M

mellie85

nu när hästen äntligen blivit frisk efter att ha varit halt i 3 veckor p.g.a hovböld och jag äntligen börjat sätta igång honom så tappar han en framsko och blir jätteöm :confused:
nu har han fått en ny sko och han har blivit betydligt bättre men ömmar fortfarande lite på hårt underlag.
Jag är jätteorolig nu för han brukar inte bli såhär öm, kan det vara så att hovbölden kommit tillbaka lr blivit infekterad lr något? ( är inte så bra på det här)
vet. sa att jag skulle vänta nån dag o se om han fortfarande va öm.

sen undrar jag även om hans ben som blev "galligt" när han hade hovbölden(vet sa att d berodde på att han belastade fel delar då han inte ville sätta ner hoven), hur får jag bort dem?
har provat och linda och med liniment

tacksam för alla svar

Sv: öm...

När min häst hade hovböld för ett par år sedan var han öm läääänge efteråt, och skoddes med sulor fram i två "skoningsomgångar" innan han kunde skos vanligt igen. Då var det iofs en rätt "svår" hovböld så till vida att den satt långt in och kunde inte skäras upp, utan hästen fick vila 2 månader och gick på butta i 20 dagar innan vi ens kunde tänka på att sätta igång igen.....

Jag tror inte att hovbölden kommit tillbaka ifall hästen spontant blir bättre och bättre, men ring gärna din hovslagare och kolla! Han/hon har säkert rätt stor erfarenhet av hovbölder!

Sv: öm...

En sak till: Om gallorna beror på att benet inte "använts" ordentligt, så går de ju tillbaka av sig självt så småningom, när häste kommit igång och rör sig normalt igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 509
Senast: Tsaren
·
Kropp & Själ I fredags hade jag en brottningsmatch med en kompis som fick ett tvärt slut när han råkade slänga mig så hårt i golvet att min fot...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka