Omvända kvinnomisshandlare?

För det första. Ingen kan ta tillbaka en anmälan om misshandel http://www.lawline.se/answers/dra-tillbaka-anmalan-om-misshandel-1 det är till och med så att om polisen får reda på att en misshandel har begåtts och kvinnan inte vill anmäla så görs ändå en polisanmälan om misshandel.

Samhället gör idag egentligen ingenting för att hjälpa misshandlade kvinnor. Kvinnojourer (som är ideellt arbete) får skitsummor och det mesta av den hjälp som finns sköts ideellt.

Uppenbarligen är du inte alls införstådd i den process som pågår i ett destruktivt förhållande. Hade du varit det så hade du vetat att den första smällen sällan kommer av misstag och att det verkligen inte bara är att gå då. Den första smällen kommer vanligtvis inte förren mannen har sett till att ha kvinnan fast på diverse sätt och framförallt inte innan kvinnan känner sig totalt värdelös av all psykisk misshandel. Då hade du också vetat hur mycket psykisk misshandel som har förekommit innan och du hade vetat att smällen som utåt sett kan se ut som en orsak att gå för för den utsatte oftast inte är värre än den psykiska misshandel som pågått under så lång tid att det har blivit något normalt.
Om jag som man, ser tecknen i ett annat pars förhållande. Då borde nog kvinnan i det förhållandet se dem..redan innan första smällen.
bevakningen
oviljan att släppa iväg henne obevakad
- det är ju såå gulligt..han hämtar mig varje gång från gympan, från danskursen osv osv.
Om en kvinnlig kollega aldrig gör ngt utanför jobbet, får inte göra det..
Då börjar jag undra...
Skulle du acceptera att hållas i ett så kort koppel?
Det är ju så det börjar.
Skär av det sociala kontaktnätet, sedan börjar förstörelsen av individens självskänsla och sen..

Men någon gång under den processen borde ju varningsklockorna ringa...

Men samtidigt..hur kan samhället driva ett åtal utan vittnen .
När åklagarens starka kort tar tillbaka allt och kommer med krystade förklaringar istället?
 
Om jag som man, ser tecknen i ett annat pars förhållande. Då borde nog kvinnan i det förhållandet se dem..redan innan första smällen.
bevakningen
oviljan att släppa iväg henne obevakad
- det är ju såå gulligt..han hämtar mig varje gång från gympan, från danskursen osv osv.
Om en kvinnlig kollega aldrig gör ngt utanför jobbet, får inte göra det..
Då börjar jag undra...
Skulle du acceptera att hållas i ett så kort koppel?
Det är ju så det börjar.
Skär av det sociala kontaktnätet, sedan börjar förstörelsen av individens självskänsla och sen..

Men någon gång under den processen borde ju varningsklockorna ringa...

Men samtidigt..hur kan samhället driva ett åtal utan vittnen .
När åklagarens starka kort tar tillbaka allt och kommer med krystade förklaringar istället?
Det är just det här jag menar. Du har ingen koll. Tror du att alla alkoholister är de som sitter på parkbänken utanför systembolaget också?

Som vanligt skyller du på offret. Varför gör du själv ingenting? Du kan börja med att sluta skuldbelägga offren och inse att det är männen som misshandlar som är problemet.
 
Om jag som man, ser tecknen i ett annat pars förhållande. Då borde nog kvinnan i det förhållandet se dem..redan innan första smällen.
bevakningen
oviljan att släppa iväg henne obevakad
- det är ju såå gulligt..han hämtar mig varje gång från gympan, från danskursen osv osv.
Om en kvinnlig kollega aldrig gör ngt utanför jobbet, får inte göra det..
Då börjar jag undra...
Skulle du acceptera att hållas i ett så kort koppel?
Det är ju så det börjar.
Skär av det sociala kontaktnätet, sedan börjar förstörelsen av individens självskänsla och sen..

Men någon gång under den processen borde ju varningsklockorna ringa...

Men samtidigt..hur kan samhället driva ett åtal utan vittnen .
När åklagarens starka kort tar tillbaka allt och kommer med krystade förklaringar istället?
Du ger dig inte utan verkar anse att män visserligen bör bli straffade för sitt beteende men att kvinnor är de som är ytterst ansvariga för att få män att uppföra sig och inte misshandla dem. Om inte kvinnor inte klär sig utmanande, befinner sig på fel plats vid fel tillfälle (dvs inte inlåsta på sin kammare) eller tillåter män att bete sig som skitstövlar och gradvis bryta ner dem så skulle de stackars männen inte ha någon att misshandla eller våldta.

Din kvinnosyn och brist på insikt får mig att må illa. Varför vill du förminska män till den grad att du jämnt och ständigt skuldbelägger kvinnor för att vissa män är skitstövlar? Om bara kvinnor inte gör si och gör så skulle inte män haft någon att misshandla och våldta tycks vara din paroll.

Kan du inte inse att den som misshandlar och våldtar är problemet? Och att lösningen är att den som misshandlar/våldtar ändrar sitt beteende inte att skuldbelägga offret?
 
Det är just det här jag menar. Du har ingen koll. Tror du att alla alkoholister är de som sitter på parkbänken utanför systembolaget också?
Nej inte alla, men de som sitter tillsammans med ledighetskommitten, tror jag nog att de är det.
Jag skyller inte på offret. Den som slår är ansvarig för slagen. Men likt en narkoman kan ingen annan än narkomanen/kvinnan ta beslutet att sluta/eller gå.
 
Du ger dig inte utan verkar anse att män visserligen bör bli straffade för sitt beteende men att kvinnor är de som är ytterst ansvariga för att få män att uppföra sig och inte misshandla dem. Om inte kvinnor inte klär sig utmanande, befinner sig på fel plats vid fel tillfälle (dvs inte inlåsta på sin kammare) eller tillåter män att bete sig som skitstövlar och gradvis bryta ner dem så skulle de stackars männen inte ha någon att misshandla eller våldta.

Din kvinnosyn och brist på insikt får mig att må illa. Varför vill du förminska män till den grad att du jämnt och ständigt skuldbelägger kvinnor för att vissa män är skitstövlar? Om bara kvinnor inte gör si och gör så skulle inte män haft någon att misshandla och våldta tycks vara din paroll.

Kan du inte inse att den som misshandlar och våldtar är problemet? Och att lösningen är att den som misshandlar/våldtar ändrar sitt beteende inte att skuldbelägga offret?

Har jag någonstans hävdat att den som slår inte är ansvarig för sina handlingar?
Visa på det i så fall.

Kvinnomisshandel finns i alla kulturer, samhällsskikt och oberoende i vilket samhällsmiljö kvinnan lever i.

Att vissa individer är aggressiva lär knappast en omskolning av beteende ändra på, att vissa individer utnyttjar andra, lever ut sina liv på andras bekostnad, ja det lär vi knappast kunna ändra på. Det ligger i den mänskliga naturen.

Men vad man kan göra är att lära sig vara observant, för tecknen finns där. Och i tid ta sin Mats ur skolan.

Vi har idag ett samhälle där våld helt klart tillhör undantagen. Jag tror inte vi kan komma mycket längre. vissa förbättringar kan nog göras, men att hitta dem som slår innan de dragit på sig fällande domar låter sig knappast göras utan kvinnornas/offrens medverkan.

Vad vi däremot kan göra är att skapa möjligheter för samhället att ingripa (både juridiskt, ekonomiskt och fysiskt)
 
Eftersom den absoluta majoriteten män som misshandlar själv blivit misshandlade/sett närstående i familjen, ofta mamma, bli misshandlad måste den destruktiva spiralen brytas. Ja, jag tror att det går att bryta mönstret. Det första steget är att få män bort från det tankesätt som vissa förordat i tråden, dvs att man kan äga en annan människa. Att en kropp, en människa, är samma sak som ett fotbollslag man är supporter av. Eller en stad man kommer ifrån, eller för den delen min hamburgare.

I vissa regioner där sharialagar införts finns exakt det tankesättet, så det finns slående likheter med andra mer extrema grupperingar i det svenska samhället som förordar samma tankesätt. Lite ironiskt att grupper som båda anser att de står så långt de kan ifrån varandra kulturellt och religiöst delar samma uppfattningar om kvinnor och andra minoriteter som LGBTQ rättigheter.

Steg två är tron att bara svaga offer blir misshandlade. Kvinnomisshandel sker i alla socioekonomiska miljöer, från Djursholm till Rosengård till norrländska glesbygder. Några av de starkaste, smartaste mest framgångsrika kvinnor i samhället har misshandlats.

Kvinnomisshandel är ett av de svåraste brotten att lagföra eftersom målsägande (jag vägrar att säga offret) tyvärr ofta drar tillbaka anmälan pga rädsla eller att mannen manipulerar henne. Dessutom att mannen misshandlar med mindre fysiska skador som följd. Det är ju därför man införde grov kvinnofridskränkning. Just för att man skulle kunna ta med många tidigare 'mindre' våldsbrott i en samlad bedömning.

Men det allra, allra första är att få mannen ifråga att erkänna att han misshandlar någon, inte att han tillrättavisar, visar vem det är som bestämmer, äsch det var inget allvarligt, jag var på dåligt humör, lite får man tåla, jag menade det inte, hon överdriver... alla de tusen ursäkter en kvinnomisshandlare har, för sig själv och andra.
 
Eftersom den absoluta majoriteten män som misshandlar själv blivit misshandlade/sett närstående i familjen, ofta mamma, bli misshandlad måste den destruktiva spiralen brytas. Ja, jag tror att det går att bryta mönstret. Det första steget är att få män bort från det tankesätt som vissa förordat i tråden, dvs att man kan äga en annan människa. Att en kropp, en människa, är samma sak som ett fotbollslag man är supporter av. Eller en stad man kommer ifrån, eller för den delen min hamburgare.

I vissa regioner där sharialagar införts finns exakt det tankesättet, så det finns slående likheter med andra mer extrema grupperingar i det svenska samhället som förordar samma tankesätt. Lite ironiskt att grupper som båda anser att de står så långt de kan ifrån varandra kulturellt och religiöst delar samma uppfattningar om kvinnor och andra minoriteter som LGBTQ rättigheter.

Steg två är tron att bara svaga offer blir misshandlade. Kvinnomisshandel sker i alla socioekonomiska miljöer, från Djursholm till Rosengård till norrländska glesbygder. Några av de starkaste, smartaste mest framgångsrika kvinnor i samhället har misshandlats.

Kvinnomisshandel är ett av de svåraste brotten att lagföra eftersom målsägande (jag vägrar att säga offret) tyvärr ofta drar tillbaka anmälan pga rädsla eller att mannen manipulerar henne. Dessutom att mannen misshandlar med mindre fysiska skador som följd. Det är ju därför man införde grov kvinnofridskränkning. Just för att man skulle kunna ta med många tidigare 'mindre' våldsbrott i en samlad bedömning.

Men det allra, allra första är att få mannen ifråga att erkänna att han misshandlar någon, inte att han tillrättavisar, visar vem det är som bestämmer, äsch det var inget allvarligt, jag var på dåligt humör, lite får man tåla, jag menade det inte, hon överdriver... alla de tusen ursäkter en kvinnomisshandlare har, för sig själv och andra.
vem har förordat att man kan äga en annan mäniska? är det inte sådant som kallas slaveri?

Att vi sedan i det svenska språket använder begreppet "mitt/min" lite bredare än för att beskriva ett ägarförhållande torde nog de flesta som lyfter näsan över kanten inse.
Min hund, beskriver både ett ägarförhållande till en vara och var hunden hör hemma.
Min fru/mitt barn beskriver knappast ett ägarförhållande, endast att kvinnan i fråga är gift med mig och att barnet är avlat av mig..ingen äganderätt med andra ord.
Steg 2, där skriver jag "Kvinnomisshandel finns i alla kulturer, samhällsskikt och oberoende i vilket samhällsmiljö kvinnan lever i."

Rent krasst, varför agerar en individ på detta viset?
Han/hon uppnår fördelar. (i sina ögon)
Han/hon uppnår kontroll, till slut total kontroll.

Hur ska man bryta mönstret enklast.
Jo, genom att förvägra kontrollen.

Den som har en så vriden människosyn att han eller hon genom våld eller manipulation dominerar andra människor för att vinna egna fördelar får du inte att erkänna sina fel.

Däremot så kan man minska skadeverkningarna genom att just förvägra dem den kontrollen.
 
Men alla män slår inte..lika lita som alla kvinnor blir slagna eller?
Alltså återstår frågan vad du anser att man ska göra åt problematiken?
Jag anser att det effektivaste och snabbaste vore att ge unga kvinnor kunskap o verktyd så att man drar när det börjar osa katt.
Fast det låter så enkelt.
Men det finns känslor inblandade och man vill kanske inte ge upp sitt livs kärlek så lätt. Som ett exempel. Eftersom dessa män också är psykopater och väldig övertygande
 
Fast det låter så enkelt.
Men det finns känslor inblandade och man vill kanske inte ge upp sitt livs kärlek så lätt. Som ett exempel. Eftersom dessa män också är psykopater och väldig övertygande
Vilket jag naturligtvis är medveten om.
Men, återigen, ju längre en individ stannar i ett destruktivt förhållande ju svårare och ju mer kraft går det åt för att bryta upp. Detta samtidigt som självkänsla och styrka minskar hela tiden.

Frågan är, hur ska samhället agera?
För det handlar ju om ett antal tusen tjejer som far illa i detta nu...
 
När en kvinna levt i en destruktiv relation under lång tid har hon ofta mist sitt eget kontaktnät, fått sin självkänsla knäckt och är i praktiken inte kapabel att ta egna beslut. Det krävs en otrolig kamp för henna att bryta sig loss. Där är vi ense.
Vad jag påpekar är att de allra flesta tjejer som hamnat i den situationen inte alltid befunnit sig i den. Någonstans på vägen har gjort ett val, ett val att stanna trots den första smällen...eller ?

Så du menar fortfarande att det är kvinnans egen förskyllan? Det är jättetrist att du inte tar till dig av den kunskap som finns och att du inte begriper bättre än att hela tiden rikta skulden på offret. Du har ändå varit på detta forum i åratal - det är otroligt att du inte har lyckats ta till dig någonting alls i den här frågan
 
Så du menar fortfarande att det är kvinnans egen förskyllan? Det är jättetrist att du inte tar till dig av den kunskap som finns och att du inte begriper bättre än att hela tiden rikta skulden på offret. Du har ändå varit på detta forum i åratal - det är otroligt att du inte har lyckats ta till dig någonting alls i den här frågan

Då får jag fråga, vems förskyllan är det då, att hon stannar?

Att den som slår vill att hon ska stanna är förståeligt.

Att samhället inte vill att hon stannar tror jag är klart

Att hon själv vill eller inte vill stanna..där ligger problemet.

Bunden genom kärlek, ekonomi, ev barn och inte sällan en hotbilod.

Men det är endast hon och ingen annan som dels kan ta beslutet och dels rent fysiskt kan genomdriva det.

Trist ? ja, men verklighet, ja ,jag anser det.
 
Vad snackar du om? Du verkar ju inte förstå ett dugg! "Ditt och mitt", vem bestämmer det? Jag har på riktigt inte hört någon person säga "mitt land" förutom typiska SD-människor...

Det är aldrig offrets fel! Aldrig! Därför ska skulden heller aldrig läggas på offret!
Inte för att jag vill lägga mig i....

Ditt umgänge verkar vara ytterst begränsat i spännvidd, både vad avser ålder, klass, kön och vilka ytterligare specifikationer som skulle kunna göras av "olika".

Att låta extremhögern annektera både språk och symboler är farligare än vad verkar, för när de gjort det, så har de redan vunnit en viktig seger.

Det gäller att behålla "vårt land" ("mitt land") som ett uttryck för mångfald istället för enfald.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 539
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 166
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp