Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Vadå ursäkta?

VEM HAR PRATAT OM NH??

Vad jag förstår har TS stallägare inte förklarat sitt beteende med att h*n försökte hantera hästen på "NH-vis"?

Sluta skrik!

Jag har inte påstått att just den person som TS nämner säger sig syssla med NH, det har TS inte skrivit något om vad jag vet.
Däremot svarade jag på Axels inlägg, vilket jag helt instämmer i. Om du vill försvara alla möjliga underliga och inte särskilt snälla metoder som okunniga rädda människor kallar NH så är det upp till dig. Punkt. Jag har mina erfarenheter av den typen av människor, det spelar ingen roll hur mycket du skriker åt mig. I det fallet som nämns här i tråden så hade jag bytt stall ögonaböj, oavsett om det handlat om NH eller ej, jag har blivit överkänslig mot dålig hantering efter allt jag sett av både NH-idkare och andra.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Klara hon att ta utt alla häster utan din med bråk?
Skulla gärna hör vad denna har att säjer.
Gräja man sin häst själv då slappa man problem.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Sluta skrik!

Jag har inte påstått att just den person som TS nämner säger sig syssla med NH, det har TS inte skrivit något om vad jag vet.
Däremot svarade jag på Axels inlägg, vilket jag helt instämmer i. Om du vill försvara alla möjliga underliga och inte särskilt snälla metoder som okunniga rädda människor kallar NH så är det upp till dig. Punkt. Jag har mina erfarenheter av den typen av människor, det spelar ingen roll hur mycket du skriker åt mig. I det fallet som nämns här i tråden så hade jag bytt stall ögonaböj, oavsett om det handlat om NH eller ej, jag har blivit överkänslig mot dålig hantering efter allt jag sett av både NH-idkare och andra.

Men vem har dragit in NH??

Det var Axel som började surra om NH, och sen tycker du att "skuggi får ursäkta men".
Jag har inte nämnt NH.
Alls.
Och inte har jag försvarat det stallägaren gjorde mot TS häst heller.
Så vad snackar ni om??

Så fort någon hanterar en häst illa så ska "NH" få en skopa skit, oavsett tydligen :cool:
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Vill bara förtydliga här.
Stallägaren håller inte på med NH och aldrig utgett sig för att göra det.
Nej men konstigt :cool:. För det du beskrivit om stallägaren har ju inte haft ett dyft med nån nh att göra. Så fort nån skriver att någon drar i en grimma lr what ever så är det NH det handlar om visst. Var lär sig folk dessa olater? och sen har man mage att tycka att det är hästen som är en idiot :mad:. Om lite fler människor började med att se på dem själva så skulle mkt av problemen aldrig behöva uppstå. väldigt enkelt egentligen, sen får ni kalla det för vad ni vill, men hästen måste alltid komma i första hand.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Nej men konstigt :cool:. För det du beskrivit om stallägaren har ju inte haft ett dyft med nån nh att göra. Så fort nån skriver att någon drar i en grimma lr what ever så är det NH det handlar om visst. Var lär sig folk dessa olater? och sen har man mage att tycka att det är hästen som är en idiot :mad:. Om lite fler människor började med att se på dem själva så skulle mkt av problemen aldrig behöva uppstå. väldigt enkelt egentligen, sen får ni kalla det för vad ni vill, men hästen måste alltid komma i första hand.

Oftast är det människor som aldrig satt sig in i NH, utan bara sett hur folk står och tränar med rep och repgrimma och skakar och har sig. Och då tar det för givet att "jaha, NH är när du rycker och sliter i en grimma eller viftar med repet" , den NH jag har lärt mig och använder mycket i min vardag har inget med detta att göra :) Om min polla inte vill gå framåt brukar vi ta en minivolt sen går det oftast framåt igen :)
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Det är alltid svårt när man hamnar i en situation där man behöver "lära upp" en som "borde" kunna mer än en själv.

Kanske kan du försöka ta tag i det när ni båda är lugna och samlade, du kan ju skylla på hästen, typ att den är himla krånglig, och att du kommit på några knep som du gärna vill visa henne?
Då blir det inte hennes "fel" och hon har ingen anledning att gå i försvar och bli arg :idea:
Spelar ju ingen roll så länge budskapet går fram så att säga ;)

Lite så har jag tänkt... Men samtidigt så vill inte jag säga att det är hästens fel, för det är det ju aldrig.
Sen har jag en känsla av att hon är en person som inte kan ge sig eller tappa ansiktet om du förstår vad jag menar. Jag har känslan av att hur jag än försöker möta henne så kommer inte hon att ge sig.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

går din 1,5 åring själv i en hage? verkar trist för en unghäst isf.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Det är bara mina hästar (2 stycken), stallägarens häst och dennes vuxna dotters två hästar på gården.
Hur det går till när de hästarna hanteras vet jag egentligen inte så mycket om.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

går din 1,5 åring själv i en hage? verkar trist för en unghäst isf.

Ja, det hade verkligen varit trist! ;) Hon står med en jämnårig kompis, sin mamma och andra ston.
Jag ser nu att du svarade skuggi
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

I vilket fall som helst så letar jag nytt stall nu. Har funderat i några dagar nu och det här var droppen. Jag har länge kännt att mina hästar särbehandlats, ex. inte fått samma mängd foder fastän att det är fri tillgång, min unghäst är mindre känslig (jag börjar förstå varför nu) :crazy: Nej, nu är det slut!

Det jag letar efter är en lösdrift att hyra själv. Jag hade mina hästar på lösdrift förra vintern och det fungerade toppen tyckte jag. Kunde dock inte stå kvar där, för den var för långt bort. Jag har redan en på gång nu, så det känns kanon. Hoppas jag får den. :bump:

Tack alla som skrivit och hjälpt mig ventilera!
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Det är bara mina hästar (2 stycken), stallägarens häst och dennes vuxna dotters två hästar på gården.
Hur det går till när de hästarna hanteras vet jag egentligen inte så mycket om.

jag menar de andra hästarna, de som inte är mina.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Men vem har dragit in NH??

Det var Axel som började surra om NH, och sen tycker du att "skuggi får ursäkta men".
Jag har inte nämnt NH.
Alls.
Och inte har jag försvarat det stallägaren gjorde mot TS häst heller.
Så vad snackar ni om??

Så fort någon hanterar en häst illa så ska "NH" få en skopa skit, oavsett tydligen :cool:

Har du problem med att någon håller med Axel?
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Nej, jag har problem med att NH (av vissa) alltid ska dras in i trådar som inte ens handlar om NH, och alltid är det för att passa på att säga att NH är skit.

Dessutom var det mig Axel svarade när h*n började surra om NH, och då undrade jag vad det betydde, eftersom jag inte ens nämnt NH.
Men det kunde jag inte få något svar på. Såklart.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Och jag svarade Axel att jag höll med i det h*n skrev. Vilket inte egentligen hade något med TS att göra. Vilket jag också skrivit. Och det hade du sett om du hade läst och inte gått igång som en tiger när du såg ordet "NH". Du kanske får försöka att inte ta allt så otroligt personligt. För inte stämmer väl din hantering in på det som det anmärks på? Jag skulle t.ex. inte skrika och gaffla åt dem som tycker att dressyr är skit och alla rider rollkur. Jag tar inte åt mig eftersom jag vet att mitt sätt att träna inte stämmer in på sådant.

Att få svar från Axel kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Eftersom du skrev "skuggi får ursäkta" så kändes ditt inlägg riktat till mig, och då antar jag att det gällde det jag skrivit i tråden.

Varför du och Axel börjar diskutera NH i den här tråden alls förstår jag inte.

Jag går igång som en tiger för att Axel upprepade gånger lägger ord i min mun, och det gillar jag inte. :mad:
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Lite så har jag tänkt... Men samtidigt så vill inte jag säga att det är hästens fel, för det är det ju aldrig.
Sen har jag en känsla av att hon är en person som inte kan ge sig eller tappa ansiktet om du förstår vad jag menar. Jag har känslan av att hur jag än försöker möta henne så kommer inte hon att ge sig.

Nej det förstår jag, och man behöver ju inte uttrycka det som att det är fel på hästen, men för att inte stallägaren ska behöva tappa ansiktet kan det ju vara värt att försöka överföra "skulden" lite.
Typ att hästen är lite extra känslig eller nått, och att du gärna ger lite tips om hur hanteringen kan funka smidigare.

Jag förstår att du vill flytta, jag skulle inte heller vilja att en sådan människa hanterade min häst dagligen, men tills ni kommer iväg kan det ju vara skönt om du kan få stallägaren att hantera din häst som du vill.

Lycka till!
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Jag tycker absolut inte att du överreagerar. Det är din häst och tycker inte du det är okej att den blir behandlad så så säg till!:)
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Jag hörde häromdagen en story där en traditionell:D stallägare menade att man rycker ordentligt i hästen EN gång o sen är det bra.
Bara inte framför hästägaren:eek:

Det är inte upp till dessa att fostra hästarna, men jag kan förstå dem när de har väldigt många hästar att ta ut/ in.. De ska istället påpeka problemet o säga åt ägaren att komma o visa hur den gör.

det finns faktiskt hästar som inte uppför sig med andra än ägaren.

Fak´tiskt anser jag att dennes trick ändå är bättre än att ständigt dra eller vifta mot hästens huvud. Tänk er själva!

min första hästa var huvudskygg o antagligen för att den var hingst ganska länge.
jag blir ledsen av sådant för det sitter i hela hästens liv mer eller mindre.
 
Sv: Få unghäst att gå fram genom att rycka i huvudet!

Jag hörde häromdagen en story där en traditionell:D stallägare menade att man rycker ordentligt i hästen EN gång o sen är det bra.
Bara inte framför hästägaren:eek:

Alltså vad är det med folk!

Jo, för vissa hästar är det säkert "bättre" med ETT huvudryck än repviftande framför huvudet. Men inget av dem är att rekomendera, fast det är vi nog överrrens om.

Jag har också tänkt på det där, att mina hästar hästar kanske uppför sig väl med mig men inte med andra. Lite självkritisk måste man ju vara. Fast jag tror inte det är så. Jag har aldrig fått klagomål på unghästens mamma som jag har haft väldigt länge (och själv uppfostrat). Jag kan ta ut och in båda samtidigt utan större problem. Därför har jag svårt att tänka mig att det kan vara ett så stort probelm att ta ut min unghäst att man måste rycka den 10 gånger i huvudet. Om marken dessutom är ojämn måste hästen ta ner huvudet för att kunna se vad den sätter hovarna och hur lätt är det när någon står och rycker i en.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp