Omega 3 tillskott?

lillan222

Trådstartare
Hej, jag tittade runt lite på Hippson och kom tillslut till en sida med ett kraftfoder som innehöll omega 3.
Jag blev då lite nyfiken på vilken nytta omega 3 har till hästar och ifall det är ofarligt.

Om jag har förstått rätt så är omega 3 bra för immunförsvaret men även för päls och hovar?
Samt att det behövs ha en viss typ utav omega 3, så som Key 3 Oil, finns det någon annan produkt som uppfyller dessa krav? Kanske som till och med tillverkas i Sverige?

Jag hittar dock inget om ifall hästar kan få ett överskott utav omega.


Någon som vet något om detta?


Tack
 
Senaste jag har läst är att omega3 är en av de viktigaste tillskotten vid pälsbyte. Men man kan ge tex rapsolja eller linfröolja för samma effekt, innehåller mkt omega3.
 
Senaste jag har läst är att omega3 är en av de viktigaste tillskotten vid pälsbyte. Men man kan ge tex rapsolja eller linfröolja för samma effekt, innehåller mkt omega3.

Hittade en sida där det beskriver att linfröolja inte ger en lika effektiv effekt pga att det har kortare kedjor (?)


"Linolensyra är den kortare form av Omega 3 som förekommer i växter och som man kan ge hästen i form av till exempel linfröolja, rapsolja, solrosolja etc. MEN då måste hästens kropp tillverka de längre kedjorna EPA och DHA och den processen är väldigt ineffektiv. För att komma upp i några effektiva mängder av EPA och DHA med till exempel linfröolja som bas måste man ge en häst mellan 1-2 liter om dagen. "

Kan hästar få ett överskott utav de, skulle de även vara något som man bör ge dem nu till vintern? 🤔
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 282
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 542
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 630
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 763
Senast: Allevo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp