omplacering vs valp

Kazaam

Trådstartare
Hjälp mig att reda ut mina funderingar!!! :confused:

Jag ska skaffa hund nr 2, en whippet. Jag hade från början tänkt skaffa en omplacering, då jag tycker att jag inte har möjlighet att ha valp just nu. Däremot hade jag tänkt att jag kunde skaffa valp framåt sommaren om jag inte har hittat någon hund då.

Men hur det nu var så kom jag i kontakt med en uppfödare som jag fick bra kontakt med och som har valpar nu. Jag har tingat en valp i den kullen, och ska ner och hälsa på om några veckor när bebisarna är drygt 5 v. :love: Jag kommer att hämta henne till påsk i så fall.

Nu precis blev jag erbjuden en omplacering ändå, en tik på 8 år som låter trevlig. :)

Det är ju på många sätt enklare att ta en omplacering, då man inte behöver lära den allt, göra den rumsren osv osv. Samtidigt är den ju redan "klar" och man har små möjligheter att påverka den själv, och göra den till "sin" på samma sätt som med en valp. Speciellt som hon är 8 år redan, även om hon är frisk och pigg.
En valp är det ju massor med jobb med, men förhoppningsvis får man i slutänden den hund man vill ha...
Prismässigt antar jag att det skiljer x antal tusen mellan dessa båda, vilket väl också är en aspekt.

Hjälp! Kom med bra tips och råd snälla! :bow:
(Tror det lutar åt valpen trots allt, jag har liksom ställt in hjärnan på den.. :love: Men ändå kan jag inte låta bli att fundera när erbjudandet om den andra kom...)

Sv: omplacering vs valp

Okej, skillnaden mellan en valp och vuxen hund rent "rutinmässigt" är ju ganska uppenbar, vilket du redan har funderat över, men om jag vore du skulle jag också fundera över varför den stora hunden är en omplacering. Visserligen är hon ju gammal, så jag antar att det inte ska vara några stora problem, men ändå.
Sen vet inte jag hur gamla den rasen blir och vad du tänkt att göra med henne, men rent krasst så kanske det mest bara skulle bli en sällskapshund när hon är i den åldern. Det är inget fel med om man vill ha det så. Men det är viktigt att tänka på så man inte blir besviken, då det kan vara svårt att träna en hund på en sätt om den inte har blivit tränad innan osv. Ja du hänger med hoppas jag. :D
Valpar är ett stort jobb, då det tar månader innan de bör vara själv, ej är rumsrena osv, men å andra sidan kan du forma valpen efter hur du vill träna osv. Precis som du skriver.
Jag kan tycka att man ska ta en omplacering i den åldern om man vill ge hunden ett par bra sista år (lite mer efter hundens villkor), men inte bara för att priset är lägre än på en valp.

Jag tycker främst du ska fundera över vad du vill göra med hunden? Och när du fått svaret på det kommer nog valet bli lätt.
Vill du hjälpa en äldre hund som behöver kärlek, uppmärksamhet och träning anpassat efter vart hunden är idag, då gör du det.
Vill du forma en valp som du kanske ska träna och tävla lite med, då gör du det.

Jag hade tagit båda. :idea:

Tja du, har varit i precis samma sits! Men den äldre hunden var då bara tre år.. Jag vet inte, men en 8-års känns som ganska mkt så att man hinner fästa sig rejält vid dem å sen dör de- för att vara lite negativ :crazy: Ett hundliv är kort nog, och 8 år är ingen ung ålder. Jag hade kollat efter en yngre omplacering (det dyker ju upp hela tiden) eller tagit valpen. Men det måste du ju såklart känna själv! :)

Lycka till!!!

Ja båda hade ju varit nåt, men tre hundar blir nog lite mycket... :crazy:

Hon ska omplaceras från en kennel, då uppfödaren har för många hundar. Whippet blir ofta ganska gamla, men visst är det helt klart en beaktningsvärd ålder, 8 år...

Det lutar som sagt åt valp. Med allt vad det innebär.
Min tik jag har är 4 år och henne är det ju full fart på. Hon skulle nog älska att få en liten bebis att ta hand om och uppfostra. :love:
Sen blir det ju lite olika rutiner med de båda ibörjan om man köper en valp, men det tror jag snarast är bra för hundarna.

Jaaa.....

Tack för era svar! :bow:
Jag funderar vidare, men besök på kenneln med valparna är redan inbokat, så man kan ju gissa vad det slutar, när jag har träffat en liten valp på 5½ v... :angel: :love:

Jag har bara positiva erfarenheter från omplaceringar, men jag hade nog backat just pga åldern. Du kan inte hitta någon yngre omplacering?

annars hade jag nog tagit valpen! :)

Tiken jag har nu är en omplacering, vilket har fungerat hur bra som helst - så just den delen är jag inte orolig för. Det är just åldern, som du och de andra skriver.

Hmm... det blir nog en valp, tror jag trall la la! :banana:

En whipp blir ju lätt 12-14 år. Men tänk, tar du gammelhunden så får du ha den kanske 4-6 år, en valpis får du ha i just 12-14 år.
Om nu uppfödaren har för många hundar och ska omplacera - varför väljer hon då just den gamla hunden?

Har du lust att skicka PM till mig ang vilka kennlar/hundar det gäller? jag blir jättenyfiken :D

Jag måste bara fråga vilken uppfödare är det? (pm om du inte vill skriva här).

Det är ju kanske lite tråkigt att skaffa en 8årig hund, den har kanske inte så långt kvar iaf inte jämfört med en valpis. Men samtidigt så kanske hon behöver ett gott hem och kan du erbjuda det så får ni kanske några få men fina år ihop.

Om du har en hund redan så får du ju tänkalite på hur de två kommer gå ihop. En äldre tik vill ju oftast bestämma över den yngre, är din nuvarande hund yngre så kan du få problem. Där är det lättare med en valp- den kommer från böjan få sin plats i flocken utan att någon känner sig undanskuffad, avundsjuk eller att det blir nått bråk.

Japp, det där har jag faktiskt tänkt på. Min tik är väldigt låg i rang och blir ofta lite osäker med nya, stora hundar. Mindre hundar och valpar går hur bra som helst.
Så på det sättet är det absolut bättre med en valp.

SKulle jag ta omplaceringen så får jag ju lov att kolla hur de funkar ihop först.

PM kommer om kennlarna!

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 059
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 064
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka