Omskoln. av galoppör

Z

Zessan

Funderar på att köpa pensionerad galoppör.
Hur bör man rida dessa? Skola om pånytt?
Generella för- och nackdelar......
Mvh

Sv: Omskoln. av galoppör

Det är bara att rida på som vanligt, brukar oftast inte vara några större problem. Iofs beror det på huruvida hästen är skolriden i samband med galoppträningen, men dem flesta, vad jag har hört, brukar inte vara så svåra att skola om.

Jag rider enbart fullblod, den ena är pensionerad från galoppen och den andra tränas och löper fortfarande. Båda dem är/var steeple chase hästar och det enda problem jag stött på är att dem i början var rätt oförsiktiga i hoppningen, speciellt det gamla hästen. Han använde sig självklart av steeple chase tekniken och rev väldigt ofta. Vilket inte är så konstigt eftersom det är så han hoppat hela sitt liv. Den andra hade mycket lättare förstå hur man skulle hoppa banhoppning, då han är betydligt yngre.

Nu däremot, har han lärt sig att hoppa upp sig mycket bättre och river mer sällan. Blir han stressad eller spänd kan det dock hända att han återfaller i steeple chase tekniken, men det går framåt :)

Slänger in några bilder på min gamla Grand National vinnare ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 258
Senast: ylvalill
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V