Ömhet i hud/hår vid täckesanvänding?

Zandrah

Trådstartare
Har en liten fundering.
Min häst har ofta varit jobbig att täcka, han kickar lite och är allmänt småsur. Han vill liksom inte ha täcke. Fine. Det är en sak. MEN - nu har jag börjat misstänka om det inte är så att han faktiskt får någon slags ömhet i huden eller hårsäckarna eller något liknande?
Detta för att han helt enkelt är arg om man så mkt som TAR på honom nu. VAR man än tar, där täcket har suttit. Han är inte sur om man tar på hals eller ben, men på resten av kroppen: mage, rygg, bak etc. SKITSUR! Öronen slickade och hytter med hovar.
Ska tilläggas att det är en känslig herre det här.

Han går på lösdrift, vilket är första året. Han är 5 år och har tidigare alltid varit klippt och haft täcke varje dag och natt på vintern, hos sin tidigare ägare.
NU har han mer hår än han brukar, och det blir lite så där strävt som det blir när de har täcke.
Han har täcke dygnet runt, och det är ofrånkomligt då han går ute dygnet runt. Det är ju kallt.
Jag kommer prova ta in honom nu och ha honom inne på nätterna för att han ska få slippa täcke, om det nu är det som spökar. :crazy:

Har ni varit med om något liknande där hästen blivit hud/hår av täcke?

(ska tillägga att han nu går med vanligt vintertäcke, förut hade han BoT på nätterna.)

Sv: Ömhet i hud/hår vid täckesanvänding?

Jag skulle fortsätta ha hästen ha i lösdriften utan täcke. Har de fri tillgång på mat, så klarar de MKT väder. Kyla o regn.. Särskilt om den dessutom har stor yta att röra sig på. Skulle tycka det var kallare att stå instängd i en box, såvida inte stallet är varmt då..

Värt att testa att ta ev den täcktet ett tag, så får du ju veta... Fäller den nu? Gett extra B-vit?

Jag skulle fortsätta ha hästen ha i lösdriften utan täcke. Har de fri tillgång på mat, så klarar de MKT väder. Kyla o regn.. Särskilt om den dessutom har stor yta att röra sig på. Skulle tycka det var kallare att stå instängd i en box, såvida inte stallet är varmt då..

Värt att testa att ta ev den täcktet ett tag, så får du ju veta... Fäller den nu? Gett extra B-vit?

Alltså, det är en häst som tränas, och som tidigare vintrar haft täcke jämt när det varit under +10.....han har blivit tåligare nu, men det känns inte aktuellt att ha honom utan täcke eftersom han inte är van. Möjligen under dagarna...

Han har stor yta att röra sig på, men står mest i sitt utestall eftersom det är så knölig mark nu. Stallet som vi har (inte hans utebox) är litet och det värmer en häst upp fint. Det är endast två boxar. :)

Han fäller inte alls faktiskt. B-vitamin det får han , kanske jag ska ge lite extra? Kan det motverka ev känningar i hud/hår oxå?

Kan det kanske vara något annat som kan göra hästen öm i huden? :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 344
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Jag har en Finsk lapphund på snart 4 år, kastrerad. Han är en hund som får normal aktivering, går lite kurser på bruks (vi testar det...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: Belethien
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 427
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har en tanke som har gnagt ganska länge i huvudet nu. Har 2 syskon, en valack och ett sto. Bägge två har haft fång. Stoet har...
2
Svar
20
· Visningar
2 278
Senast: Sundbro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V