Omplaceringshund

Sv: Omplaceringshund

Jag har tidigare haft två omplaceringar. De hade bott på kennel och inte varit på promenad en enda gång trots att de var 1 resp 3 år när jag fick dem. De var burhundar som fick komma ut på baksidan små korta turer varje dag. En hade koppelvana efter utställningar.
Det var en del jobb och träning med dem när jag fick dem. Men med tiden blev de riktigt fina hundar.
När de blev gamla och togs bort skaffade jag 2 nya omplaceringar. De har däremot levt ett bra liv, hos en annan uppfödare. Så med dem var det inte direkt några problem.

Alla 4 hundar har varit blivit trevliga individer som varit lätta att handskas med.

Hoppas det går bra med din hund!:)

Har alltid haft hund från valpstadiet men har sedan drygt 2 veckor tillbaka en vuxen schäferhane hemma. Han har funkat superbra men blev oerhört snabbt väldigt "mattig", han har stått i hundgård ett par veckor innan han kom hit så adopterade mig direkt.:smirk:
Jag vet väldigt lite om hans tidigare liv och kommer aldrig att kunna få reda på så mkt heller, annars råder jag dig att försöka få fram så mkt info som möjligt om vad som finns i "bagaget".

Har haft flera omplaceringshundar 2-5 år gamla och de har alla fungerat superbra.

Oj stackare.. Vad var det för hundar?

Just nu är jag mest orolig över att mina katter är livrädda för henne.. :crazy: Har rätt dåligt samvete för att ha tagit hem ett i deras tycke stort svart monster.. Hoppas dom lugnar sig, som det är nu har jag stängt dom inne i vart sitt rum, ena kissen har typ skakat sen i går.... :(

det går nog bra till slut ska du se :)
du vet att det är bildtvång vaa? :p

håller med det kommer snart gå bra. våra katter blev också lite sur då dom fick hem en hund, som desutom skulle vara inne (den andra trivdes inte att bo inne på heltid utan bodde i hundgård men fick komma in) men nu har dom vant sig mer . dom har ju hela övervåningen att vara själv och sedan tv rummet :) visst kan det bli lite jaga-katt-leken. men säger man till så slutar hon, hon är ju inte dum :)

ja precis, vart är bilderna ? :mad: ;)

Nej det verkar tyvärr inte så... :cry: Tog in min ena katt som inte är rädd för hundar.. Och hon högg efter katten två ggr. Fick en rejäl tillsägelse första gången, men hon gjorde det igen..
Och försöker lista sig in på katten precis som om hon jagar..

Jag är så ledsen för det är verkligen världens snällaste hund annars, men jag vill inte hitta mina katter sönderrivna.. :crazy:

Vi har senaste året tagit över en större blandras. Vi provade en helg först och det verkade fungera. Vi pratade mkt med tidigare ägare och allt verkade helt OK. Hunden var charmig och föreföll lugn och så. Men..... det var kanske inte riktigt som vi trott. Så det blev betydligt mkt jobbigare än vad vi räknade med. Hunden/husse hade aldrig haft någon allvarlig konflikt. Tror inte heller ägarna varit tillräckligt bestämd. Hunden verkar ha fått styra en hel del. Den gick ett stort antal "promenader" om dagen vilket gjorde att den i princip var ute nästan jämt. Kunde inte koppla av. Jättestressad. Nya miljöer var/är jobbigt. Vi var tvungen att lägga en massa tid på att få hunden att kunna varva ner. Vi jobbar fortfarande med det. Hos oss skulle rangordningen göras om (vi hade hundar innan) och det var inte så lätt eftersom våra hundar var äldre och van att bestämma. Den nya kontrade med storlek och styrka. Jämna kamper - tog lång tid att reda ut och det är fortfarande inte helt OK mellan dem - men de "står ut" med varandra i alla fall.

Hunden är annars mkt glad och han "håller" gärna i. Men dessa nafs och bett kan lätt bli för mycket och det är svårt att ta ur honom de olaterna. Troligen har tidigare ägare bara tyckt det var gulligt. Men det är så lagom gulligt när en större hund inte har riktigt koll på hur mycket han tar i......

Det kommer upp saker som vi inte visste och vi har upptäckt att han har det extra jobbigt med vissa saker. T ex att möta en grupp människor som pratar. Speciellt ungdomar, kvällstid. Han har kanske råkat ut för något hemskt tidigare i en motsvarande situation?! Han blir blockerad och vill bara fly. Så det är en sak som man får jobba med, i bland flera gånger i veckan eftersom det är svårt att undvika i vårt område. Han är också smått skraj för postlådor, buskar och annat i mörker också. Elskåp längs gångbanan kan vara hotfulla.

Vi har erfarenheter av omplaceringar sen tidigare, men har inte haft så här jobbiga konflikter att ta itu med. Eller rättare sagt - inte så här många och jobbiga konflikter att ta itu med. Det har varit jobbigt med vissa bitar. Nu är det liksom allt på en gång. Hunden blev en aning lugnare när vi kasterade honom. Vi har haft honom i lite drygt ett år och det är väl först nu som det börjar fungera drägligt. Visst - ska man vara ärlig så har han utvecklats väldigt mycket under året, men det har också tagit mycket tid och ork att få honom att fungera hos oss. Det kommer att ta ännu mer tid för att få honom helt i balans och samordnad med oss övriga i familjen. Nästa år kanske?!

Så räkna inte med en dans på rosor även om du får ett positivt första intryck. Det kan finnas en hel del som kan komma fram senare och som ägaren kanske inte vet eller vill tala om.

Jag har en omplacering, dock ingen dobermann utan en New foundland. Förutom att han är allergisk mot kvalster, gräs, pollen, träd, damm mm som förra ägarna "glömde" att nämna, så är han den finaste som finns. Inser nu efterhand att jag har haft en väldans massa tur där. Tog honom som 3åring. Han tar aldrig någonting han inte borde, han hoppar inte, han drar inte i koppel, han funkar ypperligt med alla andra hundar utom en, han bits inte, han skäller aldrig i onödan, faktiskt inte ens när det ringer på dörren. Han är inte rädd för andra människor, men inte heller överförtjust. Han kan gå lös precis överallt, han funkar bra med hästar, bra med katter. Han drar inte efter vilt. Det enda han är rädd för är trappor :P
Men nonchalant, det är han iaf ;)

Vi har tagit två omplaceringar, och har haft tur båda gångerna och fått jättetrevliga hundar.
Den första omplaceringen var en brun labradortik på 2 år, och hon bodde i en familj med 4 ungar som klängde på ryggen på henne 24 timmar om dygnet. Fösta tiden var hon väldigt varvad och kunde inte riktigt slappna av, men efter ett tag blev hon hur mysig som helst! Det var verkligen en hund som man kunde göra vad som helst med, hon sa aldrig ifrån (var egentligen för snäll). Tyvärr blev hon sjuk i sebdymona och vi fick ta bort henne efter 1,5 år.

Senaste omplaceringen fick jag för några veckor sedan, en dalmatinertik på 2,5 år. Första intrycket av henne var inget vidare. Ägarna hade bara struntat totalt i henne, hon hade stått i hundgård i ett halvår. Var jättenervös, hade inget vatten och bara sprang omkring och var allmänt jobbig.
Köpte henne utan vet. bes och betalade mycket mer än vad dalmatinerklubben rekommenderade för en hund i hennes ålder.
Men på bara några dagar blev hon en helt annan hund, jättemysig, lugn och älskar allt och alla.
Har aldrig märkt någon aggressivitet hos henne. Nu är hon ju med mig på skolan också, fungerar jättebra.

Hoppas det löser sig med hunden och katterna!

Som jag skrev ovan så högg hon efter katten i går, så jag vågar inte ha kvar henne tyvärr. :(

En gång helt oprovocerat, och en gång då katten fräste till henne. Då blev hon riktigt arg och morrade och högg efter henne. :crazy:

Så jag tycker det är en för stor risk, även om vi skulle dressera henne att hon FÅR inte röra katterna så är ju inte jag där hela tiden och kan passa på, så fort hon blev ensam med dom skulle hon bita.. Då skulle hon bli tvungen att sitta i bur om hon var ensam hemma, och det går ju inte.

Jättetrist, hon är en underbar hund på alla sätt och vis, så himla go' och älskar alla människor, har inte alls lust att lämna tillbaks henne. :(

Det tar tid att vänja en hund vid katter, men du har tagit ett beslut..

Känns det rätt för dig, så är det oftast det rätta..

Jo jag är medveten om att det tar tid.. Men jag tror att det kommer bli mkt svårt att ändra hennes syn på katter, och det kommer kanske aldrig gå. Och risken finns att någon kommer skadas under tillvänjingen.

Sen reagerade hon på samma sätt mot min häst faktisk, hon sprang lös i stallet och han stod på gången (också lös, det är min gammla jättesnälla häst) och det gick jättebra.
Så band jag upp henne så hon inte skulle springa i benen på honom mens jag var i sadelkammaren och hämtade saker. Hon hade en lång lina men räckte inte fram till hästen.

Så strackte min häst fram huvudet lite och då kände hon sig tydligen hotad, och morrade åt honom... Och hon gav sig inte, forsatta morra tills jag fick backat hästen. Så istället för att bara gå bakåt ville hon heller attackera...

Hon är inte alls så med människor, tar tillrättovisning jättebra. Men andra djur verkar hon ha svårt för tyvärr. Det känns bättre att hon antigen får vara kvar hos ägaren (trots att han inte har så mkt tid) eller allra helst att hon får chans att komma till någon som inte har andra djur. Hon är så snäll och väldresserad så det borde inte vara svårt att hitta ett bra hem till henne. :)

Vi är jätteledsna allihop här, tycker redan så mkt om henne, men utifrån det sättet hon har reagerat på andra djur känner jag att det inte kommer fungera. :(

hej centaur har haft två omplaceringshundar det viktigaste är att införa mycket ledarskaps övningar när man skall gå ut och in genom ytterdörren,vid matskål hunden får vänta på tillåtelse från dig och mycket motion ,lydnad är också viktigt mvh barte

Jag tog i februari i år hem min 3 åriga jack russel som omplacerades....

Jag tycker de har vart toppen, dock var hon grymt ouppfostrad, kunde inte vara själv hemma m.m m.m
Men hon är verkligen ett levande bevis på att de går att göra förändringar.

Hon är nu ensam hemma om hon inte kan följa med dit ja ska....
och från att ha vart en stressmaja är hon nu väldigt lung och harmonisk när jag "vunnit" över henne och är flokens ledare!

Enda probelmet jag upplevt är att hon är något mer osäker än andra hundar när de gäller människor... hon är grymt mammig nu och umgås gärna med killen min, kompisarna och sådär men går jag iväg ja då holler hon ordentligt koll så ja inte försvinner.

Katterna och hon hade inge annat val än att gå ihop de blev lite cirkus först men ordnade sig!

Kommer ihåg en gång i början när vi glömde några bitar hundchoklad på vardagsrumsbordet när vi gick och lade oss på kvällen och morgonen därefter låg de kvar. :eek: Det var som om han ville inte ta dem utan vårt tillstånd...

)

Här lämnas mat hela tiden på soffbordet. Äter gör man om man blir bjuden, man tar inte själv.

Jag tog mig an min Tassa för två år sedan när hon var 2 år, en blandrastik som varken var rumsren eller särskilt uppfostrad heller för den delen. Det var en jobbig början med en hund som kastade sig ur halsbandet och rymde och inte gick att få tag på på en timme, som bajsade inne efter en tvåtimmarspromenad utan resultat och som inte kunde vara ensam 1 minut. Men med en massa vilja och trots att jag inte är någon erfaren hundägare så fungerar hon nu jättebra. Rumsren blev hon fort och gå i koppel är inget problem och hon kommer på inkallning. Nu skulle jag inte kunna leva utan henne!!

Liknande trådar

Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 304
Senast: Ginne
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 206
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka