Omvända torrfoderkisse

Cautia

Trådstartare
Jag hämtade hem en vuxen hittekatt från ett katthem förra veckan :love:.
Där serverades Friskies torrfoder och lite blötmat morgon och kväll. Jag fick med Friskies torrfoder hem men det känns inte som någon bra mat.
Nu blandar jag Friskies torrfoder med Eukanuba indoor, han föredrar Friskies men äter upp Eukanuba bitarna med.
Jag skulle dock vilja få honom att äta mer blötmat, just nu slickar han mest av gelen och äter bara upp bitarna om han är riktigt hungrig och torrfodret är slut. Men jag vill ju inte svälta honom för att få honom att äta upp blötmaten.
Jag vill gärna få lite tips och knep hur man kan lirka över honom på mer blötmat.
Vilka sorter är uppskattade? Vill helst ha små förpackningar i början för att se om han äter, så att man inte behöver slänga så mycket. Jag har annars gett Mjau-tetra till tidigare katt men det är så stor förpackning.
Han fick några räkor och lite rödspätta häromdagen och det var uppskattat.
 
Sv: Omvända torrfoderkisse

Lättast är att börja med att vänja katten vid att få mat 2-3 ggr/dag, om han inte redan är van vid det. När/om han är van vid det byter man ut en av måltiderna till blötmat. Var noga med att inte ge full dagsgiva torrfoder utan ge tex. 50% av dagsgivan torrfoder på morgonen och så ger du 50% av blötmatsgivan på eftermiddagen/kvällen. Du kan erbjuda blötmaten flera gånger, men torrfoder ges bara en gång.

Man utnyttjar här det faktum att katten blir hungrig när den inte får full giva torrfoder (men den svälter inte). Man kan locka katten ytterligare till att äta blötmaten genom att strö över krossat torrfoder eller droppa över tonfiskspad. Undvik blötmat med gele! Just för att det då blir så lätt för katten att slicka av gelen men skippa det som faktiskt är mat.
 
Sv: Omvända torrfoderkisse

Tack för svar.
Igår kväll hade han bara några få bitar torrfoder kvar och jag gav då enbart blötmat på kvällen. På morgonen hade han då ätit upp blötmaten. Så jag fortsätter nog på det spåret så får jag se om det funkar.
 
Sv: Omvända torrfoderkisse

Min katt åt också bara torrfoder när jag tog över henne. Nu har hon upptäckt att hon tycker om kokt eller (lätt)rökt smörgåsskinka, rökt kalkon och Royal Canine Instinctive blötmat, både i Jelly och Gravy. Den kan hon nästan dö för. Alla katter är individuella, men det kanske funkar för din också.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp