Omplacerings-hund!

Och_Aye

Trådstartare
Har ganska nyss fått hem en 3-årig kastrerad NewFoundland hane, som har bott på ett ställe där han blev ganska... eftersatt.
Han har en del eksem, dock kliar han sig inte mycket då han stimuleras, men det finns där, och han har en rätt "illa" ögoninfektion, som även den har blivit bättre med hjälp av koksalt.

Nu till problemen, han är verkligen en helt underbar hund, social, trygg och lika snäll som han är stor.
Men, ibland känns han lite, "off", han velar omkring i sin egna värld och är helt ointresserad av det mesta.
Är new Fooundlandshundar så "slappa", eller är det ngn slags övergångsperiod? Jag vill gärna aktivera honom mycket, vill att han ska vara med med ute och rida, träna lydnad mm.
Vill alltså ha han ganska aktiv, går det eller är det helt fel ras för mig isf?

Sen har han problem med trampdynorna, pratade med Vet. om det och han sa att det kan vara så, att hans dynor är jättekänsliga, eftersom att han mest har varit på en gräsmatta.
Han blir skinflådd och ömmar när han går där det är hårt, kommer det att gå över med hjälp eller är det ett hopplöst fall?

Jag har honom på prov i en månad, och tycker verkligen att han är helt underbar, men just nu känns det som att han aldrig kommer att klara av att vara med mig någonstans utan att få ont eller bli trött!

Kan någon erfaren hjälpa mig? :)

Sv: Omplacerings-hund!

är juh abslut inte jätte erfaren men min granne har en newfoundland vid namn Rabies :) han är just en sån där som - jag kommer när jag kommer. Vill helst ligga o sova. han berätta oxå att just den rasen (säkert andra oxå) är väldigt känd för o ha led/höft problem.. nu har juh inte alla det .. men dom flesta... mer myskompis än aktivitets kompis typ .. nu är det juh vad han har sagt .. behöver juh inte bara vara så... men det där me tassarna visste han inget om, måste juh finnas nån salva elr nå för sånt...

hoppas det löser sig.. :)

Här gäller det ju att du tänker till o inte bara med hjärta o själ ärligt talat, du är en aktiv människa rider o håller på , då skulle jag vilja säga du är i fel ände o letar hund har nog aldrig mött en New Foundland som gillar o vara aktiv.

de är OFF så är det bara, trevliga på alla vis men de trivs nog bäst så.

sen om du verkligen vill ha hund så finns det ju massor med alternativa vägar , foderhund eller ta över nån men välj nåt som kan vara me dig utan som du säger har ont o tycker kanske inte det är så himla skojigt o löpa brevid dig på hästen.

Det låter inte som rätt hund för dig. Jag hade en kompis som skaffade en newfoundland. Hon tävlade i lydnad en gång. Platsliggningen fick hunden en tia på. Allt annat noll poäng eller möjligen fem.

Hon var charmig, den stora svarta och lunsiga hunden, men någon aktiv kompis var hon inte. Vi brukade få tjata på henne för att hon skulle hålla jämna steg med oss på promenaderna. Hon var lite som Ferdinand under korkeken.... :love:

Bara en liten tanke: även om rasen kanske är "soffliggare" (vilket övriga skriver, själv vet jag inte) är det väl inte så konstigt om tassarna gör ont/orkern brisker om hunden varit väldigt eftersatt under en längre tid - det tar ett tag att bygga upp konditionen (se till att vara särskilt försiktig med en så pass tung/stor hund som en Newfoundland så det inte ger led problem med tiden) och säkert också trampdynorna.
Sedan är det väl bara att fundera över vad du vill kunna göra med din hund - tycker du det fungerar lika bra att lämna hunden i stallet när du är ute och rider kanske ni båda blir nöjda (hunden sover när du är ute med hästen och kan sedan lufsa runt när du och hästen är där). Vill du träna hunden för tävling etc kanske det däremot inte fungerar - allt beror nog på varför du vill aktivera hunden (för din skull eller för att berika hundens liv).
Lycka till!
(Matten till hunden som skulle följa med på ridturerna, men som jagade lite för gärna och som tycker det är ok att sova istället....)

många new foundlands är säkert så som många beskriver, men det finns nuffar som både tävlar lydnad och framförallt livräddning,som är deras "rätta element"!

Min njuffe var "jag kommer när jag kommer" men han var lydig och med oss ändå. Inte på ridturer eller så för det var absolut inte tal om. Det är en aktiv lat hund men det låter som om det inte är rasen för dig. Eksem får de lätt och speciellt på sommaren, fick rådet att klippa ner min på sommaren vilket jag gjorde.Hunden blev helt förändrad.Mycket piggare och ville vara med,annars låg han bara o flåsa i skuggan. Öron problem är ett återkommande bekymmer när det väl börjat.Sen att han är kastrerad gör sitt, blir lite sävligare då..
Så hade det vart jag med ett väldigt aktivt liv så hade jag gjort hunden den tjänsten att få komma till någon som passar honom bättre. Visst lydnads träning inga problem,men flänga runt dagligen ? Njaeee...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar