EmmaW
Trådstartare
Jag har oxascand utskrivet. Tar helt inte men ibland är det ett måste. Jag ska ta i kväll så jag får sova lite. Har inte sovit bra på hela veckan. Det bidrar helt klart till att jag mår sämre.Jo, sånt där får man ta tag i dem "bra stunderna" .. Finns ju ingen "mirakel akut kur" att ta till när det är akut med ångesten, mer än kanske behovsläkemedel då. Och den klassiska papperspåsen vid panikattacker (andas i en papparspåse när man hyperventilerar för att inte syresätta sig så man blir yr och svimmar) Vet inte vad du har utskrivet och hur det funkat för dig. Men det jag gjorde när det var mest akut var att bryta ångestspiralen med benso (sobril). Gick för länge sedan på nått stresshanteringsgrupps träffar. Och där fick vi göra övningar som gick ut på att andas lugnt och låta tankar passera. Olika inre bilder målades upp över hur det skulle gå till. Allt ifrån att placera tankarna på föremål som i naturen blåste bort till att stå i ett runt rum där tankarna släpptes ut genom fönster. Jag vet att jag försökt lägga bort ångesten i tanken, men den stannade liksom kvar i kroppen. Men om det är tankar som stressar så gick det lättare .. Hur som helst förkroppsligade sig ångesten och det blev lättare att skilja på vem jag var och vad som var sjukt. Men som sagt, det är är ju inga snabba lösningar. Utan tog sin tid helt enkelt och funkar säkert inte så för alla ... Hoppas det har gått OK med hästen? Var det nån op som gjorts ..?
Jag tog mig ut och gick/sprang 6km med hunden. Bröt ihop på slutet och grät så när jag kom hem har jag stått och kramat hästen (som aldrig annars går med på sånt) och gråtit floder...
Nu sitter jag med mitt te och har tvingat i mig tre mackor fastän jag inte alls är hungrig. Ångesten har släppt lite, men bara lite.
Hästen blev inte operarad för första veterinären här hade fel. Så jag åkte totalt 74 mil med släp i dåligt väglag den dagen utan att det behövdes. Dagen efter gick dessutom bilen sönder. Och det visade sig bli en dyr och omständig historia att laga den. Så för tillfället är jag utan bil. Nu väntar återbesök med hästen här hemma för lungsköljning i nästa vecka och medicinering. Jag har dessutom en "diskussion" med den felbehandlade veterinären om ersättning.