Sv: Om Weimaraner
En vanlig vecka för mig och min weimaranertik är hyfsat stillsam för att det är så jag vill ha det. Jag har en av och på-knapp på henne, där avknappen går på nästan så fort vi kommer hem. Med en hund som har så lätt för att gå upp i stress, är det så värt att ha lärt den att slappa och ligga och vila när man är hemma, annars blir det en hund som vankar omkring, skäller i fönstren och biter i möbler när den är hemma/själv.
Men då, en vanlig vecka är vi ute i skogen/på fält sammanlagt en och en halv timme varje dag och där hon är lös. Koppelpromenader är värdelöst med en sådan här hund. Hon är med mig på jobbet. Hon är i stallet med mig i cirka tre timmar varje dag, där hon går lös, hon drar inte iväg ut i skogen som många fågelhundar skulle roa sig med och leta vilt. Hon följer inte med på ridturer utan ligger kvar i stallet och väntar. Hon går däremot med om jag tömkör i skogen. En gång i veckan kör vi seriös träning under några timmar med andra fågelhundar, det är tillräckligt för oss. Vår egen träning lägger jag in i korta pass under våra promenader i skogen om dagarna.
Jag vill dock säga att påknappen kan vara på hur länge som helst, då de ska kunna orka gå på fält i flera timmar, som Lady Vip skrev.
En mer ovanlig vecka åker vi till brukshundklubben om jag vill träna lydnad under mer störning. Varierar med att träna på agilitybanan, som hon tycker är hemskt kul.
Det här är vår första hund, men jag skulle inte rekommendera den som förstahund till andra, då jag ser så många slarviga hundägare. Man måste! vara konsekvent med en weimaraner, och veta hur man ger kommandon och veta vilka strider som man måste! ta (INTE JAGA VILT), annars har man en hund som varken kan stanna eller komma på inkallningar och som glatt drar till grannens kanin och mumsar i sig den. Jag är tacksam över att ha fått en bra relation till min tik, då jag ser hur andra förvirrade förstahundsägare sliter, slår och stryper sina weimaraner. Jag har alltså inte kört den tyska skolan på min hund.