Omstoppning av sadel.....?

A

Arracsbullen

När märker man att sadeln behöver genomgå en omstoppning?
Har hört vartannat år men det måste väl bero lite på hur mkt den används. Eller tänker jag helt fel?
Vad kostar det på ett cirkus?
Är priset beroende på vilken sadel och hur mkt arbete det blir?

Det är väl olika beroende på märke, användning, hur mycket hästen ändrat sig osv. Vi har gjort så att vi tar gemensamt i stallet ut sadelmakaren 1 gång per år och kollar över sadlarna. Vi betalar 750:- för en omstoppning och 100:-per person vi brukar vara 8-9st för att han kommer ut och kollar
sadlarna.

En av mina hästar har fått sin sadel omstoppad 4 gånger på två år men han hade en kass sadel innan så nu har han ändrat sig så mycket när han fick rätt sadel så att det har behövts medan den andras sadel är omstoppad 3 gånger på 9 år.

Priset kan variera beroende på inlämningsställe,men jag förmodar att det normalt kostar mellan 600-1000 kr.

Om du vänder upp och ner på sadeln kan du känna och klämma på sadeln.Emellanåt kan man se att stoppningen har "flyttat" sig,det kan vara väldigt mjukt på ett ställe,och för att vara stenhårt på ett annat ställe.Sen kan den se ojämn ut osv..
Svårt att säga hur ofta en sadel behövs stoppas om,det är väldigt olika.Men själv lämnar jag in och får sadeln kollad ungefär med 1 års mellanrum.
:D :)

Tack för era svar.! :bow:

Skall ut och klämma på sadeln och se vad som hänt den.. :)

Vilken bra ide att ta ut en sadelmakare ihop med de övriga i stallet.. :idea: skall genast höra med de övriga.

Hej!

Du som bor i Borås, kan ta ut Gardells sadelmakeri, i Timmele utanför Ulricehamn.
Hon är utbildad av Tim Jacobs på Fluinge och vet vad och hur man skall göra :-)

ug your horses!

(Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal :devil:

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 623
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar