Om Weimaraner

M

malina86

Hej!
Har en liten fundering över weimaraner:)
Jag undrar hur dem är temprament mässigt och hur dem är med andra jakt hundar som t ex Labradorer och Golden.

Har nämligen hört ryckten om just att weimaraner kan vara aggresiva men just dessa raser, och även lite osociala.

Vill nu verkligen veta mer om dessa raser.
Har själv vart och läst i olika forum och det står så på de flesta forum om denna ras.

MVH Malin

Sv: Om Weimaraner

Otroligt aktiva jakthundar som verkligen kräver sin tid av ägaren.

Vad menas med: "Hur dem är med andra jakt hundar som t ex Labradorer och Golden?" ?

Vad är det som gör dig intresserad av Weimaraner ?

Jag kan svara längre sen men just nu är jag på just weimaraner-träff.

De SKA vara osociala, de är enmanshundar. De SKA vara skarpa, men självklart inte aggressiva.

Det är extremt aktiva hundar, inte som labbe eller golden, framtagna för att jobba på fält timme efter timme.

Otroligt aktiva jakthundar som verkligen kräver sin tid av ägaren.

Vad menas med: "Hur dem är med andra jakt hundar som t ex Labradorer och Golden?" ?

Vad är det som gör dig intresserad av Weimaraner ?

Jag hade läst i ett forum där det stog att dem kunde bli aggresiva emot andra jakthundar som just med Labradoren eller Golden Retriever.
Och undrar just om verkligen detta stämmer.

Jag fattar inte riktigt..? Golden och labbe är ju inte direkt kända för sin höga aggressivitet?

Men det finns såklart aggressiva weimaraners, men sådär himla vanligt är det inte.

Jag fattar inte riktigt..? Golden och labbe är ju inte direkt kända för sin höga aggressivitet?

Men det finns såklart aggressiva weimaraners, men sådär himla vanligt är det inte.

Menar inte att Labben och Golden är aggressiva utan att Weimaranern är det emot just dessa två raser.
Ne det är väl inte så vanligt men läst det på rätt många ställen, och tycker det låter lite konstigt att dem just på pekar att Weimaranern är aggressiv emot labben och golden.

Menar inte att Labben och Golden är aggressiva utan att Weimaranern är det emot just dessa två raser.
Ne det är väl inte så vanligt men läst det på rätt många ställen, och tycker det låter lite konstigt att dem just på pekar att Weimaranern är aggressiv emot labben och golden.

Öh vavava?
Skulle weimizarna vara aggressiva mot labradorer och goldens, specifikt?
Nog för att jag hör massor med knasiga saker om de vackra grå men det där får nog går raka vägen in på topp 5-listan :eek:

Får meddela min weim att det är hög tid att han sätter igång och spöar upp sina fyrbenta träningspolare av just ovan nämnda ras :angel:

Jag har egentligen inte så stor erfarenhet av rasen, men jag har haft en korsning med hälften weimaraner och ja, va ska man säga. Det är MKT hund. Fick hon inte tillräckligt motion och stimulans så var hon ett jävla monster rent ut sagt. Och det var inte lite hon krävde, och det var en jävla skärpa i henne.
Enmanshund ut i fingerspetsarna, lyssnade inte och brydde sig inte om andra. Svårt att vara ensam.

Det är nog inte en ras för vem som helst.

Det är nog snarare så att flera personer har haft labbe och golden och råkat ut för otrevliga weimaraner, eller att folk har haft weimaraner och råkat ut för många golden retrivers som av någon anledning får hundarna att reagera negativt på just dem. Att något sådant skulle vara genetiskt tror jag inte ett smack på, trots att jag inte alls är förtjust i weimaraner eftersom jag bara träffat 2-3st men samtliga varit asjobbiga (ouppfostrade, understimulerade och varit jävliga mot min osäkra tik).

Att något sådant skulle vara genetiskt tror jag inte ett smack på, trots att jag inte alls är förtjust i weimaraner eftersom jag bara träffat 2-3st men samtliga varit asjobbiga (ouppfostrade, understimulerade och varit jävliga mot min osäkra tik).

Det är ju tyvärr ofta så... Jag träffar ganska många weimaraner och många är riktiga as/kräk/skithundar, självklart pga att ägaren inte förstått att det är ett krutpaket man skaffar. Träffade en senast idag, min 6-månaders valpis var under mycket bättre kontroll än hennes 1-åring som mest var bufflig, stressad och ouppfostrad. Ursäktade sig med att rasen ÄR galen:grin: Konstigt, jag har 2 vuxna som inte är galna och en valpis som är ur go som helst...:angel:

Nej, dock har folk svårt att förstå det, speciellt när de träffar en äldre balanserad W där de inte förstår hur mycket jobb som ligger bakom. Det hade varit skönt om de fått en stämpel liknande den mallarna har - nej, har du inte koll på vad du gör så skaffa inte en sån!

Vet en tjej som har en W-hane som hon aldrig borde skaffat. Jag ringde tillochmed uppfödaren innan för att avråda från att sälja till henne, men tingningsavgiften var betald och sålänge jag inte kunde peka på något specifikt kände uppfödaren att det var svårt att säga nej. Hunden är ett år nu och tjejen har nu "erkänt" för en gemensam bekant att hade hon vetat att hunden krävde så mycket hade hon aldrig skaffat en... Då blev hon ändå informerad av uppfödaren, var med och tränade med hennes hundar osv, och kunde ändå inte se vad hundarna krävde.

Nope det är en ras som kräver självkritiskt tänkande innan man köper. Det är förbaskat lätt att stå och säga att "jag ska ge hunden den aktivitet den kräver" och en helt annan femma att faktiskt göra det.

Man får väl vara tacksam mot de som erkänner sig besegrade och omplacerar. Samt tacksam mot de som tar omplaceringarna. Jag sticker inte under stolen med att min hund var asjobbig och att den slutliga resan till veterinären har varit ett lockande alternativ i de mörkaste av stunder. Numera är inte det ett alternativ men det har kostat i hårt arbete, svett och tårar.

Precis som Lady Vip önskar jag att folk avrådde lite mer. De förtjänar inte en omöjlighetsstämpel, för de är inte komplicerade. De krävder dock engagemang och tid och det önskar jag att folk insåg.

halvt kl

Jag blir lite nyfiken! :) Hur ser en vecka ut med en weim egentligen? HUr mycket aktivitet är mycket?

//Sussiloo som bara sett weimisar på avstånd och inte vet mer än att dom är sjukt snygga :D

Nu är jag precis "mittemellan", så jag har 2 vuxna ganska okrävande hundar och en valp som behöver mycket vila, så just nu är det väl som för vilken aktiv hundägare som helst. Mina springer mycket lösa, är med mycket och varje dag gör vi nåt i träningsform. Beroende på tid och väder blir det olika, mycket simning och vattenapportering nu, kör en hel del nosaktivering med de vuxna överlag.

Den yngre hunden kommer senare kräva sin timme/dag i aktiv träning för att bli som jag vill. Det är som vilken aktiv brukshund som helst som vill jobba. Många tror att de nöjer sig med långpromenader och en lydnadskurs en kväll i veckan. Men hur många hade skaffat en vorsteh under de premisserna..?

Såg att det kanske var lite luddigt:D

Men jag skulle vilja säga iaf en timmes aktiv träning/dag. Då innefattar det inte motionsträning/promenader. Det är också en hund som behöver jobba med kroppen, älskar att springa och en W på fält är verkligen en hund i dess rätta element!

Det som kanske försvårar är att de är ganska "glömska":D Vissa saker tar ett bra tag innan de sitter och de har ju då inte riktigt ett will-to-please som går att jämföra med en brukshund eller en retriver, så mycket tålamod och påhittighet är ett plus. De är ofta stenhårda, så för min del tycker jag att fysiska korrigeringar är ganska onödiga på dem, mycket är liksom värt stryk (jag pryglar inte mina hundar, men många gör och de får bara ta i mer och mer) och därför kommer den klassiska relationsläran väl till pass med en W, annars skiter de i sin förare.

En vanlig vecka för mig och min weimaranertik är hyfsat stillsam för att det är så jag vill ha det. Jag har en av och på-knapp på henne, där avknappen går på nästan så fort vi kommer hem. Med en hund som har så lätt för att gå upp i stress, är det så värt att ha lärt den att slappa och ligga och vila när man är hemma, annars blir det en hund som vankar omkring, skäller i fönstren och biter i möbler när den är hemma/själv.

Men då, en vanlig vecka är vi ute i skogen/på fält sammanlagt en och en halv timme varje dag och där hon är lös. Koppelpromenader är värdelöst med en sådan här hund. Hon är med mig på jobbet. Hon är i stallet med mig i cirka tre timmar varje dag, där hon går lös, hon drar inte iväg ut i skogen som många fågelhundar skulle roa sig med och leta vilt. Hon följer inte med på ridturer utan ligger kvar i stallet och väntar. Hon går däremot med om jag tömkör i skogen. En gång i veckan kör vi seriös träning under några timmar med andra fågelhundar, det är tillräckligt för oss. Vår egen träning lägger jag in i korta pass under våra promenader i skogen om dagarna.

Jag vill dock säga att påknappen kan vara på hur länge som helst, då de ska kunna orka gå på fält i flera timmar, som Lady Vip skrev.

En mer ovanlig vecka åker vi till brukshundklubben om jag vill träna lydnad under mer störning. Varierar med att träna på agilitybanan, som hon tycker är hemskt kul.

Det här är vår första hund, men jag skulle inte rekommendera den som förstahund till andra, då jag ser så många slarviga hundägare. Man måste! vara konsekvent med en weimaraner, och veta hur man ger kommandon och veta vilka strider som man måste! ta (INTE JAGA VILT), annars har man en hund som varken kan stanna eller komma på inkallningar och som glatt drar till grannens kanin och mumsar i sig den. Jag är tacksam över att ha fått en bra relation till min tik, då jag ser hur andra förvirrade förstahundsägare sliter, slår och stryper sina weimaraner. Jag har alltså inte kört den tyska skolan på min hund.

Senast ändrad:

Utan att vara kritisk undrar jag då egentligen varför du skaffade en weimaraner? Det ÄR ju faktiskt en jakthund.

För övrigt håller jag med om att man måste vara oerhört konsekvent. En vän till mig som har en unghund nu har pajjat hur mycket som helt genom att ta ut sitt ojämna humör på hunden och vara okonsekvent. Gäller iofs alla hundar, men W är så pass känsliga för sin förares sinnesstämning att det är extra viktigt.

Tillägg: Det finns olika linjer av weimaraner. Den yngsta jag har hade inte klarat livet som aktiv sällskapshund, hon är en arbetshund. Min mellanhund däremot klarar sig bra med aktivitet som vilken labbe/golden som helst. Dock krävs det att man vet lite om rasen för att veta vilka linjer som gäller om man vill ha de lugnare hundarna.

Senast ändrad:

Fadern till korsningen jag hade avlivades pga att han rusat fram och huggt folk två ggr. Detta är inget bevis på att rasen i grunden galen, utan att dom blir vilddjur i fel händer. Vilket många hundar blir, men denna rasen är fruktansvärt krävande och som du säger, man bör veta vad man håller på med.
Pga. kass uppfostran och ingen vetskap vad fanken som hänt min kosrning tidigare i livet valde jag att ta bort henne med innan något hände. Jag måste nog säga att jag har koll på vad jag gör i hundsammanhang men maken till svår hund har jag inte varit med om. Hade förmodligen varit en helt annan sak om jag haft henne som valp, syskonen är ju väl fungerande hundar, om än rätt "bångstyriga".

Rasen är förmodligen en helt underbar arbetskamrat för den som har kunskap, teknik och framför allt möjlighet att ge hunden den tid den behöver, inte bara i form av motion och aktivitet, utan just för att de är så otroligt förarbundna. Det är ingen hund man kan räkna med att lämna hemma, åka till jobbet och anta att hemmet är i samma skick när man kommer tillbaka.

Det är ingen ras jag skulle rekomendera någon jag känner, på den kunskap jag har om dom.
Det räcker inte med att man säger att självklart ska jag jobba med hunden, för människor som ARBETAR med hunden är få. Rasen passar bäst hos dom som tex gillar vandring, spårning, jakt. Genuina naturmänniskor!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 393
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 349
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 300
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka