Jag tycker det är utmärkt att det finns ställen att anmäla på när man ser djurhållning som inte är som den ska. Jag har anmält stall där det itne borde stå djur t.ex.
Däremot har jag flera gånger stött på inspektörer som inte haft alla kunskaper. I vår kommun besiktades samtliga stall de hittade. Den inspektör som gjorde det visste inte speciellt mycket om hästar. (Jag fick envetna frågor om varför jag inte gav kraftfoder och svaret att jag hade ett grovfoder med 73 g smrp dög inte
)
En bekant som har en synnerligen god djurhållning fick en inspektör som gick med tumstock och och mätte allt. Kollade allt in absurdum och ville göra anmärkningar på både det ena och det andra. Det visade sig att hen trodde att en person som hen hade agg till bodde hos min bekant. När halvkväden visa uppdagades och inspektören fann sig vara på fel gård var allt plötsligt OK. En annan fick förbud att släppa ut i sin hage som hade en fläck med lervälling där hästarna helst stod. En av dem var hosthäst och mådde uruselt i stallet den tvingades vara i dygnet runt.
Samtidigt finns det platser där de inte görs ett dugg trots att djuren har det skapligt uselt.
Min upplevelse är att det finns en del godtycklighet som inte borde finnas - och den är personberoende. Det är samma med livsmedelsinspektionen. Vissa är övernitiska. andra överser med rätt grova saker. Som sagt - det är inte enhetligt. Det är det stora som är fel med systemet i mina ögon.