Omplaceringshund

Centaur

Trådstartare
Någon här som tagit sig an en vuxen hund? Erfarenheter?

Jag ska kanske ta över en 2 år gammal doberman tik då ägaren inte har tid med henne. Har haft doberman innan så har erfarenhet av rasen, men funderar just på det här med att hunden är vuxen.

Jag har även katter.. Hur vänjar man dom vid varann på bästa sätt?

Sv: Omplaceringshund

Den ena weimaranern tog jag som 4-åring. Det var inga bekymmer öht, hon testade lite, men jag var vaken och konsekvent och nu har vi noll problem.

Min hade varken sett hästar, höns eller katter, men jag var lugn och gav henne tid så det har aldrig hänt någonting.

//E

Privat har jag tagit 3 omplaceringar. 2 har fungerat fint. En var äldre och hade bestämt i sin tidigare familj. När jag skulle bestämma fixade han inte det, utan bet mig.
På jobbet tar vi in hundar från 15 månader upp till 3 år. Oftast fungerar det fint, eftersom det är proffs som hanterar dom. Men ibland slutar det med att ngn hund anfaller. Visserligen MYCKET sällan, men det finns.
De flesta hundar är ju snälla, men de med lite skärpa VET man ju inte vilken idé dom har om alla situationer eftersom man inte vet vad dom vunnit på tidigare.

jag har nyligen tagit över en 2.5 år gammal eng springer spaniel grabb, vi har också katt och han hade aldrig träffat en kisse förut.. vi tog honom i början av okt i år och nu ligger kisse å hund å myser ihop :)

allt har funkat bra, förutom endel konflikter när jag ska ta av honom vissa saker som han snott. han har bitit mig hårt en gång, hade blåmärke i flera dagar. men jag har bytt taktik så att det inte ska hända igen. (numer byter vi när en sådan situation uppstår, kan ta det mesta från honom men inte allt)

Jag har tagit en dobermann som omplacering och om man bortser från hans problem som jag visste att han hade när jag tog honom så gick det jätte bra. I början var han väldigt stressad men det tog inte lång stund tills jag blev den viktigaste i hans liv.
Jag hade både kanin och råttor när han kom hem till mig och han gjorde ufall mot dem ett par gånger innan han förstod att det var föbjudet och sen var det inget mer med det.

jag har en omplacering,schäfer på nu 8 år,fick han när han var 6 år...
Vi hade ju verkligen fått grisen i säcken-Killen som hade han ville snabbt bli av med hunden-annars avlivning..
Visst var det kanske lite dumt att ta han utan att verkligen veta vad han var för ngt...:angel:

Men gjort är ju gjort och vi ångrar oss inte en sekund!:love:

Han hade ju lite attityd/ledar problem då han fick göra precis vad/som han själv ville...Det gick visserligen bort genom träning och nu är han en helt annan hund-både fysiskt och psykiskt! Det är ju som om vi haft han sen valp:p

Men om jag ska vara helt ärlig så tänker jag Aldrig någonsin mer ta en omplacering-varken en vuxenhund eller valp/unghund! No way-ska det bli en hund så ska det vara precis en sådan hund som Jag Själv har valt!

Bör kanske nämnas är att min hund ändå är ett speciellt "fall"-Han hade ju från början en seriös/duktig ägare som verkligen brydde sig Och tränade med honom,men när han ej längre kunde ha kvar honom av personliga skäl så "gav" han bort hunden till den kille som jag fått han utav (killen är då min mammas väninnas ex make).

Denna kille visste Noll gällande hund utan hade han mer som en "vakthund" på sin tomt (HAHA DEN hunden,En VAKT hund!!?? Årets skämt!! :rofl: ) Hur som helst så var det Han som fuckade upp hunden genom våld och skit!:mad:
och när hunden sen blev som han blev så ville han avliva han och Däär kommer jag in i bilden!:o :D

Anyway-Jag älskar ju denna (skit)hund,men jag gör Inte om det!;)

Edit: Nu drar jag INTE alla omplaceringar över en och samma kam,utan jag fick bara ett mkt ful gris i min säck....

Jag hade både kanin och råttor när han kom hem till mig och han gjorde ufall mot dem ett par gånger innan han förstod att det var föbjudet och sen var det inget mer med det.

Herregud,då skulle du sett min hund! Han jagade katten upp i fönstret varav katten skuttade som en kanin längst fönsterrutan för att komma ut (och det är en Innekatt vi nu talar om!) - Hunden som "är Jätte van med katter,dom Hade nämligen själva en katt":cool: YEAH right vilket Bullshit!

Men som TUR är så rör han inte en fena på Nåt utav mina 8 djur,inte ens råttan som ett flertal gånger naffsat han på nosen:p :love:

Vad jag vet så är hon hyfsat väldresserad men säkert väldigt understimulerad. Enligt vad min kompis sa så hade han tränat en del med den då den var yngre, men nu tappat intresset och hunden sitter bara där...
Så jag Tror inte det är någon "problemhund", hon har inte blivit misshandlad eller så.

Men doberman är ju ingen ras som vem som helst ska ha, det är MKT hund, och han har visst försökt ge bort henne tidigare men fått tillbaks henne igen.. :p

Den jag hade var heller inte så lätt, trots att hon var snäll så hade hon en oerhört stark vilja. Så det är jag inte särskilt orolig för.

Ska träffa hunden i morgon, blir spännande!! :)

Har haft omplaceringshund i familjen, tog emot en 2,5 år gammal schäferhane. :love: Hans uppfödare tog tillbaks honom för att familjen han bodde hos inte ville ha honom längre. De ansåg att han var en problemhund, i själva verket var det nog de som inte riktigt hanterat honom på rätt sätt... Han var väldigt hårt tuktad, nervös och mager, men i grunden väldigt snäll.

Vi fick inte så stora problem med honom. I början var han vansinnigt nervös och flängig, visste inte sitt namn, for som en jojo i kopplet, ville inte äta, kunde inte leka (släppte så fort man försökte leka minsta dragkamp med honom).

På sätt och vis hade vi ju mycket gratis eftersom han var så hårt fostrad. Istället för att han höll på med olater och hittade på jäkelskap så var det ju som sagt snarare så att han var FÖR väluppfostrad. Vi fick försöka få honom att släppa loss istället. Kommer ihåg en gång i början när vi glömde några bitar hundchoklad på vardagsrumsbordet när vi gick och lade oss på kvällen och morgonen därefter låg de kvar. :eek: Det var som om han ville inte ta dem utan vårt tillstånd...

Vi fick honom inte att äta mycket av sin mat först och han blev väl aldrig speciellt matglad senare heller (en del hundar kastar sig ju över maten som om de trott att de aldrig skulle få mer), men det visade sig att han hade problem med magen och krävde specialmat (något han inte fått) och bara vi ändrade på det så lade han på sig lite kilon och såg mycket friskare ut.

Det största problem vi hade var att han var rätt dominant mot andra hundar, skällde och slet i kopplet när man mötte någon ute. Det var lite påfrestande ibland, vi jobbade hårt med det och visst blev det lite bättre, men inte helt bra. Han lekte jättebra med vissa hundar (främst tikar), men gick inte att släppa med vem som helst. Men det kan man ju råka ut för med vilken hund som helst.

Det där med att man "inte kan lära gamla hundar sitta" tror jag är en myt... Våran vovve blev en helt annan hund efter ett tag och lärde sig en massa nytt.

Lycka till om du bestämmer dig för att ta henne! :)

Senast ändrad:

Vuxen och vuxen, vår rottweiler var 8 månader n'r vi fick ta över honom, redan då en sk "problemhund" :mad: .

Det har aldrig varit några som helst problem med honom. Det är ju också mycket hund om m an säger så, precis som en dobberman.

Tycker nog du ska chansa, hunden verkar ju ha haft det bra och är ingen problem-hund, så det kan nog bli en bra hund av den också.

Lycka till i alla fall!!

Herregud,då skulle du sett min hund! Han jagade katten upp i fönstret varav katten skuttade som en kanin längst fönsterrutan för att komma ut (och det är en Innekatt vi nu talar om!) - Hunden som "är Jätte van med katter,dom Hade nämligen själva en katt":cool: YEAH right vilket Bullshit!

Fast det kan vara väldigt stor skillnad på hundens "egna" katter och en ny katt, och även på hur katten betér sig. Vår hund var oxå kattvan när han kom (mkt lyckad omplac, som vi fick när han var 3½ år då fd matte o husse flyttade i sär), men for som en tok efter våra katter i början. Nu är han bästis med två av dem (har fem totalt) medan de andra tre helst håller sig på avstånd, ochg om de kommer i närheten burrar upp hela pälsen och fräser åt honom, vilket gör att han tycker der är jättekul att skälla på dem, vilket gör att de fräser ännu mer. Lite ond cirkel m a o. De är mest på övervåningen, där hunden inte får vara när han är hemma.

Jag har tagit hand om två omplaceringshundar.
En 6 årig shäfertik och en 8 årig Maremma.
Båda anpassade sig snabbt och fungerade bra med både katter, hästar och andra hundar.
Tyvärr var shäfern lite för förstörd så henne fick jag ta bort efter ett år. Dels pga av att hon bet en granntant som cyklade förbi och hennes fysika problem som eksem och kronisk öroninflammation.

Jag tror det blir jättebra, lycka till
Låt det ta tid

Tack så mkt, jag hoppas det blir bra. Känns lite som det är ödet som har fixat det här, då jag inte alls hade tänkt ha någon ny doberman, och det var en stor tillfällighet att jag fick höra om henne.... Kan liksom inte låta bli att ta henne... :o

Väntar på att ägaren ska ringa nu, så vi kan träffas! Hoppas hon är snäll!:)

Jag har haft ett antal omplaceringar och inte haft några större problem med dom, det beror ju på vad dom har i bagaget och hur dom är, även ras kan ju spela roll......det där med katter är ju svårt att sia om, ibland går det bra och ibland inte..en del hundar som inte är vana katter blir aldrig vana o tvärsom....sen beror det ju lite på katten också. Enn doberman som är ett energiknippe KAN man ju tro kommer att bli problem med, men det vet man ju inte förrän man försökt....

En kompis till mig tog en äldre tik, det gick bra med katten några månader tills hon bet hål i magen på katten när tillfälle gavs, hennes katter kommer knappt in längre ( bor ute på landet) och det är ju synd och ett problem nu vintertid.... Den hunden går det inte att lita på med katterna, då det för det mesta "går bra" men ibland slår det runt.

Annars vet jag en unghund som skall placeras ut :angel:

Nej om hon rör katterna så blir det antigen tillbaks till förra ägaren eller till veterinären, tänker inte risikera mina katters liv... Dom var ju trots allt här först!

Men får ge henne en chans, hon hade visst bott i hop med två katter tidigare och det hade gått bra. Så får hålla tummarna. :)

Nu är hon är! Hon är jättesöt och heter Farah. Träffade en av katterna i dörren och båda blev väldigt upphetsade... :angel: Men hon visar inga tecken på aggressivitet mot dom, hon tycker bara det är jättejättespännande.

Har stängt katterna in i köket nu, tror det är bäst att hon får lugna ner sig lite innan hon träffar dom. Men hon vet att dom är där och vill gärna in.. :p

Den hunden känner jag igen. Om det är samma vill säga. Kommer inte ihåg vad ägaren heter men hon har, om det är samma hund, bott hos en som heter Monica. Följde med henne hem för att se hur hon bor och fock då träffa Farah. Mina hundar lekte jättemycket med henne. Monica har ju en katt oxå och det verkade gå bra.

Hoppas det går bra och att hon trivs! Då fick du en gårdshund tillslut!:)

Jo det är samma. :)
Hon verkar jättesnäll! Katterna är väldigt rädda för henne, men hon är inte arg, blev jätteledsen över att Tusen fräste åt henne (han blev helt shockad stackarn..). Så förhoppningsvis går det bra bara dom får vänja sig vid henne..

Jag tog hand om en vuxen JRT-hane. Det var dessutom min första hund i eget boende.
Han hatade alla typer av katter insåg jag tidigt i ägandeskapet.
Hur som haver så lyckades vi få en kattunge på halsen som flyttade in hos oss, och det gick hur bra som helst!! Det tog bara ett par timmar så var de bästa vänner.

Den katten dog efter något år och vi skaffade en ny katt som hunden funkade superbra med också.

Men grannens katter gick inte an, inte heller stallkatten. Men katten inne funkade alltid.

Åh va härligt att höra :banana:
Katterna vänjer sig nog.
Mina var mest sura för att min omplaceringsvovve åt upp deras mat och fick sova i sängen ;)

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 306
Senast: Ginne
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 206
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka