Ömfotad som 17

Sv: Ömfotad som 17

Yes men avvaktar innan jag kör honom nånstans, vill först se om det är fötterna som spökar

Håll hästen inne på mjuk bädd och rasta i ridhus så att den inte behöver gå i hage på knöggligt underlag med ömma fötter. Att gå för länge och ha ont kan fucka upp hela rörelseapparaten och i värsta fall ge belastningsfång.

Har den slitit mkt på skorna så sulorna är jättetunna kan den nog känna isg lite mörbultad under tassarna efter några veckor på det här frysta och knögliga. Är det hårt, typ sånt där paddex de inte har harvat så kan den ju kanske visa lite där också. Men du kan ju be dem hålla koll tills du får hem den så det inte är fångkänning den har.. Men jag tror det helt enkelt är tunna sulor kom´binerat med frusen knöglig lera. :crazy:

Va roligt att jag skrev skorna istället för hovarna. Låter som något ett barn i förskoleåldern skulle göra. :rofl: Kanske borde läsa igenom sina inlägg lite innan man postra dem.

Jaha? Gör alla så? Jag har en unghäst som är barfota i knögglig lerhage (som väl alla har här i denna del av landet just nu). Hon är ömfotad som 17, men arbetas just nu inte. Hon har dessutom fått ett blåmärke under hoven, hf:eek: av denna knögglighet! Men att låta henne stå inne och isf köra henne till ridhus?

Jag får ut hovis i dagarna och han får väl säga sitt. Men så har jag det, och kan det inte vara så för TS häst också? Knöggel, hårt, ont i fötterna och voila: tassighet...:idea:

Det hoppas jag inte, för det funkar verkligen inte för mig...:( Pållarna skulle bli tokiga om de skulle stå inne hela dagarna!

Min häst är sjukt ömfotad, tillomed i ridhuset ömmar han och vågar inte ta ut steget. Ser ut som om han är halt på alla fyra, självklart ska han skos så fort han kommer hem (är på inridning) dvs nästa vecka men är detta normalt? Att dom har så pass ont även på mjukare underlag, är visserligen inget jättemjukt underlag i ridhuset men ändå. Behöver bara få höra om jag är nojjig i onödan :angel:

min häst är också sjukt omfotad. testad om hon har både fång eller kolik men hade inget av det. Vi ska försöka sko henne så snart som möjligt, det brukar bli något bättre då. Sedan så ska jag försöka skritta henne väldigt mycket innan jag börjar rida igen, ska köra i början 1-2 km runder/dag sedan längre och längre till slut en mil runda i en vecka sedan ska jag börja rida ca. 5 km och öka sträckan för varje dag, hon dock 18 år vilken troligen inte din är, mest för att mjuka upp lederna innan jag börjar med alla 3 gångarter annars blir honlätt öm. Hon är en travare med, de får ju lätt problem med sina ben och har dom det brukar det ge bivärkningar på hovarna. (alltså så det ser ut som det är hovarna som tar smällen)
Prova kolla benen också, och så fort du får hem hästar, tryck en skruvmejsel under hoven, reagerar hon har hon antagligen kolik eller fång, då borde du uppsöka vet. Ett bra tips jag har fått om man enkelt kan göra själv om man anar oråd. Annars kan jag rekommendera lugn skritt ett tag med då hon kan ha blåmärken i hoven som måste läka.(har ej läst igenom hela tråden, kanske någon som gett samma tips)

Nej, jag skulle inte låta en häst stå ute på knöggel om den hade uppenbart ont av det. Jag skulle låta den vara inne eller motionera den någonstans där det var mjukt tills jag kunde få skydd för hovarna. Särskilt om den var "ömfotad som 17". Jag vill naturligtvis inte att min häst ska stå och ha ont hela dagarna. Jag tycker att smärtfrihet är viktigare än hagvistelse.

jag håller med dig svea. kan man inte erbjuda en någorlunda mjuk hage till sina barfothästar så får man antigen sko dom eller använda boots!!

tom skodda hästar kan ju ömma när hagarna är så hårdfrusna som nu, så hur man ens kan komma på tanken att låta en oskodd häst gå på sånt underlag fattar jag inte. :crazy:

knapplån

Om hästar har för höga trakter så blir belastningen fram på sulan större vilket också lättare kan ge sulömma hästar vid hårt underlag.
Bara något att också tänka på......

Nej självklart ska han inte behöva stå och ha ont. Önskar bara jag kunde fått hem honom som planerat så man hade lite koll.

Till dig som skrev att det kan vara kolik, det tror jag ju dock inte med tanke på att han är lika pigg och energisk som vanligt.

Hm, förhopningsvis ser ju hovisen om den är så pass öm. Är han dessutom fortfarande ovillig o röra sig nån vecka efter skoning så är det bums ner till helsingborg som gäller.

Skriver igen. Vissa gav förslag på några boots. Jag kan absolut rekommendera Old mac's från hööks som kostar 1695, absolut värt pengarna! Kan användas både i hage och i arbete. SOm vissa andra sagt, har du tillgång, ställ in hästen!

Skriver igen. Vissa gav förslag på några boots. Jag kan absolut rekommendera Old mac's från hööks som kostar 1695, absolut värt pengarna! Kan användas både i hage och i arbete. SOm vissa andra sagt, har du tillgång, ställ in hästen!

Reklam från en taliban???

Vet inte om ni har egna stall eller otroliga hovslagare. Jag står inackorderad och detta är den hage som erbjuds, men alla hagar ser mer eller mindre ut som min. Hovis kommer när han kan, men hur många kan få ut en hovis "på studs"? Har naturligtvis disk med stallägaren också, men, ja...inte så lätt. Att stå inne på box tycker inte jag är något alternativ, hellre då frisk luft och att hon får trampa över knaggel. Hon springer ju inte direkt i hagen och det är ingen som direkt jagar runt henne heller. Hon ställer sig där det är som planast! Hur gör ni med t e x föl på lösdrift. Skor ni dem också eller ställer in dem när det fryser på? Min fölis är också ömfotad som 17 i knagglet...
:grin:

Senast ändrad:

Låter konstigt. Men jag råder dig att sko din häst, då jag köpte min häst var det ungefär så som du beskriver din häst, ömmar i både ridhus/hagar osv. Men jag föreslog hovslagaren att prova slå på sulor för vi hade provat nästan allt. Och min häst ömmar inte i hovarna, varken i hagen eller i ridhus. Om det inte finns något annat så tycker jag att du borde prova det! :laugh:

Hovis kommer när han kan, men hur många kan få ut en hovis "på studs"?

Om man skor hästen i november så behöver man inte få ut en hovis "på studs". Inte om man har en omgång barfotaboots till sin barfotahäst i stallskåpet heller. Eller åtminstone en barfotaboot att ha vid tappsko, om hästen normalt sett går skodd. Det kan ju knappast komma som någon överraskning att marken kan frysa framåt november-december. Och att just den hästen blir öm lär ju bara vara en överraskning en gång i dess liv. Vuxna hästar ska inte behöva gå och ömma.

Vad gäller för och unghästar är det säkert knepigare. Jag har själv haft förmånen att kunna ha mina i släta gräshagar. Jag har alltid haft en hage som de bara fått gå i när det varit snustorrt eller fruset = inga gropar efter hovar och ingen lera. Oftast hade den dessutom varit obetad på sommaren = en del gräs att gå på också.

Jaha? Gör alla så? Jag har en unghäst som är barfota i knögglig lerhage (som väl alla har här i denna del av landet just nu). Hon är ömfotad som 17, men arbetas just nu inte. Hon har dessutom fått ett blåmärke under hoven, hf:eek: av denna knögglighet! Men att låta henne stå inne och isf köra henne till ridhus?

Jag får ut hovis i dagarna och han får väl säga sitt. Men så har jag det, och kan det inte vara så för TS häst också? Knöggel, hårt, ont i fötterna och voila: tassighet...:idea:
Om man har tillgång till relativt mkt mark bör man spara en del för att inte släppa dem på knöggel -den dagen det fryser till.

Nu har det inte varit ngn vinter i södra S. på 2 vintrar, så folk kanske inte räknar med tillfrysning.
axel-som har släta mindre hagar.

Nu har det inte varit ngn vinter i södra S. på 2 vintrar, så folk kanske inte räknar med tillfrysning. QUOTE]

Nej, man gör ju knappast det längre. Det har varit lera, regn och blåst nu genomgående de senaste vintrarna känns det som. Frusna, knöligga hagar kommer faktiskt som lite av en överraskning :crazy:...

Jag räknade med bägge varianterna vilket jag är glad för.
La markduk o grus i en mindre hage o har nu öppnat till den opreparerade.

OM kylan ej hade anlänt hade jag övervägt att öppna- trots allt.

Det är ingen större vits att få större superleriga hagar- där hästarna knappt rör sig o än mindre om det fryser på.:crazy:

Det är bra att han inte är Strasserverkad. :) Har sett hästar som inte kunnat gå efter den behandlingen.

Men troligen är han hovöm för att han slitit ner ordentligt. Inte så konstigt egentligen. Det är stor vikt hovarna ska bära.

Om hästen är hovöm även inomhus behöver den få skor snarast.

Norrland

Undrar hur du kan uttala dig om strasser? Har du någon som helst erfarenhet av hennes kunskap? Bara undrar, tycker det är lite intressant.

Är det någon som kan svara på varför hästarna blir ömma i fötterna?

Hur gammal är din häst, som tråden handlar om? Var kommer den ifrån? Hur ser miljön ut där hästen har stått eller ska stå? (hage, ridvägar)?

// Kunskap ger utveckling!

Liknande trådar

Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 252
Senast: cewe
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka