Omställning efter p-piller

orion_x

Trådstartare
Hur ofta är det att det tar lång tid för kroppen att ställa om sig efter p-piller. De skyddar ju inte om man missar någon dag normalt sett, men ser många trådar där det tar tiiiiid för många att bli gravida.
Är det mer regel än undantag att det tar tid efter man har slutat med sina p-piller/minipiller? Lillsyrran blev ju gravid efter 1 månad hon slutat med sina:p Så jag funderar när man ska lägga av med dem egentligen. Om man ska vänta till våren och hoppas på att allt funkar direkt, eller om man kanske ska stoppa redan vid nyår typ för att ge kroppen en chans att bli helt normal. Brukar dock få mens om jag missar en dag på pillerna, så tror systemet borde komma igång rätt kvickt när jag väl slutar, om man nu kan räkna så... Oj vad funderingar:D

Sv: Omställning efter p-piller

När jag var 19 tog mina piller slut, två dagar efter hade jag sex med en kille och blev gravid.

Nu har jag inte ätit piller på snart tre år, inte blivit gravid ännu! iofs var vi försiktiga tills för ett år sedan men nu kör vi bara på. Jäklarns svårt att pricka den där dagen man kan bli gravid på! :D

Jag har ju ätit p-piller i ca 15 år och det tog bara tre månader för oss att bli gravida. Det är så olika det där.

Men det lustigaste var att jag fick inte en enda pms-reaktion när jag slutade. Om jag glömde piller så kunde jag få riktig pms som jag hade när jag inte åt piller. Konstigt.

Bästa vännen slutade med piller i januari, i juli-augusti låg bebis i magen. Hon fick också alltid mellanblödningar om hon slarvade med piller, så det kan ta tid ändå. Har för mig att de säger att det kan ta upp till ett år för kroppen att återgå till sin naturliga cykel.

Personligen skulle jag slutat med p-pillren till nyår och kört på kondom fram till dess att ni vill starta verkstaden så att säga, ge kroppen en chans att komma i naturlig balans och bara njuta lite. ;) Lär känna din menscykel - det blir lättare att baka bebis om man vet på ett ungefär när man har ägglossning. ;)

Jag har också käkat p-piller i 11-12 år någonting och blev gravid andra månaden både med första barnet och nu även med andra. Så jag tror på att pillrerna försvinner rättså snabbt ut ur kroppen. Däremot gäller det ju att (som Zody skrev) pricka in ägglossningen någorlunda varje månad när man sen "försöker" i sin bebisverkstad.

Min menscyckel kom igång på en gång men det tog 10 månader innan jag vart gravid.

Finns ju dom som blivit gravida medans de ätit p-piller oxå ;)

KL
Jag har läst att man har lätt för att bli gravid direkt efter man slutat med pillerna för då är man liksom hormonboostad. Sen klingar det av för att stabilisteras och kroppen blir "normal".

Sen vet jag inte om det stämmer...

Med de p-piller som används idag så blir kroppen "normal" direkt när man slutar med dem. Men; det innebär ju inte att man per automatik blir gravid på en gång. Det krävs ju att man har ägglossning (det har inte alla varje månad bara för att man inte äter hormoner) och att spermier finns i närheten av ägget när det lossar.

Alltså; hur lång tid det tar att bli gravid när man slutar med p-piller har inget med själva pillren att göra. Det är annat som avgör det. (För mig tog det ca 3 månader. Och då hade jag ätit p-piller i närmare 17 år).

Tack för alla svar. Intressant att se läsa vad alla har för egna erfarenheter.

Hmm, lära känna sin menscykel ja, vill knappt minnas att jag hade någon regelbunden sådan innan jag började käka piller;) Men det är ju en 9,5 år sen, kan ju vara annorlunda nu:cool:

jag hade ätit p-piller i nästan 10 år, slutade med dem och 4 veckor senare hade jag plus på g-testet! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 355
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
3 033
Senast: zassoo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar