Ombytta roller!

Timsetim

Trådstartare
Min sambos föräldrar har tre hundar, hanar. Två av dom, en 4-årig wachtel-korsning och en 7-årig labbe bor ihop, den tredje bor för sig själv.

Fram tills nu för någon vecka sedan så har det varit wachtel-korsningen som bestämt över labben. Han visar dominans genom att rida på labben, labben flyttar sig från maten när han kommer osv. Men nu är det ombytta roller. Nu är det labben som rider på wachtel-korsningen, han flyttar inte längre på sig och detta har lett till att de farit ihop några gånger.

Frågan är då om de ska låta dom göra upp? Fram tills nu så har de rytit till när de farit ihop och då slutar dom.

Anledningen till att den tredje hunden, 5-årig tax-korsning, bor för sig själv är att de inte lät dom göra upp när de var yngre. Att ha tre hundar på olika ställen i en villa är inte det optimala. Så vilket råd ska man ge dom?

/Timsetim (Som personligen tycker att de ska sälja hundarna pga deras dåliga hundhållning.:smirk: )

Sv: Ombytta roller!

Jag låter inte någon av mina hundar rida eller jucka på någon annan/annat, tik eller hane. Den enda som får göra det i vårt hushåll är jag! ;)

Själv skulle jag aldrig låta hundarna göra upp, det kan gå illa om dom får hållas, vet av egen erfarenhet hur det är, vi hade två Bassar som inte gick ihop, aldrig att dom fick slåss, vi hade dom var för sig, med stängda dörrar eller i bur, det gick bara inte att ha dom i hop .

Jag håller med övriga, låt inte hundarna göra upp. Låt dom inte heller hålla på att dominera och rangtjafsa. Att bråka är trots allt en avståndsökande åtgärd och bor man i ett hushåll så är det svårt att öka avståndet. Jag tillåter inget som helst 'tjafsande' av mina vuxna hundar, däremot så får en äldre fostra en yngre men när de är vuxna så tar det slut (i princip). Utgången av 'göra upp' är dessutom väldigt osäker. De kan likagärna bli så att de inte ens kan se varandra eller den ena konstant måste trycka den andra.

Skulle inte heller låta hundarna "göra upp". Det är inte alls säkert att de räcker med ett bråktillfälle bara för att göra upp. De kan lika gärna fortsätta med jämna mellanrum, om den ranglägre vill klättra. Då kommer han fortsätta göra försök.

Nä, det låter som om de ska omplacera en av hundarna. Hundarna måste ju känna sig trygga i sitt eget hem. Där ska de kunna ligga och vila utan att vara beredd på att bli påhoppad.

Hoppas det löser sig!

Nej jag skulle inte låta hundarna göra upp.. Om ingen av hundarna vill ge sig så är risken för skador betydande.

Det är bättre att hålla hundarna särade när ingen är hemma så de inte börjar slåss då. När någon är hemma så är det bara att säga till att inget slagsmål får förekomma. Och det verkar ju hitills fungera bra enligt din beskrivning.

Det blir lite mer passande på dem... men man slipper i alla fall skador.

Själv lever jag med 5 hundar varav två inte går ihop. I mitt fall är det två tikar som inte drar jämt. De respekterar varandra på nåder så länge vi är i närheten. Är vi inte hemma så får de ligga i skilda rum.

Dessa två tikar har varit i luven på varandra tidigare och jag skulle inte kunna låta dem göra upp. Ingen av dem skulle ge sig och de skulle bita varandra sönder och samman om de fick chansen.

GaurdianAngel skrev:
Nä, det låter som om de ska omplacera en av hundarna.

Som sagt, hade jag fått bestämma hade de sålt alla hundarna. Men det är inte något alternativ, för dom, tyvärr.

Jag hade hoppats på att det hade funnits någon annan lösning än att de måste sära på dessa två också. Mår så fruktansvärt dåligt över den stackaren som redan måste bo i källaren.

Men är det vanligt att de efter flera år byter eller försöker byta rangordning? Eller har det kanske med vårkänslor att göra?

/Timsetim

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar