Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håll hästen inne på mjuk bädd och rasta i ridhus så att den inte behöver gå i hage på knöggligt underlag med ömma fötter. Att gå för länge och ha ont kan fucka upp hela rörelseapparaten och i värsta fall ge belastningsfång.
Undrar hur du kan uttala dig om strasser? Har du någon som helst erfarenhet av hennes kunskap? Bara undrar, tycker det är lite intressant.
Kunskap ger utveckling!
För mig handlar det om att människan är lat och gör saker för sin egen bekvämlighet. Jag dyrkar ingen speciell hästhållning.
När föl föds har dom inga som helst problem med att gå utan skor, inte heller unghästen.
Skulle hästen välja själv så skulle den inte ha skor på sig. Vad jag tror. Om hästen levde i det fria så behöver dom inte heller ha skor. Men nu lever de inte fria, och det vi kan göra är att hålla hästen så naturligt som möjligt.
Det är människan som skapat beroendet. Det är vi som gör att hästen behöver skor. Eller täcke, eller stall, eller massa andra saker. Hade vi aldrig börjat så hade inte hästen det "behovet" heller.
Strasser har fått alltför mycket oförtjänt negativ kritik. Hon är en av de personer i hela världen som kan mest om hästens hovar.
Men om man ska följa strasser så kan man inte slita av skorna och använda hästen som vanligt. Ska man ha hästen på stall och på gräshagar och alltid rida mjukt ska man inte ha barfotahästar. Det funkar inte.
Jag väljer att ha min häst barfota, och får också acceptera att han inte kan göra allt när väglaget tillåter. Inte ens i min vildaste fantasi skulle jag sko honom för min vinnings skull.
Kan man utvecklas förbi det?! För mig är det ingen trend. Det är ett stort steg framåt, att ha skaffat sig den kunskapen om hästar. Varför bara kasta bort den?
Jag tror att alla bör skaffa sig mera kunskap innan man uttalar sig.
Det är synd att det ska bli sådan uppror om allt. Varför inte ta del av all fakta och kunskap från alla. Istället för att bara hysa agg.
Den som hyser mest agg är nog den som har minst kunskap.
Strasser tycker ju att det ingår i processen att hästen är hovöm och har ont upp till ett år, hur försvarbart är det? Även om man föjt hennes alla råd.
För mig handlar det om att människan är lat och gör saker för sin egen bekvämlighet. Jag dyrkar ingen speciell hästhållning.
När föl föds har dom inga som helst problem med att gå utan skor, inte heller unghästen. Skulle hästen välja själv så skulle den inte ha skor på sig.
//Kunskap är utveckling!
"Och en hel del av oss har utvecklats förbi barfotatrenden. Vi har liksom provat. På allvar alltså, med alla intentioner att få det att fungera och med all möjlig barfotakunskap i bakfickan."
Kan man utvecklas förbi det?! För mig är det ingen trend. Det är ett stort steg framåt, att ha skaffat sig den kunskapen om hästar. Varför bara kasta bort den?
Jag tror att alla bör skaffa sig mera kunskap innan man uttalar sig.
Det är synd att det ska bli sådan uppror om allt. Varför inte ta del av all fakta och kunskap från alla. Istället för att bara hysa agg.
//Kunskap är utveckling!
Varför inte ta del av all fakta och kunskap från alla. Istället för att bara hysa agg.
Skojar du?