Ömmar på hårt underlag

Shettisar

Trådstartare
Har en 22 årig shettis vallack som ömmar fruktansvärt fram på hårt underlag.Han har alltid varit skodd tills för ca 4 år sedan. Eftersom jag inte kör honom regelbundet så tog jag av honom skorna. När jag visste med mig att jag skulle köra med regelbundet la jag skor fram vilket funkade bra. Men nu har han gått utan skor i ca 2år då körandet trappats ner igen. Nu när jag känner för att försöka få igång honom igen så provade jag häromdagen att promenera med honom på vägen och han ömmar rejält,likaså på grusväg. Jag vill helst inte sko honom igen, finns där något förutom boots att använda för att ge honom lite mer motstånd i hoven på för hårt underlag.Något stärkande för hoven mao.Han har haft en del problem med hålrum av och till och hovis tycker det är onödigt att lägga på skor för det lilla han kommer att gå nämligen.....
 
Sv: Ömmar på hårt underlag

Man kan limma på skor, då slipper man sömarna. Annars får du väl undvika hårtunderlag så han slipper få ont.
 
Sv: Ömmar på hårt underlag

Aha:idea: Ska höra med hovis nästa gång då. Lite svårt att undvika hårda underlag då alla vägar här är asfalt eller grusvägar.:(
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 018
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp