Ömfotad som 17

Sv: Ömfotad som 17

om jag ringer min hovslagare och säger att hästen knapt kan gå i hagen så kommer hon på studs. eftersom det är ett akutfall..

kan/vill man inte sko så får man köpa boots för barfota hästar! det är inte okej att dom är så ömma. :crazy:

Håll hästen inne på mjuk bädd och rasta i ridhus så att den inte behöver gå i hage på knöggligt underlag med ömma fötter. Att gå för länge och ha ont kan fucka upp hela rörelseapparaten och i värsta fall ge belastningsfång.

:bow:

Tänkte låta min då 3-åring gå avskott udner vintern till 4e året men ahn blev ömfotad när det frös. Då var han konstig även i ridhus så vi skodde. Hade för länge sedan en ponny som fick belastningsfång av att tappa en sko och gå i hagen o vänta på hovslagaren ngn dag så det är jag jäkligt rädd för nu!

Undrar hur du kan uttala dig om strasser? Har du någon som helst erfarenhet av hennes kunskap? Bara undrar, tycker det är lite intressant.

Ja, jag har sett Strasserverkade hästar i verkliga livet. Det var definitivt inte en postitiv upplevelse. Hästarna var så hovömma att djurplågeri snarare vore definitionen.

Norrland

Min häst är 5 år och det är absolut INTE en chans i helv... att han skulle få gå barfota så öm som han är och strasser vore ju det sista jag ens skulle överväga. Jag har sett en sån häst en gång och det var det hemskaste, stackaren kunde knappt röra sig. Förklaringen jag fick var att nej men det är ju för att han står på stall och inte på lösdrift, tjoo...herregud säger jag bara.
Jag är rädd om mina hästar så därför är det en ren självklarhet att han ska skos när han lider. Likaså skulle jag aldrig ens tveka över att köra ner honom till klinik om det inte går över. Hur mina ridvägar och hagar ser ut är väl skitsaksamma eftersom han faktiskt har ONT!

Kunskap ger utveckling!

Jo. Och en hel del av oss har utvecklats förbi barfotatrenden. Vi har liksom provat. På allvar alltså, med alla intentioner att få det att fungera och med all möjlig barfotakunskap i bakfickan.

Mina hästar fick betala ett lite väl högt pris för det. En balanserade på gränsen till belastningsfång (jag skäms fortfarande gruvligt för detta, men till mitt försvar får jag säga att det gick snabbt utför från "lite öm" till jätteont, och han smärtlindring samma dag och skor med sulor inom ett dygn, och blev direkt bra). Han behöver ha skor året om. Den andra fick ont i kroppen av att gå och smyga och spänna sig när det var isigt ute. Han kan gå oskodd på gräs och sand, men behöver ha sina skor när det är halt eller om han arbetar på grus. Den tredje är oskodd och klarar det så länge han inte tränas en massa på grusväg.

Det är väldigt onaturligt för hästar att gå längre stunder på grus eller naken lera (framför allt inte frusen upptrampad sådan). Det är inget som de väljer att göra i det fria, och deras hovar är inte skapade för det. Särskilt inte med den extra tyngden av en ryttare på ryggen. Den kunskapen har gjort att vi utvecklat hästskon, för att skydda våra hästar från smärta och slitage.

För mig handlar det om att människan är lat och gör saker för sin egen bekvämlighet. Jag dyrkar ingen speciell hästhållning.
När föl föds har dom inga som helst problem med att gå utan skor, inte heller unghästen. Skulle hästen välja själv så skulle den inte ha skor på sig. Vad jag tror. Om hästen levde i det fria så behöver dom inte heller ha skor. Men nu lever de inte fria, och det vi kan göra är att hålla hästen så naturligt som möjligt.
Det är människan som skapat beroendet. Det är vi som gör att hästen behöver skor. Eller täcke, eller stall, eller massa andra saker. Hade vi aldrig börjat så hade inte hästen det "behovet" heller.
Strasser har fått alltför mycket oförtjänt negativ kritik. Hon är en av de personer i hela världen som kan mest om hästens hovar.
Men om man ska följa strasser så kan man inte slita av skorna och använda hästen som vanligt. Ska man ha hästen på stall och på gräshagar och alltid rida mjukt ska man inte ha barfotahästar. Det funkar inte.
Jag väljer att ha min häst barfota, och får också acceptera att han inte kan göra allt när väglaget tillåter. Inte ens i min vildaste fantasi skulle jag sko honom för min vinnings skull. Att välja att sko honom med vetskapen om vad det gör för hästen som individ och dess hovar eller att låta honom gå barfota och anpassa våran träningen efter honom själv, vad han är van att gå på, är för mig enkelt. Ha en sån naturlig hästhållning som möjligt, och så enkelt det är. En barfotahäst på lösdrift med en hage som har lite av allt. Kan inte bli bättre, hälsosammare och enklare än så. Jag skulle heller aldrig välja att rida honom, innan han har en sån pass bärighet att det inte skadar ryggen. Bett är inte heller något jag använder. Jag håller mig till NHE.
Som sagt jag förespråkar ingenting. Är man medveten med kunskap om vad man gör och det känns bra i hjärtat så är det bara o köra på det.

"Och en hel del av oss har utvecklats förbi barfotatrenden. Vi har liksom provat. På allvar alltså, med alla intentioner att få det att fungera och med all möjlig barfotakunskap i bakfickan."

Kan man utvecklas förbi det?! För mig är det ingen trend. Det är ett stort steg framåt, att ha skaffat sig den kunskapen om hästar. Varför bara kasta bort den?
Jag tror att alla bör skaffa sig mera kunskap innan man uttalar sig.
Det är synd att det ska bli sådan uppror om allt. Varför inte ta del av all fakta och kunskap från alla. Istället för att bara hysa agg.
Den som hyser mest agg är nog den som har minst kunskap.

//Kunskap är utveckling!

Men herregud! :eek:

Jag har bara grusvägar hemma, det funkar utmärkt att rida på dem med en skodd häst. Men jag borde kanske sälja min häst då och låta bli att ha häst eftersom jag har grusvägar?

Det blir bara så patetiskt att dra det till den gränsen du gör, du borde inte rida din häst heller för i grund och botten är det mer skadlig än att inte rida den alls.

Ska man bruka sin häst så ska man precis som du säger anpassa det så gott det går utefter hästens förutsättningar men att för den skull säga att andra som inte gör som man själv gör fel är ju bara så... Tråkigt? Så längre det inte handlar om något som skadar hästen såklart. Men mig veterligen finns det rätt många hästar som inte far illa av att vara skodda...

Jag är inte emot ngn barfotametod eg men hade jag praktiserat det på mina hästar så hade jag varit en djurplågare rätt och slätt. Det finns nog ingen häst som klarar av 1 h arbete på grusväg 7 dagar i veckan. Hade mian förutsättningar varit annorlunda hade jag utforskat ämnet mer och kanske testat men inlägg som dina gör mig dock irriterad över barfotametodernas användare :mad:

För mig handlar det om att människan är lat och gör saker för sin egen bekvämlighet. Jag dyrkar ingen speciell hästhållning.
När föl föds har dom inga som helst problem med att gå utan skor, inte heller unghästen.

Vi har ett par unghästarn hemma nu. Dom är korrekt verkade men en har sämre hovar än den ena ch har det ganska besvärligt nu när det är fruset.
Så att alla föl och unghästar kan gå besvärsfria utan skor är lögn.

Skulle hästen välja själv så skulle den inte ha skor på sig. Vad jag tror. Om hästen levde i det fria så behöver dom inte heller ha skor. Men nu lever de inte fria, och det vi kan göra är att hålla hästen så naturligt som möjligt.
Det är människan som skapat beroendet. Det är vi som gör att hästen behöver skor. Eller täcke, eller stall, eller massa andra saker. Hade vi aldrig börjat så hade inte hästen det "behovet" heller.

Det fanns visst vildhästar som hade hovar som inte klarade av barfota, dom dog. Dagens hästar kan få hjälp istallet.

Strasser har fått alltför mycket oförtjänt negativ kritik. Hon är en av de personer i hela världen som kan mest om hästens hovar.

Hennes anhängare har blivit dömda för djurplåger i, men hon har offentligt stått bakom dess dömda djurplågare. Vad säger det om rörelsen?

Men om man ska följa strasser så kan man inte slita av skorna och använda hästen som vanligt. Ska man ha hästen på stall och på gräshagar och alltid rida mjukt ska man inte ha barfotahästar. Det funkar inte.

Strasser tycker ju att det ingår i processen att hästen är hovöm och har ont upp till ett år, hur försvarbart är det? Även om man föjt hennes alla råd.

Jag väljer att ha min häst barfota, och får också acceptera att han inte kan göra allt när väglaget tillåter. Inte ens i min vildaste fantasi skulle jag sko honom för min vinnings skull.

Jag skor min häst för hans vinnings skull! Han ömmar i hagen annars när det är ojämt och fruset.

Kan man utvecklas förbi det?! För mig är det ingen trend. Det är ett stort steg framåt, att ha skaffat sig den kunskapen om hästar. Varför bara kasta bort den?
Det är synd att det ska bli sådan uppror om allt. Varför inte ta del av all fakta och kunskap från alla. Istället för att bara hysa agg.

Jag är säker på att du tillslut kommer att förstå bättre och komma på bättre tankar när du får mer erfarenhet. I början blir det lätt 'svart eller vitt'.

Jag blir ärligt talat trött bara jag läser ditt inlägg, hur försvarsbart är det att låta sin häst ha ont om det kan förhindras? Jag har som sagt sett en strasserverkad häst och jag hade bara lust o slå in lite vett i huvudet på den hästägaren, hästen gick som på eld och såg allmänt nedstämd ut. För mig är det rätt och slätt djurplågeri och sånt pysslar då fasen inte jag med iaf. Skulle du låta din unge gå barfota dag som natt också då lr? På grus och sten trots att den hade lidit av det? Såna människor som dig gör mig mörkrädd

Nu blir din tråd kapad som alla andra trådar när det handlar om barfota :crazy:
Men jag kunde inte låta bli att svara... Men i 'Drivprinsens' fall så är jag säker på att h*n är oerfaren och kommer förstå med tiden. Synd om hästen så länge iaf.

Angående din häst, hoppas det löser sig på ett bra sätt :) Jobbigt när det blir så där.

Hade själv min förra häst barfota ett tag då jag ändå inte red så mycket, sen när ja började rida mer tyckte jag ändå att det gick rätt bra, men skodde iaf efter någon månad eller två av skogsridning .. Och vilken skillnad på steget! :eek: Kan vara svårt att känna om dom ömmar i bland :( Detta var dock rätt många år sen, i dag skulle ja förhoppningsvis sett det direkt.

skrattar, jo det var väl inte så oväntat. Jo jag hoppas verkligen, VERKLIGEN också det. Har haft så himla mkt strul med denna häst och har lagt ut MKT pengar för att jag ska kunna börja rida honom. Han ligger mig varmt om hjärtat och jag blir trött bara jag tänker på en massa klinikbesök. Känns som att man bodde därnere ett tag med de förra hästarna! Tack för alla goda råd allihopa

Börjar glida ifrån ämnet lite känner jag men skirver ändå:D

Äsch jag har många gånger sett unghästar som aldrig någonsin haft skor på sig helt plötsligt ta ut steget och röra på sig glatt och ledigt när de fått skor. Sen har jag sett hästar som gått lika bra med som utan. Och så har jag sett hur mågna hagar ser ut efter den här hösten och hovömma hästar som har ont under fötterna, och får ont även i resten av kroppen av att gå och avlasta och linka fram.

Och jag vet många hästar, tex min gamla sköthäst som fyller trettio år nu i februari som haft skor på hela livet, frisk och kry. Kan för mitt liv inte förstå varför du tycker det är så fel att sko. Mina hästar rör sig i alla fall aldrig bättre än när de fått skor på sig. Det även efter att sköthästar gått utan i ett halvår, eller unghästen fick sina första skor. För mig är det självklart att sko, annat än för det fåtalet hästar som har så bra hovar att de klarar den miljö de bor i. En liten ömhet räcker, mina hästar ska aldrig ha ont om jag kan förhindra det. :)

Och jag har hittills inte sett någon som helst statistik på att barfotahästar håller längre än skodda, om övrig hästhållning är densamma.

När föl föds har dom inga som helst problem med att gå utan skor, inte heller unghästen. Skulle hästen välja själv så skulle den inte ha skor på sig.

//Kunskap är utveckling!

Skulle hästen få välja själv så skulle den nog även välja att inte ha en ryttare på ryggen för det är så onaturligt för en häst som det bara kan vara. Har din kunskap hått den enkla utvecklingen??

Naturligtvis är människan lat för i annat fall skulle aldrig mänsklighetet börjat bruka hästen inom lantbruket,som transportmedel utan använt sina egna ben.

Varför blundar du helt plötsligt??

"Och en hel del av oss har utvecklats förbi barfotatrenden. Vi har liksom provat. På allvar alltså, med alla intentioner att få det att fungera och med all möjlig barfotakunskap i bakfickan."

//Kunskap är utveckling!

Jaha vad oerhört intressant.
Hembesöket hos Strasser, som det skrevs spaltmeter om i pressen för ngra år sen, där hästarna LÅG av smärta, och som strasser kommenterade att "ja de är i en övergångsfas" är ju välkänd.
det kanske är DU som ska läsa på. Alla har inte hästar och rider på dem lite som det passar. Om man använder djuret så som man själv avser, så vill det till att man ger det humana förutsättningar att klara det arbete som krävs av den, och i detta fallet är det isåfall att sko. Men du verkar ha köpt strasser förkunnelserna om hur skoning förstör hästen, så det är väl bara att gratulera att metoden lyckats värva ytterligare en oinsatt anhängare, även om tack och lov, som Svea kommenterar, "gröna vågen" ang. barfota verkar ha lagt sig lite jämfört med för ngra år sen - baserat på folks nu konkreta insikter och erfarenheter.

Lite nyfiken på hur det praktiskt fungerar hos dig, med din häst, som du konstaterar är oridbar och ömmar vissa delar av året? Hur märker du det? När du ridit x antal gånger och hästen vacklar eller blir kort i steget? Hur tror du hästen känner sig i kroppen då, tror du att när du upptäcker det, och avblåser ridning, så är problemet, kroppsligt sett för hästen löst, och att den inte har känningar i kroppen och slitningar på kroppen orsakat av ömma hovar? vakna till lite!

Senast ändrad:

Tyvärr är det inte skoj. Hästarna är så hårt verkade enligt Strasserläran att de knappt ens kan stå upp. De får hovbölder och sulläderinflammation.

Eftersom det ska vara naturligt så ska de inte få veterinärbehandling. Kroppen ska läka sig själv. Med rörelse.

Så hästarna som är så hovömma att de är rena djurplågerifall ska ut och gå och gå och gå...

Hur korkade hästagare får det finnas??

Norrland

Liknande trådar

Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 252
Senast: cewe
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka