Ömmar/Rycker ??

R

ramada

Hej alla kloka!

Hoppas på att få lite svar och funderingar...

Min kille har varit lite skum nu sen en vecka tillbaka ungefär, vill inte bli borstad. Rycker i skinnet när man lägger på sadel t.ex. men efter en stund av longering/promenad för uppvärmning så visar han inget.
Petar man honom bakom armbågen typ där sadelgjorden ligger och en dess uppåt ungefär så rycker hela skinnet på honom liksom (värdelös på å förklara :( )
tar man i lite hårdare och masserar lite vet han inte om han ska bitas(lufthuggs biter aldrig någon) eller sträcka ner näsan och vilja bli masserad mer.:confused:
Kan det vara pälssättningen/fällningen av sommarpälsen som gör honom extra känslig i skinnet?
Vet att han va likadan ungefär i våras men det gick en månad ungefär sen var det lugnt igen.
Eller kan han ha träningsvärk från longeringen?
Har i princip aldrig longerat honom förut utan bara flyttat bakdel med rep enligt NH.
Men så igår så fick han faktiskt gå på volten tills han slappnade av och började söka sig framåt/neråt, tog väl kanske 10-20 min max.
Hoppas att någon kan svara och upplysa mig lite.:confused:
Någon fler som har samma problem vid fällning?
Symptom vid träningsvärk?
Tack på förhand!:bow:
 
Sv: Ömmar/Rycker ??

Min blir som du beskriver vid fällning och sättning av päls.Han har det jätte tufft i dessa tider. han blir om lite stel och även lätt att falla ur.. det tar mycket krafft från honom att fälla och sätta päls.

så dina tankar kring att det kan bero på pälssättning är inte helt fel.
 
Sv: Ömmar/Rycker ??

Min häst blir sur och grinig vid päls sättning. Han tycker inte om att man tar i honom. Han surar mot andra hästar och vill inte att man spänner sadelgjorden. Jag ger honom B-vitamin då och det brukar ta ett par dagar så är han sitt vanliga glada igen... Samma sak händer på våren.
 
Sv: Ömmar/Rycker ??

ok, det tog slut på B-vitamin för mig i förrgår, men då ska jag ge han en kur till och se om han blir bättre när pälsen börjar åka av mer.
Tack för era inlägg! :bow:
 
Sv: Ömmar/Rycker ??

Det låter som om din häst har ont av fällningen. Istället för att fodra med B-vitamin, så hade jag tagit upp en veterinär som sprutar hästen med B-vitamin. Då tar hästen snabbare upp vitaminet, och får på så sett snabbare hjälp med fällningen.
 
Sv: Ömmar/Rycker ??

Jag skulle också spruta istället... Vilket jag också gör - mer valuta för pengarna!
 
Sv: Ömmar/Rycker ??

Visst kan man det men om man räknar på vad det kostar att ta ut en vetrinär så blir det bra mycket billigare att ge i fodret. Min häst reagarar redan efter två tre dagar. Det tycker jag är okej.
 

Liknande trådar

S
Hästhantering I morse när jag körde in om stallet innan jag skulle till skolan fick jag se just detta i stallet. Stallägaren höll på att ta ut...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 295
Senast: axel
·
Utrustning Jag har tittat på en massa gamla trådar här på buke, men ínte hittat något som svarar på mina frågor. Lägger därför in en egen tråd och...
Svar
5
· Visningar
972
Hästmänniskan När jag skulle hämta min häst från hagen så sprang de övriga hästarna som gick där rakt igenom stängslet. :mad: Min plutt fick då...
2
Svar
36
· Visningar
3 064
Senast: Stall impavimpa
·
Hästvård OK; här kommer en inlednig på våra problem - det går också att börja läsa från nästa stycke: Ett halvår efter att jag hade köpt min...
Svar
4
· Visningar
4 717
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp