Ömfotade hästar

E

exina

Min hovslagare har lyckats med konststycket att kapa av för mycket av mina hästars hovar (jag märkte inget, och han sa inget), så båda mina hästar är nu ömfotade och stapplar fram på grusvägar.
Min fråga är till er med mer erfarenhet av detta; hur "botar" man detta så snart som möjligt?

den ena hästen motioneras varje dag, och jag försöker variera underlaget så att hon inte ska få för ont, men samtidigt hålla igång cirkulationen i hovarna. den andra är bara sällskap och står.

någon som har något tips?

Sv: Ömfotade hästar

jag har ett förslag; bytt hovslagare!!
en hovis som skär båda hästarna så hårt att dom ömmar är inget att ha. :crazy:

du kan prova att ha keratex hoof hardner på sulorna. annars är det inget annat att göra än att hålla sig på mjukt underlag tills hoven har återhämtat sig..

nej man blir lite förbannad när han gör så :@
har övervägt att byta ett flertal gånger, och det börjar rinna över bägaren nu...

bara att stå ut då med andra ord :/

Jag hade ringt och vrålat på min hovslagare och krävt pengarna tillbaka tror jag :P

Helt klart är iaf att den hovslagaren hade inte kommit nära hovarna på mina hästar igen..

Du ringer naturligtvis din hovslagare och ber denne komma och sko hästarna med tex. sulor.

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 499
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar