ömma hovar

"Du har inte skrivit ut (första inlägget) hela produkt namnet"

Nej, men det är samma sak om jag skulle ha rekommenderat nån att använda strykkappor. Jag specificerar inte vilket märke om jag inte tycker att det är avgörande för ex säkerheten. Jag använder samlingsnamnet, strykkappor, eller kanske ännu vidar, benskydd.

Varför intresserar du dig inte lite mer för sakfrågan istället?

Nope. Jag ber hovslagern komma för att min häst behöver SKOR. Vilket är en form av HOVBESLAG. Vill jag ha andra beslag tex PG beslag eller PG skor ber jag om det.
Hovbselag är ett samlingsnamn på det vi sätter på/under hästens hovar.

Dessutom behöver jag inte ringa hovslagre spec ofta. Då bara för att konsultera någon expert på området.
Är nämligen fullt kapabel att sko mina hästar själv :bow:

Varför intresserar du dig inte lite mer för sakfrågan istället?
Sakfrågan har jag redan besvarat.
tycker man ska låta sko en häst som är öm i hovarna.
Sedan måste jag få fråga då jag inte förstod hur (efter ditt inlägg) boots skulle kunna hjälpa en hovöm häst..

Om du går in på de länkar jag lade ut så kan du läsa själv.

Bootsen fungerar som våra egna skor. Du tar på dem när det behövs. Fördelen är att hästen kan gå barfota största delen av dygnet med alla fördelar som det ger (se tidigare inlägg) samtidigt som bootsen tillåter hela hoven att utvidgas och hela hoven får kontakt med marken (sulan inuti bootsen alltså) och strålen masseras då i varje steg och får behålla sin funktion som stötdämpare och blodpump.

Varför ska hästen behöva ha järn-skor när det finns alternativ. Det är ingen nyhet att barfota är det bästa för hovarna, det håller även veterinärer och hovslagare med om.

Ja du kanske har sagt vad du tycker men du har inte motiverat varför ur fysiologisk synvinkel. Eftersom du skor själv så antar jag att du har bra koll på den biten.

Tyckande har ingen plats när det handlar om hovvård. Tycka kan man göra när det gäller vilken färg man ska ha på schabraket ;)

Nope. Jag ber hovslagern komma för att min häst behöver SKOR. Vilket är en form av HOVBESLAG. Vill jag ha andra beslag tex PG beslag eller PG skor ber jag om det.
Hovbselag är ett samlingsnamn på det vi sätter på/under hästens hovar.

Hovbeslag är faktiskt sådant som sitter FAST på hästens hovar, boots sitter inte fast utan du kan plocka av och sätta på dom själv vid behov. Viss skillnad....
Jag skulle verkligen inte kalla dessa boots för hovbeslag iallafall och jag tror nog dom flesta hovslagare håller med om det.

För att få slut på detta meningslösa tjafs om vad hon menade( som om det nu skulle vara svårt att förstå det) så kan vi ju säga lössko då :idea:

Hanna:

vilka LÖSSKOR är det som går att brodda??

Genom att ge hästen ett starkare immunförsvar kan den bättre bekämpa röta/svamp själv. På det sättet förbättras hovarnas kvalitet eftersom "ohyran" försvinner. Vad örterna påverkar så hästen får ett starkare immunförsvar vet jag inte tyvärr.

Jag får faktiskt erkänna att jag inte ger några örter utan bara behandlar "utifrån" med såpavattenskrubb, väteperoxid och blåstensalva. Jag kommer inte heller ihåg vilka örter det var han rekomenderade. Han pratade också om örter mot fång, på hästar som har lätt att få det, men också till hästar som redan har det.

Av de LÖSSKOR jag känner till går följande att brodda.

Marquise supergrip

Swiss Horseboot

Boa horseboot

Easyboots

Marquisen från tex England

Swiss, har inte kollat så noga men jag tror det blir england eller tysklande. Måste passas in noga, det knepiga med att man får beställa, ska vara väldigt bra när dom passar dock.

Boa, finns en i Sverige som säljer. Hör av dig t ove, tel finns på hans sida, http://www.harmonyhorse.se

Easyboots, sverige. Dessa rekommenderar jag dock inte. Om du verkar enligt naturtrim, låg trakt korta tår (utgår från levande sula) så funkar inte sessa eftersom de hålls fast bakom trakterna.

"Eller kanske ge dem en nagelfilning i stället för att raspa.. "

Jag brukar säga att jag har "filat tassarna" på pållen... :D tom min sambo som inte kan skitt om hästar fattar vad jag menar då.

Jag vill tacka alla för de bra svar jag fått. :bow:

Jag har fått mig flera tankeställare å goda råd.
Tyvärr kan jag inte det med att skicka bilder hit men jag kan förklara. De är lite småsprukna inte till hovranden, bitar har fallit bort längst ned på hoven. de ser torra ut, men jag vill inte sätta på nåon olja, har hört att man förstör den naturliga olja.
Jag vill ha mina hästar barfota på sommaren pga att det är naturligt för dem, har skor på vintern. Så klart får de hovarna verkade.
Jag har varit uppmärksam på fång man jag har inte sett några tecken på det... hovarna brukar väl börja dra sig inåt. Min hovslagare kommer till mig om ca två veckor, jag skall ha honom att kolla på dem, låta henne gå barfota ett tag till.

Tack igen för alla svar!!!!!

En häst som ömmar i hovarna mår inte speciellt bra eller hur?
Därför måste man om man vill kunna rida hästen ordentligt se till att den får skor på sig. Om vi kallar det du kallar för boots för lösskor kan jag hålla med om att det kan vara ett alternativ i vissa fall.

Det är vilktigt att hovväggarna är verkade ner till sulans nyvå. Annars flisar väggen lätt upp sig och det kan bli utflytningar ( utflytningar tyder på att lamellranden är sträckt = hovbenet som fäster mot hovväggen sitter inte så tight som det ska, går att åtgärda med rätt verkning). Jämför med att du drar din nagel uppåt.

Här är länkar till barfotasidor som överstts till svenska

http://www.barfotahast.has.it/

http://www.barfotahovens.sida.nu/

Människorna i den här barfotagruppen är oftast väldigt hjälpsamma :cool:
http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/

Fast du måste registrera dig.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har ett fyraårigt warlandersto som gått barfota i hela hennes liv, hon har en superbra kvalité på sina hovar och har aldrig ömmat...
2
Svar
22
· Visningar
2 927
Senast: troxel
·
Hästvård Hej Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och...
Svar
17
· Visningar
7 542
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V