1) Det finns läkarjobb som varken innefattar patientkontakt eller forskning. 2) Ung ålder är en egenskap som alltid rättar till sig med tiden. 3) Rent krasst blir den nationalekonomiska vinsten större ju yngre studenter som utexamineras från en dyr utbildning som läkarlinjen. 4) Slutligen kommer det även fortsättningsvis att vara en försumbar del omyndiga personer som studerar till läkare.
Alltså är det ett pseudoproblem som diskuteras i den här tråden.
Njae.
Så länge det är enstaka individer, så är det kanske ett marginellt problem, men uppenbarligen tycker huvudmännen för utbildningen att det spelar roll, enligt artikeln som det länkades till i trådstarten.
Om de extremt unga, går ut utbildningen, och sedan, inser att det var fel utbildning/yrkesbana för dem i de flesta fall, så är inget vunnet alls.
Då hade det antagligen varit bättre att de vunnit andra erfarenheter via annan utbildning som inte är lika "linjestyrd" som läkarlinjen, eller helt annan sysselsättning.
Frågeställningen med extremt unga studenter, visar också på ett annat, mer allmängiltigt dilemma:
Är det en bra lösning att låta studiebegåvade unga personer avsluta sin grundutbildning (skola + gymnasium) i väldig förtid?
Vad ska dessa unga personer egentligen göra när de gjort färdigt grundutbildningen innan deras jämnåriga ens slutat grundskolan?
Ska vuxenvärlden hitta andra sätt för dem att finna stimulans än att hoppa över ett utvecklingsstadium som människa?
När jag hade tröttnat på skolans lusiga tempo, så ägnade jag mig med liv och lust åt ett flertal fritidsintressen. Bland dessa fanns både sport och idrott och inte minst djur (hästar), men även kvällskurser på universitetet.
Jag hade kamrater som liksom jag, var färdiga med tillräckligt många delar av gymnasiet för att kunna läsa enstaka ämnen på högskolan redan som 16-17 åringar.
Men som människor i vuxenvärlden var vi långt ifrån "färdiga" i den åldern, och flera va oss trodde minsann att vi visste precis hur livet skulle bli när vi blev stora, men det visade sig rätt ofta att det ändrade sig...
Jag har svårt att se problem med att 15-16-17 åringar läser t.ex matte, kemi eller för den delen något språk/annan humaniora som en extra stimulans om man tidigt är tillräckligt färdig i skolan.
Men det finns en tendens till att likställa färdigheten att studera snabbt med färdigheten att vara en hel människa med perspektiv, och det vänder jag mig emot.