Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Jag har en smart häst som gärna biter fast i grimskaftet o ev. travar iväg:rofl::love::bow: med andra som inte har ngn koll.

det är den som kan öppna dörrar.

som yngre drog den benet med en del andra så de åkte efter o till sist tappade den. Från 0-50 på 2 s.;)

Så går det när ovana är med i kollektiv.

gubben ville inte ta ut den mer o jag var ju glad för det..

Det hände aldrig med stallpersonalen på vardagarna.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Jag förstår hur du känner det.

Det du bör fråga dig är om stallägaren får betalt för att arbeta din häst? Om hästen verkligen Har stått i 15 min och hon Har provat att skicka in hästen så som du gör, vad ska hon då göra?

I ditt fall skulle jag om möjligt erbjuda att bygga en liten "hage" ui anslutning till grinden som hon kan ställa hästen i och sedan öppna grinden så kan hästen gå in själv. Detta används ofta till ston med föl, det görs en liten hage vid grinden (dock oftast inne i hagen) så att inte andra föl ska smita ut när man tar ut en häst från hagen.
Det hjälper dock endast om det bara är vid grinden hästen reagerar, är det hela vägen så hjälper ju inte det. Då är det bättre att lösa, om möjligt, med att kunna sätta upp linor så din häst får gå i sin egen takt. Kanske gillar stallägaren det så mkt att hon väljer att släppa alla hästar på detta sätt. Det är, rätt gjort, praktiskt att kunna släppa hästarna direkt från stalldörren. Det spar tid för den som släpper ut. Men in ska hästarna helst ledas. Både för att de behöver träningen att ledas in så att de inte lär sig att rusa men också för att de ska komma in i rätt box.

Endel vill inte använda denna metod eftersom det lär hästen att springa men om man bygger utsläppningsfållan så pass bred att ett visst antal hästar ryms i den så kan man släppa ut det antalet i fållan, sen öppna upp till hagen och göra så tills alla hästar är ute.
Det hjälper också att inte släppa hästen från stalldörren förrän den är lugn och inte stressar.

För min del skulle jag hellre ta en häst som lär sig att den får trava ut till hagen än en häst som blir felbehandlad. Att lära bort att den inte får trava är enkelt, att arbeta bort att den blivit felbehandlad är svårt.


I vissa fall så har man inget val om hästen ska från punkt a till punkt b. Måste den och man inte har tiden att stå i en halvtimma så har får man ta till det som behövs (inom rimliga gränser så klart!!!) för att hästen ska komma ut.
Stallägaren har inget ansvar att träna din häst, såvida du inte betalar denna för träning och är du då missnöjd så sluta betala (du ska inte betala för ngt du inte anser är rätt).
 
Senast ändrad:
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Fortsätter lite på en annan sak jag plockade upp i tråden.

Att behöva hantera en häst som ofta stannar och inte går är väldigt drygt och tidsödande.
Jag förstår att det är frustrerande att se sin häst bli behandlad så men varför behöver stallägaren göra det från första början? Är det hennes arbetsuppgift att träna bort en sådan sak hos hästen eller är det du som ägare som ska göra det?

Personligen tycker jag att ja det var fel av stallägaren att göra ngt som du inte vill men... ditt ansvar sitter i att erkänna för dig själv och stallägaren att du har en häst som kan vara besvärlig att leda ut.
Om du inte vill att den som leder ut hästarna i det stall du står i ska dra i din häst så är det upp till dig att se till att den situationen inte uppstår.
Jag vet att det tar tid att träna bort vissa beteenden men tills dess får du försöka hitta en lösning som innebär att din häst inte stannar när den leds ut. (tex mitt förslag i posten innan om att hästen kan släppas från stalldörren i en fålla så den kommer ut till hagen utan att ngn leder den).


Missförstå mig inte, jag har full förståelse för hur det känns när någon gör något med ens häst som inte känns ok. Det jag belyser är att det inte är utsläpparens ansvar att träna hästen till att tex inte stanna. (såvida denna inte får extra betalt för just det).

Se det från stallägarens synvinkel. Denna har en häst inackorderad och i jobbet ingår att leda hästen ut till hagen. Detta tar med andra, lättledda hästar, X antal minuter men med din tar det längre och är dessutom frustrerande eftersom stallägaren då får göra en massa gratisjobb. Att hyra ut stallplats är inte något man tjänar mkt på så att då få en häst som innebär extraarbete utan att man får betalt för det är frustrerande.

Och på det så kanske man inte får träna bort beteendet på det sätt man kan utan måste göra som ägaren vill. Något som kanske inte funkar för att man antingen saknar kunskap (som i ditt fall med din stallägare) eller som i mitt fall som är hästhanteringstränare och då hellre lägger en god grund om jag får och därmed får lättledda hästar som jag slipper dra.

Jag har jobbat på många stall där hästarna antingen letts i kedjegrimskaft (ofta i munnen eller under hakan)och där man ska rycka för att de ska lugna ner sig :eek:, eller hästar som man måste dra i för att de ska gå. Då har jag haft en tidspress på mig att föra hästarna till hagen för sen ska det mockas eller tränas eller vad som och då har jag valt att göra det som måste (inom rimliga gränser) för att få ut hästarna. Mitt jobb har inte varit att träna hästarna att bli ledd till/från hagen utan att mocka och rida. Jag kan då inte lägga 30 min per häst för att träna den till att gå till hagen, såvida inte min arbetsgivare själv ser att hästarna borde arbetas med så de går att leda (vilket är ytterst ovanligt).

Byter du stall så förklara läget innan du flyttar dit, min häst är så här att leda ut, den kan stanna, den stannar med mig med, och jag vill att man ska göra "så här" när hästen stannar, är ni beredda att lägga det arbetet för att leda ut hästen?

För att ta ett exempel. Jag leder inte mitt sto, vi går in/till ridbanan tillsammans. Hon är lös. Jag Kan leda henne om jag vill, men jag behöver inte.
Andra hästar jag arbetat med har jag tvingats att göra så som mina chefer velat, tex att dra in dom eller slita i ett kedjegrimskaft. Jag har dock inte blivit långvarig på dessa ställen utan valt att sluta.
Det bästa stället jag var på fick jag "fria tyglar" att träna hästarna i stallet. Ett inackorderingsstall som när jag kom var rörigt vid morgonfodringarna och där hästarna gärna rusade genom dörrar eller över folk.
Efter en vecka var det knäpptyst och lugnt när jag fodrade, tom helgjouren reagerade på det när de fodrade, och efter ytterligare en tid så gick alla hästar lugnt och harmoniskt ut och in från hagen. Ingen rusade genom dörrar. Vi hade tom en som hade klaustrofobi och som kastade sig genom dörrar som jag arbetade bort så den skrittade lugnt med avslappnad nacke ut genom dörrarna. Jag fick arbeta som jag ville och kunde därför lägga en god grund och få ett resultat. Men får man inte det (med eller utan rätta, man kanske är en idiot som vill slå hästarna till lydnad) så blir det varken klippt eller skuret. Det blir inte bra.


Jag förstår dina mål, att om din häst tränas rätt så kommer den bli lättledd och man kommer spara en massa tid framöver men... jag misstänker att din stallägare inte är beredd att lägga den tiden på din häst eftersom hon inte får betalt för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

KL.

Jag har också goda erfarenheter av metoden att "dra lite åt sidan" eller "rucka loss" (vet inte riktigt hur jag ska beskriva, hoppas ni förstår) istället för att fortsätta dra framifrån när hästen har "frusit fast". Min herre ville inte gå in från hagen när man kom på dagarna och detta var det enda som funkade (han hade väl så roligt med kompisarna, så varför skulle han följa med matte;)). Vi fick gå sicksack in från hagen i början. Problemet försvann allt eftersom. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Man bryter dödläget.

Samma med hästar som fastnar på luckan på släpet.

folk verkar tro att om man tar bort hästen därifrån så kommer den inte att gå att få så nära igen. det är precis den raka motsatsen.

ta ny sats o börja om.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp