ömma hovar

Hästar började skos för att de blev obrukbara i kriget p g a att de blev ömma i fötterna. Rätt eller fel vad vet jag. Kanske lika bra att vi inte skott dom då så hade det inte funnits krig heller.
Jag har sett många trender och nya ideer komma och gå tro mej. Allt är naturligvis inte skit. Men jag vill se effekten av saker och ting vetenskapligt beprövat innan jag blir såld. Jag hoppar inte på tåget innan jag vet vart det leder. Effekten av det du talar om får vi se om flera år. Ska då bilda mej en uppfattning. Mina hästar används året runt i alla väder och underlag och om jag inte hade dem skodda skulle jag lika gärna kunna sälja dem. Isgata och barfota hmm. Ett litet benbrott kanske inte gör alla något men för mej är det en katastrof om en häst blir sjuk. Jag värnar om mina hästars bästa och skulle inte vilja se den häst i ögonen som jag underlåtit att brodda för att jag tror att den dör lyckligare med ett oskott brutet ben. Ja, så tycker jag och jag tycker fortfarande att den ömma hästen skall få på sej ett par skor så att den kan brukas igen. Tror inte heller att hästar blir lyckliga av att bara gå i en mjuk hage för att deras fötter inte klarar mer. En glad frisk häst är en häst som dagligen motioneras och blir omhändertagen. Det finns alldeles för många i hästar i vårt land som bara står eller jobbar alldeles för lite. Det är oxå ett lidande.

"Isgata och barfota hmm. Ett litet benbrott kanske inte gör alla något men för mej är det en katastrof om en häst blir sjuk. Jag värnar om mina hästars bästa och skulle inte vilja se den häst i ögonen som jag underlåtit att brodda för att jag tror att den dör lyckligare med ett oskott brutet ben."

Ja mina boots går iallafall att brodda...

"Hästar började skos för att de blev obrukbara i kriget p g a att de blev ömma i fötterna. Rätt eller fel vad vet jag. Kanske lika bra att vi inte skott dom då så hade det inte funnits krig heller."

För att de stängdes in på små ytor ja. Det hade varit trevligt om vi på 2000-talet kunde förse våra hästar med bättre förhållanden än vad man kunde inom krigsmakterna för 500 år sedan...
Lite mer kunskap har vi väl ändå lyckats skrapa ihop under åren.

"Ja, så tycker jag och jag tycker fortfarande att den ömma hästen skall få på sej ett par skor så att den kan brukas igen."

Den kan brukas på grus om den får på sig ett par boots.
Har du erfarenhet av såna eller du bara förkastar dem ändå?

"Det finns alldeles för många i hästar i vårt land som bara står eller jobbar alldeles för lite. Det är oxå ett lidande."

Så du tycker att bara för att det finns andra saker som orsakar lidande så behöver man varken ta tag i det ena eller det andra?

"Tror inte heller att hästar blir lyckliga av att bara gå i en mjuk hage för att deras fötter inte klarar mer. En glad frisk häst är en häst som dagligen motioneras och blir omhändertagen."

Om du tror att det inte går att kombinera barfota med motion och omhändertagande så borde du kanske läsa på lite.

"jag vill se effekten av saker och ting vetenskapligt beprövat "

Om du hade bemödat dig att ta reda på fakta så hade du vetat att det finns mycket vetenskap och beprövad metod bakom barfotaverkningen.

Jamie jackson och Pete ramey tex.... Du kanske skulle kolla upp det arbete dessa personer lagt ner, om du är intresserad av att lära dig mer i ämnet förstås....

för att hästen ska få ett starkare immunförsvar
Vilken del av hästens kropp är det som styr immunförsvaret men även musklerna och kvaliteten på hovarna?
Så varför ger du örterna och vad är det som påverkas i kroppen?

Fick hem min shettis från fodervärd för ett tag sen och hon hade inte skött hovarna på honom. Hovslagaren verkade ner honom ganska rejält och efter det var han ömfotad och jag trodde givetvis att det berodde på verkningen. Nu har det visat sig att han har fång!!!!

Tog ett tag innan jag kopplade det hela, men när jag märkte att han blev ömmare och ömmare och inte bättre så ramlade poletten ner!

Så kolla din häst, speciellt om den inte varit öm innan!

Visst, jag är inne på exakt samma linje som dig.

Många ömfotade hästar har fångkänningar och ägarna tycker och tror att hästarna bara fjantar sig, går på för hårt underlag eller nåt annat.

Vi kan på tok för lite om fång, tycker jag.

Ja, det är ´konstigt att ingen lyckats forska fram mer om denna sjukdom! Och fler och fler får den! När vet var ute hos mig hade hon haft 4 fånghästar dagen innan! :eek:

Det är nog inte sånna boots dom menar här! :D

Antar att det är sånna där som man sätter på hoven! Som man alltså trär på HOVEN på nåt sätt..... :)

Jo, men om man utger sig för att kunna något om hovar så kallar man väl saker vid dess rätta namn eller... :confused:
Tror mina polare som är hovslagare skulle bli ganska konfunderade om jag bad dem tränsa hästens hovar :DEller kanske ge dem en nagelfilning i stället för att raspa.. :rofl:

Det är inga boots. Det är en form av hovbeslag!
Att sedan några inte översatt det från engelska är en annan sak.

Nu har du tappat mig.

Saker vi dess rätta namn :confused:

Jag har gett dig länkar till Boa horse boot
, Swiss horse boot

Det flesta av dessa boots har just ordet boot(s) med i produktnamnet. Vad i all världen tycker du vi borde kalla dem istället?

Boots betyder skor/kängor på engelska och det är precis vad de här är. Om det är nåt som inte borde kallas boots så är det de gummistycken som man fäster på hoven för att förhindra balltramp, för mig veterligt har dessa inga sulor, vilket skor/kängor brukar ha.

Det är just det jag säger. Du har inte skrivit ut (första inlägget) hela produkt namnet samt inte översatt från engelskan. på Svenska är BOOTS skydd som sitter runt hoven.

Boots är inte svenska...

men vi använder det för att benämna saker även på svenska.

Jag skulle kunna säja till nån att -jag köpte ett par jättesnygga boots idag.
Och om personen inte håller på med hästar så tror jag nog att hon tolkar det som att jag köpt ett par kängor.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har ett fyraårigt warlandersto som gått barfota i hela hennes liv, hon har en superbra kvalité på sina hovar och har aldrig ömmat...
2
Svar
22
· Visningar
2 927
Senast: troxel
·
Hästvård Hej Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och...
Svar
17
· Visningar
7 542
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka