Omvända kvinnomisshandlare?

Nej du säger konstant att männen är ansvariga för sitt handlande och kvinnorna är ansvariga för att förhindra att männen beter sig illa om de inte gör det så får de skylla sig själv. De drar det på sig.

Jag säger att alla är ansvariga för sina handlingar..inte för andras.
Ansvaret för den som blir misshandlad är ju vara att dra. För sin egen skull

Att förtvivlat hänga kvar i föreställningen att den här gången var sista gången...bara för att kärleken säger det.
OK... Men vem ska man då ålägga ansvaret för beslutet.
Det är bara den misshandlade kvinnan som kan ta beslutet och rent fysiskt genomdriva. antingen stanna eller gå.
 
Då får jag fråga, vems förskyllan är det då, att hon stannar?
Givetvis är den som misshandlars förskyllan då det är målet, att bryta ner någon till den graden att denne inte kan ta sig ur förhållandet.

Däremot ska man givetvis ge cred till de kvinnor som lyckas ta sig ur förhållandet trots mannens beteenden och givetvis ge cred till de män som lyckas ta sig ur beroendet av att förnedra och misshandla och som lyckas sluta.
 
Jag säger att alla är ansvariga för sina handlingar..inte för andras.
Ansvaret för den som blir misshandlad är ju vara att dra. För sin egen skull

Att förtvivlat hänga kvar i föreställningen att den här gången var sista gången...bara för att kärleken säger det.
OK... Men vem ska man då ålägga ansvaret för beslutet.
Det är bara den misshandlade kvinnan som kan ta beslutet och rent fysiskt genomdriva. antingen stanna eller gå.
Du beter dig som du lägger ansvaret på kvinnorna. Det är de som ska ta sig ur förhållandet. Det är inte mannan som misshandlar som ska sluta.

Ge cred till de som lyckas ta sig ur trots att det är extremt svårt istället för att skuldbelägga de som inte lyckas.
 
Du beter dig som du lägger ansvaret på kvinnorna. Det är de som ska ta sig ur förhållandet. Det är inte mannan som misshandlar som ska sluta.

Ge cred till de som lyckas ta sig ur trots att det är extremt svårt istället för att skuldbelägga de som inte lyckas.
Självklar är det så, att i den bästa av världar kan säga åt en människa att inte göra ngt man inte gillar. Vare sig det är en individ eller ett samhälle som framför önskemålen.

Nu lever vi inte i en sådan värld.
Vi måste , i ren självbevarelse acceptera och anpassa oss efter det.
Visst , vill du leva i din drömvärld så varsegod.

I den verkliga världen vill inte mannen att hon ska dra, då förlorar han ju kontrollen. Tror du då på allvar att du i normalfallet kan få honom att stödje henne i separationsprocessen?

Det tror inte jag, därför återstår bara kvinnan själv som realistisk aktör vid en separation.

Att vi som samhälle ska öka resurserna till stöd åt henne i den processen är självklart.
 
Det är, ett svårt problem för samhället, med gällande lagstiftning har man mkt svårt att agera om inte kvinnan vill/vågar/kan stå fast vid en anmälan. Stämmer detta eller stämmer det inte?

För samhällets del så slutar det då ofta med betydligt allvarligare händelseförlopp och då med betydande kostnader för samhället.

Om jag har fel i den slutsatsen, förklara då hur det ligger till...
Det är ett svårt problem för samhället att män misshandlar, men jag är som sagt inte alls förvånad över att du ignorerar den problematiken och försöker få en tråd med rubriken "Omvända kvinnomisshandlare?" att handla om något helt annat än dessa män.
 
Med tanke på alla mord på kvinnor begångna av respektive/ex, går dessa män att få ordning på? Återfallen verkar ju vara massor trots fängelse.

Jag tycker det skulle vara obligatoriskt för såna män att delta i terapi i fängelse. Det finns grupper som vänder sig speciellt till våldsamma individer med dålig impulskontroll. När mitt ex åkte i fängelse för det han gjort mot mig och en annan tjej hade han suttit för misshandel av ett annat ex redan. Han erbjöds att delta i rehabiliteringsprogram men tackade nej. Det borde inte vara frivilligt.
 
Det är ett svårt problem för samhället att män misshandlar, men jag är som sagt inte alls förvånad över att du ignorerar den problematiken och försöker få en tråd med rubriken "Omvända kvinnomisshandlare?" att handla om något helt annat än dessa män.
ok. Men hur ser det ut i verkligheten?
Vad är egentligen viktigt att prioritera?
Ett längsamt långsiktigt arbete för att som du säger, omvända de mäm som begår brott mot "sina" kvinnor
Eller att kortsiktigt få undan dessa kvinnor från "The line of fire"

Det ena motsätter ju inte det andra.

Jag för min del anser att det är ett naturligt förstaval att få bort dessa kvinnor från en situation där de riskerar både liv och hälsa.
Att den fördel de män som slår vinner genom sitt agerande gör att majoriteten av dem inte är mottagliga för en omvändelse, möjligtvis inför galgen då..bildlikt talat.

Vad anser du vara det viktigaste?

Jag har blivit beskylld för att skuldbelägga, att försvara dem som misshandlar och så vidare.
Men talar man med polis , åklagare och socialarbetare så pekar ju dessa just på samma problem som jag så provocerande lyfter fram. Är det då inte på plats att beakta verkligeheten ibland ?
 
Jag säger att alla är ansvariga för sina handlingar..inte för andras.
Ansvaret för den som blir misshandlad är ju vara att dra. För sin egen skull

Att förtvivlat hänga kvar i föreställningen att den här gången var sista gången...bara för att kärleken säger det.
OK... Men vem ska man då ålägga ansvaret för beslutet.
Det är bara den misshandlade kvinnan som kan ta beslutet och rent fysiskt genomdriva. antingen stanna eller gå.
Du vet tamefan inte något om vad du pratar om. Jag har varit "den kvinnan" och innan du har kunskap om vilka mekanismer som ligger bakom så bör du bara vara tyst.
 
Jag tycker det skulle vara obligatoriskt för såna män att delta i terapi i fängelse. Det finns grupper som vänder sig speciellt till våldsamma individer med dålig impulskontroll. När mitt ex åkte i fängelse för det han gjort mot mig och en annan tjej hade han suttit för misshandel av ett annat ex redan. Han erbjöds att delta i rehabiliteringsprogram men tackade nej. Det borde inte vara frivilligt.
det+ att straffet borde öka kraftigt när individen begår samma brott en, två eller flera gånger.
 
Du vet tamefan inte något om vad du pratar om. Jag har varit "den kvinnan" och innan du har kunskap om vilka mekanismer som ligger bakom så bör du bara vara tyst.
Så det jag hävdar stämmer alltså inte?
Eller är det så att jag ska hålla tysst bara för det jag skriver är obekvämt.
Och om det inte stämmer, vederlägg då mina påståenden istället ..det är betydligt mer konstruktivt än att lägga munkavle på mig.
 
Så det jag hävdar stämmer alltså inte?
Eller är det så att jag ska hålla tysst bara för det jag skriver är obekvämt.
Och om det inte stämmer, vederlägg då mina påståenden istället ..det är betydligt mer konstruktivt än att lägga munkavle på mig.
Du tror det är kvinnans val alla gånger? Det är det inte.
Mitt ex dök upp hos mig när det passade honom. Han höll mig kvar i mitt hem genom att ställa sig med ett järnrör och förklara vad som hände om jag öppnade dörren. Rätt vad det var stod han utanför dörren. Öppnade jag inte tillräckligt snabbt fick jag stryk. Såg han att jag satt vid datorn fick jag stryk om han störde sig på det jag gjorde. Den ständiga psykiska tortyren i att aldrig, aldrig kunna slappna av är värre än något man kan föreställa sig. Och vi bodde inte ihop, hade inte barn tillsammans. Till slut handlar det inte om att man tror det är sista gången, man ger upp, resignerar. Har man mannen vid sin sida vet man var han är och när han kommer. Värre är att inte veta.
När han till slut hamnade i fängelse tog det månader innan jag vågade göra det jag ville på datorn, månader innan jag inte alltid låste dörren och ännu längre innan jag vågade ta kontakt med mina manliga vänner igen. Och då visste jag att han satt inne och inte kunde dyka upp.
 
Och nej jag är/var ingen svag individ. Bra uppväxt, bra föräldrar, fint kontaktnät, hade varit sambo i massa år med en genomsnäll man. Jag jobbade själv på soc, visste hur man ska agera i liknande situationer. Jag tog bilder av alla skador, skrev dagböcker om skadorna, samlade bevis. Men jag kunde inte ta steget att anmäla. Jag gjorde allt man "ska", allt jag lärt mig genom jobb och utbildning, utom steget att anmäla. Aldrig i hela mitt liv hade jag trott att jag skulle hamna där jag hamnade, och det kunde ingen annan fatta heller.

Du säger att du vet hur gången går. Jag har genomgått det, flera gånger. Både utifrån i min roll som socialsekreterare och genom att vara offer. Jag är rätt säker, faktiskt 100% säker på att jag vet mer än dig i det här fallet.
 
Jag tycker det skulle vara obligatoriskt för såna män att delta i terapi i fängelse. Det finns grupper som vänder sig speciellt till våldsamma individer med dålig impulskontroll. När mitt ex åkte i fängelse för det han gjort mot mig och en annan tjej hade han suttit för misshandel av ett annat ex redan. Han erbjöds att delta i rehabiliteringsprogram men tackade nej. Det borde inte vara frivilligt.
Håller verkligen med, det är faktiskt helt bisarrt att det är frivilligt med terapi och rehabilitering för de som dömts.
 
Du tror det är kvinnans val alla gånger? Det är det inte.
Mitt ex dök upp hos mig när det passade honom. Han höll mig kvar i mitt hem genom att ställa sig med ett järnrör och förklara vad som hände om jag öppnade dörren. Rätt vad det var stod han utanför dörren. Öppnade jag inte tillräckligt snabbt fick jag stryk. Såg han att jag satt vid datorn fick jag stryk om han störde sig på det jag gjorde. Den ständiga psykiska tortyren i att aldrig, aldrig kunna slappna av är värre än något man kan föreställa sig. Och vi bodde inte ihop, hade inte barn tillsammans. Till slut handlar det inte om att man tror det är sista gången, man ger upp, resignerar. Har man mannen vid sin sida vet man var han är och när han kommer. Värre är att inte veta.
När han till slut hamnade i fängelse tog det månader innan jag vågade göra det jag ville på datorn, månader innan jag inte alltid låste dörren och ännu längre innan jag vågade ta kontakt med mina manliga vänner igen. Och då visste jag att han satt inne och inte kunde dyka upp.
Nej jag vet att det inte är individens val.
Och just i den situationen är det väl riktigare om samhället kunde agera direkt...istället
Jag skrev ju "När en kvinna levt i en destruktiv relation under lång tid har hon ofta mist sitt eget kontaktnät, fått sin självkänsla knäckt och är i praktiken inte kapabel att ta egna beslut. Det krävs en otrolig kamp för henna att bryta sig loss. Där är vi ense." i nr 53

Just därför borde väl samhället lägga resurser på att hjälpa henne istället för att försöka omskola den som slår?
 
Nej jag vet att det inte är individens val.
Och just i den situationen är det väl riktigare om samhället kunde agera direkt...istället
Jag skrev ju "När en kvinna levt i en destruktiv relation under lång tid har hon ofta mist sitt eget kontaktnät, fått sin självkänsla knäckt och är i praktiken inte kapabel att ta egna beslut. Det krävs en otrolig kamp för henna att bryta sig loss. Där är vi ense." i nr 53

Just därför borde väl samhället lägga resurser på att hjälpa henne istället för att försöka omskola den som slår?
Det tycker jag verkligen inte! Varför lägga resurser när skadan redan är skedd, istället för att lägga resurserna för att se till att skadan inte sker? Tror du man någonsin läker från ett sånt trauma? Varför ska mannen få skaffa sig fler offer, som samhället ska ta hand om, istället för att fokusera på att våldsamma män slutar slåss. Ofta har de här männen våldstendenser tidigt i livet, fånga upp dom där.

Du skriver också att kvinnan borde gå vid första slaget. Jag tycker mannen aldrig borde slå första slaget. ALLT ansvar ligger på mannen. Precis ALLT. Jag gjorde INGENTING för att förtjäna det jag sen utsattes för. Eller kan du titta mig i ögonen och tala om för mig att det är mitt fel som inte gick tidigare?
 
Varför är det inte männens skyldighet att avsluta relationen när de delat första slaget? Varför lägger du inte ansvar på dom att de borde inse att de inte klarar av en relation, att de borde söka hjälp när första slaget har landat? Varför lägger du det ansvaret på kvinnan?
 
Varför är det inte männens skyldighet att avsluta relationen när de delat första slaget? Varför lägger du inte ansvar på dom att de borde inse att de inte klarar av en relation, att de borde söka hjälp när första slaget har landat? Varför lägger du det ansvaret på kvinnan?
Killen har ju redan visat att han skiter i allt vad moral, rätt o lag heter..vad skulle få honom att avsluta en relation där han får ut vad han vill ha då?
Det är knappast realistiskt att ens kräva det...för det är bortkastad energi.

Jag lägger ansvaret för våldet på den som utövar det.

Sedan är det något annat när man söker efter vägar att lösa problemet.
Och då ser jag det så här.

Dem misshandlande mannen har knappast ngt att vinna på att frivilligt bryta upp.
Marktjänst, person att utnyttja för sex + att dominera är för mycket värt.

Alltså blir det till kvinnan att ta beslutet och aktivt ta steget att dra.
Det steget är jag medveten om, är fruktansvärt svårt.
Barn, lägenhet ekonomi och sist men inte minst hot direkt mot hennes liv.

Men som jag ser det är det den enda genomförbara vägen. Och därför bör samhället lägga mer resurser just där.
 
Killen har ju redan visat att han skiter i allt vad moral, rätt o lag heter..vad skulle få honom att avsluta en relation där han får ut vad han vill ha då?
Det är knappast realistiskt att ens kräva det...för det är bortkastad energi.

Jag lägger ansvaret för våldet på den som utövar det.

Sedan är det något annat när man söker efter vägar att lösa problemet.
Och då ser jag det så här.

Dem misshandlande mannen har knappast ngt att vinna på att frivilligt bryta upp.
Marktjänst, person att utnyttja för sex + att dominera är för mycket värt.

Alltså blir det till kvinnan att ta beslutet och aktivt ta steget att dra.
Det steget är jag medveten om, är fruktansvärt svårt.
Barn, lägenhet ekonomi och sist men inte minst hot direkt mot hennes liv.

Men som jag ser det är det den enda genomförbara vägen. Och därför bör samhället lägga mer resurser just där.

Så mannen kan skaffa en ny kvinna.. som vi ska lägga resurser på.. sen en ny kvinna. Hur många liv ska mannen få förstöra innan vi lägger resurser på att få honom att sluta slå?

Jag pratar om ansvaret på mannen att gå vid FÖRSTA slaget. Första gången han slår en kvinna. Varför lägger man inte ansvaret på honom då att söka hjälp. Varför lägger du ansvaret på kvinnan att inte acceptera slaget... men mannen får acceptera att han slår kvinnor.

Fint att du hellre låter kvinnor bli offer, utsätts för vidrigheter, än fångar upp våldsamma män så kvinnorna slipper få sina liv förstörda. Det visar ju att du inte vet någonting alls. Tror du jag hade velat ha mer hjälp med att komma loss..eller att mannen fått mer hjälp efter första gången han slog? Eller att han plockades upp redan som strulig tonåring, innan han hunnit förstöra någons liv?
 
Det tycker jag verkligen inte! Varför lägga resurser när skadan redan är skedd, istället för att lägga resurserna för att se till att skadan inte sker? Tror du man någonsin läker från ett sånt trauma? Varför ska mannen få skaffa sig fler offer, som samhället ska ta hand om, istället för att fokusera på att våldsamma män slutar slåss. Ofta har de här männen våldstendenser tidigt i livet, fånga upp dom där.

Du skriver också att kvinnan borde gå vid första slaget. Jag tycker mannen aldrig borde slå första slaget. ALLT ansvar ligger på mannen. Precis ALLT. Jag gjorde INGENTING för att förtjäna det jag sen utsattes för. Eller kan du titta mig i ögonen och tala om för mig att det är mitt fel som inte gick tidigare?
Jag har tidigare framfört att straff för brott ska öka kraftigt dels om det är planerade brott men även när det är upprepade brott.

Men menar du att det är bättre att lägga resurser på att omvända män istället för att hjälpa de tjejer som sitter i skiten?
Jag menar att vi borde ha rutiner som blixtsnabbt lotsar in tjejerna (och ev. barn) till trygga boenden och i samband med detta lagföra killarna. Att rutiner ska finnas hos polis o andra myndigheter, på samma sätt som när en hjärt eller hjärninfarkt kommer in till akuten.

Överhuvudtaget är det väl så att varje förnuftig människa inte vill se våld i relationer mellan människor. Och att den som slår är den som är ansvarig.

Jag kan naturligtvis inte uttala mig om din situation.
 
Så mannen kan skaffa en ny kvinna.. som vi ska lägga resurser på.. sen en ny kvinna. Hur många liv ska mannen få förstöra innan vi lägger resurser på att få honom att sluta slå?

Jag pratar om ansvaret på mannen att gå vid FÖRSTA slaget. Första gången han slår en kvinna. Varför lägger man inte ansvaret på honom då att söka hjälp. Varför lägger du ansvaret på kvinnan att inte acceptera slaget... men mannen får acceptera att han slår kvinnor.

Fint att du hellre låter kvinnor bli offer, utsätts för vidrigheter, än fångar upp våldsamma män så kvinnorna slipper få sina liv förstörda. Det visar ju att du inte vet någonting alls. Tror du jag hade velat ha mer hjälp med att komma loss..eller att mannen fått mer hjälp efter första gången han slog? Eller att han plockades upp redan som strulig tonåring, innan han hunnit förstöra någons liv?
Förklara då hur du vill att mannen som slår frivilligt ska ta ansvaret?
Det är ju som att kräva att den som kör på fyllan ska ringa polisen eller den som ska sno en bill ringen mässingen.
Önskvärt vore det ju men genomförbart.
Han som slår, visar ju med all tydlighet att han skiter i vad lag o rätt heter.
Det är den verklighet vi lever i.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 539
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 166
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp