Omdöme om H**ks QC trailsadel

H

Heraken

Ja, som rubriken låter.
Är den något att ha att rida i skogen med?
Letar sadel åt en vän, skulle hellre hittat någon begagnad märkessadel, men det är svårt att hitta då hon gärna vill prova innan hon köper.

Har möjlighet att prova den då jag har en H**ksaffär i närheten.

Sv: Omdöme om H**ks QC trailsadel

Oavsett om du rider i skogen eller tränar på hög nivå så är det lika viktigt att sadeln passar hästen. Dessa billighetssadlar är oftast inte utformade för att användas på en hästrygg, det går helt enkelt inte att göra en ordentlig sadel för så lågt pris utan att göra avkall på material, och i de flesta fall även passform. Sök på tidigare trådar så ser du att dessa sadel har varit uppe på tapeten många gånger...

Många westernaffärer erbjuder även begagnade sadlar på öppet köp, varför inte prova där, så att ni kan få hjälp med hur ni ska prova ut den?:)

Tack för ditt svar
Men jag har inte hittat kommentarer om just den sadeln, det är ju nån nyare variant av deras standard QC, så tänkte om någon provat den?
Sen kollar jag väldigt mycket på sadelannonser, o då finns det ju otaliga sadlar utav den äldre varianten, men har inte hittat en enda av den nyare, o tänkte därför att den kanske är bättre, så folk inte säljer dem?

Sen kollar jag väldigt mycket på sadelannonser, o då finns det ju otaliga sadlar utav den äldre varianten, men har inte hittat en enda av den nyare, o tänkte därför att den kanske är bättre, så folk inte säljer dem?

Kan också vara så att ingen köper dem från början för att det överlag har spritts ut mer kunskap om vad dåliga sadlar kan göra mot hästarna;)

haha, ja det kanske du har rätt i ;)

Skulle ju helst se att vi hittade en bättre begagnad märkessadel, men det är ju svårt på nätet om hon vill prova den innan hon köper, vilket är förståligt.

Skall kolla runt lite om westernbutiker, vet att det finns nån i borås iallafall:)

KL

Vill också vet vad folk tycker om den sadeln. Folk som faktiskt har PROVAT den alltså :P stoooor skillnad. Billiga sadlar KAN faktiskt vara bra. Hellre en billig sadel som passar min häst än en märkessadel som inte passar, så kan man också tänka..

Så ni som har provat den hur är den att rida skogsmulle i??? :D

Jag har haft en ny sådan och den var underbar att sitta i. Jag rider många timmar per dag. Men tyvärr passade den inte riktigt på den hästen. Varför köpte jag den då? Bytte till mig den från en helt annan sadeltyp. Den låg ok ett kort tag, men sedan började den klämma nedanför manken. Så kan du få hjälp av någon kunnig med utprovningen duger den absolut till skogsmulleridning.

Jag har ridit i en sådan. Hård som en tegelsten att sitta i och bommen är verkligen inte bra! Skulle aldrig lägga på den sadeln på min häst......

Om ni har möjlighet och till hööks och känn under sadeln, Vassa skruvar som sticker ut, Tror inte en pad håller emot länge då skruvarna kommer att nöta in i paden. Var där och titta på den själv. Men satsar på lite dyrare sadel istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V