Omvända kvinnomisshandlare?

Om man har en tendens att ta till våld för att lösa situationer och detta sker upprepat så är det nog tyvärr så att det alltid kommer finns i personen och det enda man kan göra är att ta bort personen från möjligheten att göra så. Om det sedan innebär fängelse eller att bo någonstans i skogen är en annan fråga.

Personen saknar spärrar som de allra flesta individer har och risken för återfall är nog tyvärr väldigt stor.
Men det där är inte sant. Jag är fullkomligt övertygad om att människor kan ändra sig och förbättra sitt beteende beroende på vad orsakerna är.
 
Men det där är inte sant. Jag är fullkomligt övertygad om att människor kan ändra sig och förbättra sitt beteende beroende på vad orsakerna är.

Att det är möjligt håller jag med om och det händer nog att folk helomvänder efter många återfall men jag tror att det väldigt ofta när det kommer till återkommande fall av t.ex. kvinnomisshandel även är någon spärr som är fel och saknas. Kan det förändras? Möjligtvis och ibland så tycks det göra det men det blir ändå ett stort lotteri med andras hälsa som insats.

Så jag säger inte att det är omöjligt, mycket handlar om miljöer och situationer men beroende på vad det var för omständigheter som gällt och hur många återfall som skett så kommer hoppet för förändring ta slut.
 
Men det där är inte sant. Jag är fullkomligt övertygad om att människor kan ändra sig och förbättra sitt beteende beroende på vad orsakerna är.
där håller jag inte med dig. om en människa lärt sig att skaffa sig fördelar genom ett visst beteende , så lär hon fortsätta med detta.
Det är klart, erbjuds hon då bättre fördelar genom ett annat beteende så...
Men vid första konflikt återfaller hon till det invanda beteendet.

Detta gäller både män och kvinnor.
 
Man har lyckats ganska bra med gruppsykoterapi, fast det kräver ju insikt o vilja.

Håller med, bara utvecklar lite;

Manscentrum (kopplad till Rikskriscentrum för män) har gruppterapi och samtalsgrupper där de arbetar med män som själva söker hjälp. Bara det att Du själv som man söker samtalsstöd är ju ett jättestort steg. Vilket procent av männen som efter terapi återgår till tidigare beteende har jag inte koll på dock, men det finns rimligen siffror via BRÅ.

Män för Jämställdhet jobbar på liknande sätt med samtalsgrupper, pappagrupper, våldsprevention, stödjour för killar, etc. De gör ett fantastisk arbete!

Vi måste ju någonstans i ett fungerande demokratiskt samhälle försöka se människor som kapabla till att utvecklas och förändras, och ha korrektionsanstalter som är uppbyggda för att habilitera i möjligaste mån. Men problemet måste hanteras där det utförs. Om någon stjäl är problemet inte att folk har dåliga lås, problemet är att det finns en tjuv. Fokus måste vara på tjuven.
 
Någon som kan tala om för mig om det är värt att kolla ignorerade inlägg eller kommer jag få en hjärnblödning?

Jag tänkte komma med ett inlägg snart oavsett.
 
Med tanke på alla mord på kvinnor begångna av respektive/ex, går dessa män att få ordning på? Återfallen verkar ju vara massor trots fängelse.
Ingen kan få ordning på någon annan, däremot kan man ibland hjälpa folk att få ordning på sig själv. Ibland lyckas folk få ordning på sig själv.

Den springande punkten är om någon själv verkligen genuint vill och jobbar på det.
 
OK jag var provokativ. Men faktum kvarstår dock. Många av de män som slår sina kvinnor, hittar nya slagpåsar när de gamla fått nog och lämnat dem.
Fast..om man vill, kan man ta reda på en hel del.
Om killen varit straffad tidigare , går ju att ta reda på..
Och som du riktigt påpekar så sköter de sig oftast i början..Men för höge Farao, dra då när det första tecknet visar sig och inte intala sig att det var nog bara en engångshändelse...
Menar du att in kvinna är godtrogen om hon inte begär utdrag ur brottsregistret på sina pojkvänner?
 
(...) som det finns kvinnor som godtroget går in i dylika förhållanden.

Det är aldrig en kvinnas fel när kvinnan blir misshandlad!

Många av de män som slår sina kvinnor,

Fyfan vad vidrigt äckligt sagt. En kvinna är ALDRIG ägd av en man, eller av någon annan. Att du ens har den synen gör mig rädd. Usch! :mad::wtf::yuck::rage:

hittar nya slagpåsar när de gamla fått nog och lämnat dem.
Fast..om man vill, kan man ta reda på en hel del.
Om killen varit straffad tidigare , går ju att ta reda på..
Och som du riktigt påpekar så sköter de sig oftast i början..Men för höge Farao, dra då när det första tecknet visar sig och inte intala sig att det var nog bara en engångshändelse...

Menar du att det är kvinnans skyldighet att kolla upp om den hon träffar är kapabel till att misshandla? Och hur kan en ta reda på det, menar du? Det står ju inte direkt "kvinnomisshandlare" på facebook under vilken sysselsättning de har :banghead:
 
Menar du att in kvinna är godtrogen om hon inte begär utdrag ur brottsregistret på sina pojkvänner?
Jag vet, och jag förmodar du vet, att den här typen av predatorer har en näsa för den typ av offer som passar dem.
För hur många gånger ser man inte en misshandlad kvinna gå från ett destruktivt förhållande in i nästa destruktiva förhållande?
 
Det är aldrig en kvinnas fel när kvinnan blir misshandlad!



Fyfan vad vidrigt äckligt sagt. En kvinna är ALDRIG ägd av en man, eller av någon annan. Att du ens har den synen gör mig rädd. Usch! :mad::wtf::yuck::rage:



Menar du att det är kvinnans skyldighet att kolla upp om den hon träffar är kapabel till att misshandla? Och hur kan en ta reda på det, menar du? Det står ju inte direkt "kvinnomisshandlare" på facebook under vilken sysselsättning de har :banghead:
1 Jag bor i mitt land, handlar i min stad bor samman med min fru. Ingen och inget av dessa äger jag. Men man utrycker sig så på svenska, kolla gärna så får du se att det stämmer. Om du sedan anser det äckligt..det är ditt, inte mitt problem.

2 Förklara då varför det så ofta händer att en kvinna går från ett destruktivt förhållande till nästa destruktiva förhållande....för det är väl knappast tjejjens fel att killen slår?
 
1 Jag bor i mitt land, handlar i min stad bor samman med min fru. Ingen och inget av dessa äger jag. Men man utrycker sig så på svenska, kolla gärna så får du se att det stämmer. Om du sedan anser det äckligt..det är ditt, inte mitt problem.

Du bor i DITT land?
Språk utvecklas, vilket även kvinnosynen gör.


2 Förklara då varför det så ofta händer att en kvinna går från ett destruktivt förhållande till nästa destruktiva förhållande....för det är väl knappast tjejjens fel att killen slår?

Sa jag att det var kvinnans fel att hon blir misshandlad? Det är ju inte hennes fel att de män hon träffar är dumma i huvudet?
 
Viljan att förändras tror jag är avgörande i de flesta fall. Finns viljan, och det finns definitivt de som uttrycker en sådan vilja, kan nog många ändra riktning. Det är väl också en fördel om åtgärderna sätts in snabbt, jag tror det är enklare att vända beteendemönstret om hjälpen kommer så tidigt som möjligt.

När jag ser på de misshandlande män jag känner till i min umgängeskrets finns båda typer. Någon som upprepade gånger misshandlat sin flickvän men som visat vilja att förändras, som gått i terapi för det och som numer (så vitt jag vet) inte längre misshandlar. Och någon som av vården konstaterats svår att behandla och som misshandlat både partners och andra närstående tills alla flytt fältet. Ganska olika män, trots att båda gjort sig skyldiga till misshandel, men det finns alltså de som verkar lyckas med sin omvandling (erfarenheter som jag hört från andra håll pekar också på att det är möjligt så jag hoppas på att den positiva utvecklingen håller i sig).

Kort sagt tror jag alltså på att de kan förändras om det finns en vilja och det görs verkliga försök, men att man förstås också måste jobba mycket förebyggande för att undvika att de alls tar in på den vägen.
 
Jag vet, och jag förmodar du vet, att den här typen av predatorer har en näsa för den typ av offer som passar dem.
För hur många gånger ser man inte en misshandlad kvinna gå från ett destruktivt förhållande in i nästa destruktiva förhållande?
Menar du att in kvinna är godtrogen om hon inte begär utdrag ur brottsregistret på sina pojkvänner?
Och låt mig tala om vad jag vet nästa gång så kanske det blir rätt. En av de starkaste kvinnor jag känner blev kallad blåklockan pga alla blåtiror hon fick av sin pojkvän. Ja hon bröt sig ur förhållandet men hon hamnade inte i det pga hon var någon offertyp direkt.

Precis vem som helst kan bli fast i ett osunt förhållande och att skylla det på att kvinnorna skulle ha en offermentalitet är idiotiskt. Det är mycket vanligt att folk tänker "det skulle aldrig hända mig" , "jag är inte sån" och så hamnar de här. Det är inte så att killarna misshandlar tjejen på första dejten direkt. Det är en process för att bryta ner personen till en som går att misshandla och hålla kvar.

Det är viktigt att inte sprida desinformationen att det är en viss sorts kvinnor som drabbas. Varför skuldbelägga de stackare som råkar ut för misshandel mer och säga "om du bara varit annorlunda hade det inte hänt" och när det dessutom inte är sant.
 
Jag tror att alla beteenden som inte bygger på t.ex. neurologiska defekter och därmed är utom personens kontroll, kan påverkas och förändras om personen är villig att erkänna och jobba med dem. Är det beteenden som är djupt rotade sedan barnsben eller som mer är symptom på andra problem, t.ex. aggressionsproblem som bottnar i psykisk sjukdom/diagnoser osv, är det ofta betydligt svårare, men i de flesta fall så går det. Därmed inte sagt att personen kan "botas", men är personen villig att försöka och faktiskt gör det, kan man komma en bra bit på vägen.
 
Men alla män slår inte..lika lita som alla kvinnor blir slagna eller?
Alltså återstår frågan vad du anser att man ska göra åt problematiken?
Jag anser att det effektivaste och snabbaste vore att ge unga kvinnor kunskap o verktyd så att man drar när det börjar osa katt.
Nej men män som slår kvinnor är just män som slår kvinnor.

Som vanligt lägger du skulden på offret. Det effektivaste är att lära män att bete sig.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 539
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
659
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 166
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp