Omskola westernhäst?

L

LitenGnista

--------------------------------------------------------------------------------

Har ett 13-årigt sto som alltid "tränat" (har varit si och så med intensiteten :angel: men NÄR vi har tränat har det varit så) western. Har oxå tränat NH från marken med henne. Nu provade jag att rida vanlig dressyr med henne och fick bättre :eek: respons än med western, tror hon behöver mycket träning såklart. Min fråga nu; hur gör man för att visa hästen vad jag menar har t.ex. jättesvårt att själv förstå skillnaden på galoppskänkel dressyr vs western?!! i western ska ju hästen alltid gå från trycket men enligt dressyr ridning blir det ju tvärtom?!!!:confused: kan man göra så att man använder sig av western skänkeln iaf? Jag är inte intresserad av att tävla och har tyvärr inte tillgång till en tränare..... tips?! :crazy:
 
Sv: Omskola westernhäst?

Jag rider både western och dressyr med min häst, samt lite NH-träning. Så man kan säga att vi sitter i samma sits.

Det är inga problem. Använd de hjälper hästen förstår, strunta i vad "expertisen" säger! Man måste inte trycka och dra på tio olika ställen för att få som man vill i dressyr (inte i western heller..). Gör på det sätt som passar hästen, oavsett sadel.
Se till hästen, inte ridstilen. Det är inte hästen som ska anpassa sig.
 
Sv: Omskola westernhäst?

Men är det EGENTLIGEN så stor skillnad på western och engelsk ridning...?
Jag tycker inte det.
Förtutom att westernridningen är skonsammare för hästen.,. enligt egen tycke och smak. ( vill inte prata för nån annan nu...):crazy:
 
Sv: Omskola westernhäst?

Hästen vet ju inte skillnad mellan olika ridstilar, den vet bara skillnaden mellan olika kommandon som du lärt den. Tex galoppera, stanna, svänga osv. "klassisk galoppskänkel" är inget naturligt för hästen, det är något den måste lära sig, precis som "western galoppskänkel".. Använd de kommandon hästen kan & rid utifrån det, vill du använda andra, lär hästen:)

Jag rider både western, engelskt, AR mm, med samma kommandon. & allt med små hjälper & målet att hästen ska vara avslappnad & balanserad, inte alltid det lättaste:D
 
Sv: Omskola westernhäst?

Använd hjälperna som känns bäst, det som passar bäst för er!

jag har på något konstigt vis lärt min häst att gallopera från halt genom att "klicka med munnen" och he ut skänklarna ifrån hästen, min häst svarar bättre för den hjälpen än att behöva "sparka" igång han, han gillar ljudsignaler på lösa tyglar medans min andra gillar att man sitter tyst och "engelskt".

rider en blandning mellan western/engelskt...
 
Sv: Omskola westernhäst?

Använd hjälperna som känns bäst, det som passar bäst för er!

jag har på något konstigt vis lärt min häst att gallopera från halt genom att "klicka med munnen" och he ut skänklarna ifrån hästen, min häst svarar bättre för den hjälpen än att behöva "sparka" igång han, han gillar ljudsignaler på lösa tyglar medans min andra gillar att man sitter tyst och "engelskt".

rider en blandning mellan western/engelskt...

Jo det är sant! vill ju inte göra för mycket "eget" bara ifall någon annan ska rida henne :crazy:
så det finns fler som blandar ridstilar?! kul! hur vet man var det finns ridlärare som håller kurser eller som till och med kan komma hem och lära ut?! :o Tror vi behöver lite hjälp för stadga och någon som tittar på!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 852
Senast: inverterad
·
Western Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Smulan75
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 576
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp