Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har den slitit mkt på skorna så sulorna är jättetunna kan den nog känna isg lite mörbultad under tassarna efter några veckor på det här frysta och knögliga. Är det hårt, typ sånt där paddex de inte har harvat så kan den ju kanske visa lite där också. Men du kan ju be dem hålla koll tills du får hem den så det inte är fångkänning den har.. Men jag tror det helt enkelt är tunna sulor kom´binerat med frusen knöglig lera.
Min häst är sjukt ömfotad, tillomed i ridhuset ömmar han och vågar inte ta ut steget. Ser ut som om han är halt på alla fyra, självklart ska han skos så fort han kommer hem (är på inridning) dvs nästa vecka men är detta normalt? Att dom har så pass ont även på mjukare underlag, är visserligen inget jättemjukt underlag i ridhuset men ändå. Behöver bara få höra om jag är nojjig i onödan
Skriver igen. Vissa gav förslag på några boots. Jag kan absolut rekommendera Old mac's från hööks som kostar 1695, absolut värt pengarna! Kan användas både i hage och i arbete. SOm vissa andra sagt, har du tillgång, ställ in hästen!
Hovis kommer när han kan, men hur många kan få ut en hovis "på studs"?
Om man har tillgång till relativt mkt mark bör man spara en del för att inte släppa dem på knöggel -den dagen det fryser till.Jaha? Gör alla så? Jag har en unghäst som är barfota i knögglig lerhage (som väl alla har här i denna del av landet just nu). Hon är ömfotad som 17, men arbetas just nu inte. Hon har dessutom fått ett blåmärke under hoven, hf av denna knögglighet! Men att låta henne stå inne och isf köra henne till ridhus?
Jag får ut hovis i dagarna och han får väl säga sitt. Men så har jag det, och kan det inte vara så för TS häst också? Knöggel, hårt, ont i fötterna och voila: tassighet...
Nu har det inte varit ngn vinter i södra S. på 2 vintrar, så folk kanske inte räknar med tillfrysning. QUOTE]
Nej, man gör ju knappast det längre. Det har varit lera, regn och blåst nu genomgående de senaste vintrarna känns det som. Frusna, knöligga hagar kommer faktiskt som lite av en överraskning ...
Det är bra att han inte är Strasserverkad. Har sett hästar som inte kunnat gå efter den behandlingen.
Men troligen är han hovöm för att han slitit ner ordentligt. Inte så konstigt egentligen. Det är stor vikt hovarna ska bära.
Om hästen är hovöm även inomhus behöver den få skor snarast.
Norrland