Omotiverad/bortskämd hund

E

elsa_carlsson

*långt* Jag är hundvakt åt en 6årig golden i två månader. Han har blivit ganska bortskämd och lyder knappt de kommandon som jag kräver ska fungera för att jag ska kunna tycka att det är bra. Att gå en kurs känns lite meningslöst eftersom han ska tillbaka sedan och han inte är här så länge.

Enligt ägaren så går det inte ha honom lös, att han är bortskämd men har "grundlydnad" (hennes definition av det, inte min), det går inte att klippa klorna på honom och han gillar inte när man borstar tänderna på honom. H*n sa också att han bara behövde 30 min motion om dagen, men det har vi redat tre-, om inte fyr-, dubblat, med gott resultat. Visst, han har inte så bra kondition, men han springer ju inte längre än han orkar (vi har tillgång till en inhängnad fotbollsplan/hundplats). Det allra roligaste är att se hans glädje då han får springa lös, eftersom han inte fått göra det så mycket. Han har varit lös lite i skogen och det har funkat bra, han håller sig runt en så länge det inte finns några andra hundar i närheten, då bara måste han hälsa. Därför har vi honom bara lös då vi vet att det inte finns några andra hundar i närheten, för allas bästa. Han gör inget, men det är inte så roligt om hunden eller, oftare, ägaren till den andra hunden, inte gillar det.

Nu har jag borstat tänderna på honom, utan problem, visst han älskade det inte, men det gick ju. Ska be en kompis hjälpa mig så ska vi försöka klippa klorna för det behövs verkligen.

Jag kände bara att jag behövde ge en bakgrund innan jag kom fram till lydnandsproblemen. Om man säger "sitt" gör han det ibland, vet han att han ska få godis sitter han direkt. "Ligg" funkar för det mesta om man klappar på marken då han sitter ner. "Kom" funkar när han känner för det och inget roligare finns ivägen. Om man försöker för länge och han inte förstår vad han ska göra blir han väldigt uppjagad och börjar skälla/hoppas/nafsas. Med "för länge" menar jag alls inte långa stunder, han blir uppjagad väldigt fort, på bara någon minut.

Jag har försökt öva på fritt följ/fot, men han struntar bara i en. Får han inte godisen direkt (håller den framför nosen på honom så att han måste titta på mig) så bara struntar han i både mig och godisen och går iväg. Han söker heller inte ögonkontakt.

Vad ska jag göra för att få honom mer motiverad?
 
Sv: Omotiverad/bortskämd hund

En sak som brukar vara gemensamt för många Retrievers är att de tror att de gör fel om man upprepar en sak många gånger. Man kanske tränar på någotde inte förstår och efter ett par gånger så sätter de just igång med att hoppa eller skälla. Han är lika frustrerad som dig och tror att han gör fel eftersom att du bara upprepar dig.

Så ÄNNU tydligare och kanskebara 4 ggr på raken om han inte orkar mer. Med bättre konditionså kommer också bättre mental uthållighet. Det är säkert jobbigt för honom att börja tänka!!

Så fortsätta och försök att skapa ett positivt band mellan er innan du börjar att ställa krav. Få han först att tycka att det är roligt att vara med dig och sen när han verkligen VET vad du menar så kan du kräva det.

Idag testade jag för första gången att ropa på min yngre hund (Ja alltså med just det ordet). Hon var långt borta och jag ropade FOT samtidigt som jag gick sakta frammåt. Snabbt vände hon i luften och tog direkt position vid mig. Så nu anser jag att hon verkligen vet vad ordet innebär och nu ska lilla tjejen börja få göra det även när hon inte vill :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 242
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp