen får vare sig köra bil, eller dricka alkohol, därför "vi" (samhället) anser inte att henom är mogen för det än.

Vad är en medicinsk bedömning menar du? Och då menar jag inte att skilja på ett benbrott och hjärtinfarkt, utan mer komplexa sammanhang och mer exotiska diagnoser.
Tyvärr är jag inte läkare, men jag var en sådan där äckligt hyperintelligent unge en gång i världen, som trodde att jag visste allt, och som aldrig behövde plugga i grundskola och gymnasium.
Men jag ägnade mig åt olika trevliga fritidsaktiviteter istället för att snöa in på att snabba studieprestationer var det enda viktiga i världen...
 
Visst är det viss skillnad men det är mer mentalt än visuellt. Sen får ju faktiskt barn döda djur (ingen åldersgräns på tex jägarexamen) så då är väl att hantera ett preparat från en död människa något år innan man blir myndig inte helt orimligt? Tror vi idag är lite väl skyddade mot vad som är riktigt nödvändigt på väldigt många sätt. Om det sen är lämpligt att delta i dissektioner som minderårig bör väl vara upp till föräldrarna att bestämma rent tekniskt sett.
Nja.

Du får göra provet/proven, men måste vara 15 för uppsiktsjakt, och för att få jaga själv måste du ha fyllt 18...
 
Nja.

Du får göra provet/proven, men måste vara 15 för uppsiktsjakt, och för att få jaga själv måste du ha fyllt 18...
Pratade om just att göra provet, men visst femtonårsgräns för att få låna vapen och jaga under uppsikt.


Sen är det väldigt många som vill bli läkare för att få bra forskningsmöjligheter och kunna ha ett yrke där du kan/måste lära dig nya saker hela tiden och intr bara "för att hjälpa människor bli friska".
 
Pratade om just att göra provet, men visst femtonårsgräns för att få låna vapen och jaga under uppsikt.


Sen är det väldigt många som vill bli läkare för att få bra forskningsmöjligheter och kunna ha ett yrke där du kan/måste lära dig nya saker hela tiden och intr bara "för att hjälpa människor bli friska".
Menar du att man ska forska bara sådär i största allmänhet?

Oavsett om man väljer att forska eller att jobba praktiskt, så handlar det ändå om ett intresse för "att hjälpa människor bli friska" vad avser läkare.
Det är liksom det läkare är till för.
Och för att förstå vad som är rimligt att forska runt, även där behöva en hel del livserfarenhet, det hjälper inte att bara vara extremt duktig på att studera.

Är man intresserad av forskning i största allmänhet, så kan man lika gärna läsa t.ex. biologi eller kemi...
Det finns en ruskig massa yrken och utbildningar, där man hela tiden får lära sig nya saker.

Problemet är att läkarutbildningen är inte bara en utbildning, utan den ska försörja samhället med läkare som tar hand om patienter, förutom att en delmängd forskar, under hela eller kanske under delar av sin yrkesbana.
Risken finns ju att den väldigt unga personen, påhejad av sin omgivning, inte väljer det den verkligen vill göra, utan det som verkar mest prestigefullt.

Problemet med att en 15-åring söker t.ex. läkarutbildning, är kanske att vederbörande inte ens har insett vad som är likheterna/skillnaden mellan att jobba med människor, och att studera.

Och det har inte med begåvning att göra, utan med livserfarenhet.

Och jag vill absolut inte träffa på 20-åring när jag söker läkare.

Hur sjutton ska en 20åring kunna ge råd och tröst, och hantera en personer i kris tänker du? Och hur länge ska personen orka det?

Vem tjänar egentligen på att extremt unga personer tidigt väljer livsbana? De flesta av oss velar flera gånger, påbörjar kanske en utbildning och inser att det inte var rätt grej man började med.
Rent generellt gör jag antagandet att en yngre person har trängre referensramar än en äldre person.

Tänk bara så många fler böcker man läst, filmer man sett, verkliga människor man träffat, nyhetshändelser som man reagerat på o.s.v. under 3-4 år.

Det är enormt stor skillnad på att vara 15 och 20! i den åldern är det en fjärdedel av ens totala livstid.
 
Menar du att att läsa ryska är att jämföra med läkarutbildningen i vad som krävs i mognad? :confused:

Vad gäller personen jag antar att du menar så skriver du här att han fick genomgå grundutbildningen, vilket är fel. När de kom på vad han tidigare sysslat med satte de alla resurser på att hitta ett sätt att få ut honom, är jag övertygad om. Och de lyckades ganska snabbt. (Vi läste samtidigt men inte samma årskurs.) Att dra in en mördare i diskussionen, som om att det faktum att han blev insläppt skulle rättfärdiga att tonåringar ska få läsa, tycker jag är underligt minst sagt. Vi var väldigt många som inte tyckte att han hade där att göra. Jag säger som jag sa då; det är ingen mänsklig rättighet att bli läkare.

Du har (valt att) misstolkat mitt inlägg.

Jag påpekar att läkarlinjen är en (av många) universitetsutbildningar. Och att universitetsutbildningar är öpppna att söka för alla med behörighet. Universitetsutbildningar har nog inte ett "högre syfte" än att erbjuda utbildningen till personer med behörighet.

Vad gäller mördaren: ville visa att man kunde hindra vederbörande från att fullgöra praktik medan just högskoleverket inte kunde avskilja en behörig student från en utbildning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp