Ömfotad som 17

Sv: Ömfotad som 17

Förlåt att din tråd kapas av Strasser prat. Men jag blir så himla irriterad när det kommer upp att jag inte kan hejda mig.

Men nu har jag propagerat färdigt MOT Strasser för denna gång! :laugh:

Norrland

Lugnt, jag blir med så jäkla förbannad när jag hör att folk faktiskt utövar såna grejer. När jag hade den tjejen med den strasserverkade stackars hästen som stallkamrat så gick jag runt och retade mig hela tiden så till slut bara brast det, jag har så himla svårt för att bara vara tyst och låtsas att det regnar när hästarna lider.

ber också om ursäkt att din tråd avartar till strasser prat, men tyvärr blir det så när propagerande användare använder din tråd till sånt - bra att folk här säger ifrån och att du tycker det är någorlunda okej!

Är det unghästen med sadeltvånget? synd att måsta avbryta inridning hos annan, pga detta - men seriöst att de säger till! Hoppas allt går bra nu och bra att du skor på SNARAST!

Ja visst är det han med sadeltvånget, en olycka kommer ju sällan ensam tyvärr. Men han har verkligen skött sig helt suveränt så det är så trist att han har ont nu istället!

Det är en oinriden unghäst jag har och ingen "barfotahäst". Hon ska definitivt skos om det behövs, men även hovslagaren har helg nu. Och jag är en elak jävel och låter faktiskt henne gå ute. Som alla andra hästar i samma stall. Barfotaboots, ja kanske en idé. Men de ska ju inhandlas först.

om jag ringer min hovslagare och säger att hästen knapt kan gå i hagen så kommer hon på studs. eftersom det är ett akutfall..

kan/vill man inte sko så får man köpa boots för barfota hästar! det är inte okej att dom är så ömma. :crazy:

Men inte min hovis! Hästen kan gå i hagen, men inte gärna. Men som sagt, boots är ju en idé. Eftersom hästen är ny har jag inga till henne, än.

Tyvärr är det inte skoj. Hästarna är så hårt verkade enligt Strasserläran att de knappt ens kan stå upp. De får hovbölder och sulläderinflammation.

Eftersom det ska vara naturligt så ska de inte få veterinärbehandling. Kroppen ska läka sig själv. Med rörelse.

Så hästarna som är så hovömma att de är rena djurplågerifall ska ut och gå och gå och gå...

Hur korkade hästagare får det finnas??

Norrland

+ fijja

:eek: :cry:

*måååånga arga ord*

Det är en oinriden unghäst jag har och ingen "barfotahäst". Hon ska definitivt skos om det behövs, men även hovslagaren har helg nu. Och jag är en elak jävel och låter faktiskt henne gå ute. Som alla andra hästar i samma stall. Barfotaboots, ja kanske en idé. Men de ska ju inhandlas först.

Passa henne noga bara så hon inte blir varm i hovarna o får puls, då måste du banne mig ställa henne på stall innan hon utvecklar fång!!!

En som gjort misstaget :(

jag tycker faktisk det borde ingå i standardutrustningen om man har barfota hästar. jag har ett set obroddade och ett set med broddar. visst kostar dom, men barfota ska ju inte vara en sparkassa.. om man jämför med vad det kostar att sko hästen var 5:e vecka så är det inte så dyrt. och dom håller länge.:)

Förlåt för trådkap, men jag känner att jag måste fälla en kommentar angående barfotaverkning.

Något som retar mig är folk som drar allt över en och samma kam.
Självklart finns det inget försvar för att låta en häst lida, men vem säger att alla hästar lider av att bli barfotaverkade?
Min häst blev strasser-verkad efter att ha gått med skor i hela sitt liv. Detta gjordes dock "pö-om-pö", dvs hovslagaren tog lite i taget så att hon slapp den hårda verkningen som är vanligare. Självklart ömmade hon ett tag efter det eftersom hon var ovan och då använde jag boots, men efter hon vant sig så hade hon aldrig några problem med att gå på vare sig asfalt, gräs eller grus. Så för henne passade det alldeles perfekt att vara barfotaverkad, enligt strasser-metoden.

Ber om ursäkt om jag gett det intrycket, är mkt väl medveten om att det finns bra o dåliga sätt att genomföra det mesta. Och som jag skrev så är jag nyfiken på att testa om mina hästförhållanden ändras längre fram i tiden. Alla dessa varningssignaler gör ju dock att man som du måste få tag i någon vettig utövare och se till så att det anpassas efter ens häst - och även acceptera om det inte fungerar.

Förlåt för trådkap, men jag känner att jag måste fälla en kommentar angående barfotaverkning.

Något som retar mig är folk som drar allt över en och samma kam.
Självklart finns det inget försvar för att låta en häst lida, men vem säger att alla hästar lider av att bli barfotaverkade?
Min häst blev strasser-verkad efter att ha gått med skor i hela sitt liv. Detta gjordes dock "pö-om-pö", dvs hovslagaren tog lite i taget så att hon slapp den hårda verkningen som är vanligare. Självklart ömmade hon ett tag efter det eftersom hon var ovan och då använde jag boots, men efter hon vant sig så hade hon aldrig några problem med att gå på vare sig asfalt, gräs eller grus. Så för henne passade det alldeles perfekt att vara barfotaverkad, enligt strasser-metoden.

Jag tror aldrig att en strasser verkad hov är en bra hov, även om den inte ömmar.
Men du får gärna lägga ut bild på din hästs hovar, jag kan ju ha fel.

Jag tror aldrig att en strasser verkad hov är en bra hov, även om den inte ömmar.
Men du får gärna lägga ut bild på din hästs hovar, jag kan ju ha fel.

Jag hade gärna lagt ut bilder om det inte hade varit för att min häst avlivades i våras. ;) :(
Har tyvärr inga bra hov-bildr lagrade heller.
Men som sagt fungerade hon superbra, tog ut stegen ordentligt och visade aldrig att hon på något vis 'led'.

Senast ändrad av en moderator:

Ber om ursäkt om jag gett det intrycket, är mkt väl medveten om att det finns bra o dåliga sätt att genomföra det mesta. Och som jag skrev så är jag nyfiken på att testa om mina hästförhållanden ändras längre fram i tiden. Alla dessa varningssignaler gör ju dock att man som du måste få tag i någon vettig utövare och se till så att det anpassas efter ens häst - och även acceptera om det inte fungerar.

Jag ber också om ursäkt, intog nog lite väl mycket "försvarsposition". Självklart finns det alltid bra och dåliga sätt att genomföra allt, att sko sin häst kan bli precis lika ödesdigert om man får tag på en dålig hovslagare, dock kanske lättare att räta till.
Skönt att höra att det endå finns folk som kan tänka förbi allt dåligt som skrivs! :)

Han är inte så öm som han är utomhus men han vågar liksom inte ta ut steget riktigt, underlaget är nån hårdare grusblandning därinne. Det kan inte vara så att han är öm efter att ha gått i dessa knöliga och hårda hagar tror ni? Hovarna finns det som sagt inte så mkt o ta på så det kanske är en anledning också. Går det inte över när han fått skor och vant in sig på det så blir det naturligtvis klinik. Tänkte bara om nån annan hade haft nåt liknande med sina ömfotade hästar!

Jagtycker inte du ska oroa dig en. Det får vänta och se. är det någon fel på hovarna och kvaliten är dålig m.m så kommer hovslagaren att se det. sen får du ju se hur din häst beter sig med skorna. bryr han sig inte så garanterar jag att det är ömhet annars kommer han gå likadant med skorna på :) jag har haft endel barfota hästar och för vissa funkar och och för andra inte alls. Jag tror det kommer lösa sig med ett par skor. har mott på hästar som liknar din. och det försvinner när dom har fått på sig skorna :bump:

Jag tror visst att en strasser verkad häst inte behöver bli ömfotad.
Men jag tror inte att hovarna/benen håller sig friska och sunda någon längre tid när man verkar och eftersträvar helt felaktiga vinklar.

Konstigt att inte en enda metod-barfota-taliban kan lägga ut någon bild på sina hästars hovar. Har frågat massor av gånger. Men ingen har. Eller så va det fel på kameran... eller datorn kankse. Eller vet dom innerst inne att hovarna ser helt tokiga ut :cool:

Jag tror visst att en strasser verkad häst inte behöver bli ömfotad.
Men jag tror inte att hovarna/benen håller sig friska och sunda någon längre tid när man verkar och eftersträvar helt felaktiga vinklar.

Men om Strasser (som hon själv säger) försöker efterlikna "vildhästarnas" hovar (Mustanger, Brumby etc) är det då inte mera troligt att den "traditionella" hovslagar-verkningen är den som eftersträvar de felaktiga vinklarna?

Jag är ingen Strasser förespråkare. Anser inte att jag har tillräckligt med erfarenhet för det. Däremot tror jag mycket på alternativ sjukvård så som reiki, yoga och liknande för att hålla sig frisk. Tyvärr stötte dessa hälso-former också på ett liknande motstånd när de lanserades i Sverige på 90-talet och är nu vitt etablerat som ett alternativ till den tradionella sjukvården runtom i världen.
Kan inte häst-Sverige försöka att vara lite mer öppna för nytänkande människor som kanske försöker se bortom den traditionella hästhållningen. Kanske är det faktiskt så att den inte fungerar så bra som vi hoppas och tror. Snittåldern på en häst vid utdömdhet pga skada eller utslitningar är trots allt bara 11 år i Sverige och 7 år utslaget över Europa (uppgift från försäkringsbolag för några år sedan dock).

Missförstå mig inte. Jag förhåller mig kritisk mot både traditionell hästhållning och diverse alternativa metoder och provar gärna innan jag förhåller mig för eller emot.

Jag har själv min häst med skor i fram, skodd av en certifierad traditionell hovslagare som också arbetar på klinik, men efter två år av otaliga "hovproblem" känner jag att jag måste försöka hitta en alternativ metod annars kommer jag nog att bli tvungen att ta bort min häst. Hon tappar skorna efter bara några veckor, får hovbölder, sömstick (sömmarna flyttar sig eftersom hornet är av ganska dålig kvalitet), sprickor och har riktigt tokig form på hovarna (hovis kan inte få det bättre säger han) och väldigt dålig blodcirkulation från kotorna och neråt. I bak har hon alltid varit barfota och där är hornet betydligt fastare och spricker aldrig trots att jag rider på varierande underlag. Hon är inte öm i bak.

Funderar på att ta ut en AANHCP verkare för att titta över min hästs framhovar för att få en ny åsikt när marken blir mjukare. Jag har hört att dom är mindre "extrema" i sina verkningar och känner att det kan vara värt ett försök. Jag kan skriva och berätta om mina åsikter efter att han har varit hit.

Liknande trådar

Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 252
Senast: cewe
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka