Om tränare

Sv: Om tränare

Dreamer skrev:
Japp, en tränare ska kunna allt.
En tränare ska veta det mesta som finns att veta om biomekanik och rörelse, samt kunna häst, på den mentala nivån också. Dessutom ska h*n vara en bra pedagog som kan förmedla ridningens svåra konst på ett sätt som eleven kan ta till sig.

ironiskt eller barnsligt?

:D Nejdå, de finns i verkligheten! :)
Med rätt attityd och intresse kan man lära sig det mesta. Hur tror du att sjukgymnaster och läkare har kommit över sina kunskaper? Hur tror du att bra lärare har blivit bra pedagoger?

Nu är det bestämt att stadsjeepar ska betala en högre andel skatt.
Jag som bor i skogen och får inte vägen plogad som första prioritet av samhället, är nästan tvingad att ha en fyrhjulsdriven bil av säkerhets skäl. Dels för egen del men också för djuren. Går det åt skogen så sker det givetvis när vädret är som sämst.
Så vad myndigheten tillsamman med dom i radhusområdet har åstadkommit är fördyrade levnadsvilkor för mig.
Åker jag in till stan möter jag fler och fler Volvo XC eller vad dom heter ju närmare centrum jag kommer. Sen när jag åker hemmåt så ökar andeln pickisar igen. Men jag får bidra till skatten för att balla bengan vill ha en jeep på uppfarten. I nyheterna sade dom att skatten på bilar måste höjas för att drivhusgasen har ökat. Den minskar inte av höjd skatt. Dom som har råd att slösa soppa i storstäderna märker inte av höjningen. Vi som bor så till att vi är tvugna att ha bil drabbas mer. Jag kan inte ta mina vertyg och skor i bussen. 200kg järn att släpa till stora vägen. Sen ta bussen till stan, byta och ta nästa buss ut åt andra hållet. Släpa grejerna till stallet. Sko en häst. Och sen göra om proceduren igen.
Vem som helst begriper detta men inte en politiker och minst en miljöpartist.

Dreamer skrev:
:D Nejdå, de finns i verkligheten! :)
Med rätt attityd och intresse kan man lära sig det mesta. Hur tror du att sjukgymnaster och läkare har kommit över sina kunskaper? Hur tror du att bra lärare har blivit bra pedagoger?

ok..barnsligt alltså ;-)

men allvarligt..tror du sjukgymnaster o läkare kan allt de borde kunna å att de inte måste lära sig nytt hela livet o att de gör misstag som de skäms över sen..(ja känner sån läkare nära familjen) skulle de inte få jobba innan de va fullärda men me bra folk runt sig skulle alla dö av ålder dan efter de fick jobb ju..dessutom..skulle de lära sig av o bara plugga utan misstag..

(dessutom finns ju friidrottstränare som aldri hoppat höjd o får sina elever o vinna os...även om ja inte vill ha de så..men teoretiskt)

dream on! (där fick ja till de!!)

Läkare har ensamrätt på sitt jobb. De kan vara hur dåliga som helst men ändå ha rätt.
Veterinärer samma sak. Det finns veterinärer som inte får röra våra hästar. Men de har också ensamrätt. Alltså måste man ta hit dom ändå för lagen kräver det.
Auktorisation vill man ha tex. för hovslagare. Inte för att dom ska bli bättre utan för att få ensamrätt. Redan idag är hovslagare föreningen ett skyddsnät för dåliga hovslagare. Det som krävs för medlemskap är att dom gör som föreningen vill. Men dom behöver inte kunna sko.

Antti skrev:
Va, är det inte precis tvärtom.
Igen tränare är bättre än AR ryttare.

Jadu, Antti! Är redo att hålla med dig. Det går knappt att hitta en tråd här där tränare inte kritiseras enormt, tror aldrig jag varit med om dylikt i någon annan gren. (inte för att AR är en gren)
Jag menar - om man nu inte tycker om en tränare: TRÄNA INTE FÖR DEN!

MEn för guds skull döm inte innan ni provat och döm definitivt inte genom att läsa inlägg här på buke.

*less på allt gnäll*

Skulle ha en egen tråd men...
Klipp från ATL.

Advokat Sven-Olof Abdon, Lund:

1. Det har blivit så i det här landet att man som konsument inte är beredd att ta någon risk alls. Man vill att man ska vara skyddad av lagar och konsumentombudsman och så vidare. Jag tycker att hela samhället går åt det hållet att vi ställer väldigt stora krav på trygghet och säkerhet. Man accepterar inte att det är det minsta fel på något man köper.
Jag har träffat folk som säger att konsumentköplagen är det samma som öppet köp i två år. Det visar vilken inställning folk har, för det är helt fel. Det är inte öppet köp i två år. Att köpa en häst är att ta en mycket stor risk egentligen. Det är inte så lätt att undersöka en häst före ett köp och vara helt förvissad om att den är fullt frisk. Man kan ju aldrig tala med hästen och fråga hur den mår. Men det här resonemanget att man tar en risk är helt borta.

Vi har slutat att sälja hästar till privatpersoner för flera år sen. Det går bara inte. Alla vet om att hästar inte är döda ting men advokaterna lever gott på det.
Lägger man ihop allt jävelskap som hästbranchen drabbas av så är det ett under att det fortfarande finns hästar kvar.

Men var finns felet?
En slakthäst för 5 tusen är det inga krav på egentligen.
Men om man tar ut vad hästen har kostat att ta fram så blir det genast krav.
Marknaden accepterar endast att köpa hästar där uppfödaren skickar med ca 30-50 tusen kronor i uppfödningskostnader. Kostnader som inte påverkar hästens funktion egentligen.
Vi kommer att avliva framtida hästar istället för att sälja dom på marknaden. Jag gräver hellre ner 50 tusen i skogen än ger det till nån som bara vill ha.
Sen utanpå detta så finns det kostnader för skolning. Denna kostnad ska alltid skickas med gratis i Sverige. Ingen ska få ta ut det dom har lagt ut på hästen, det ser advokaten till.
Travare avlas för att springa in pengar, när dom inte duger till det så finns skräpmarknaden.
Ridhästar som avlas för sport men duger inte till det har ingen andra marknad, mer än att säljas med slakthästarna till AR.
Men åker ni till Spanien för att köpa häst har ni noll garanti för något. Det är helt upp till era tt stå för köpet. Och är hästen skolad så får man betala den med, med ränta.
Jag och andra jag har talat med är nästan beredda att lämna landet. När till och med länder som Afganistan och Irak verkar som fria länder i jämförelse med Sverige så har förfallet gått långt.

Om man ska dra en parallell till USA kanske, där befolkningen har satt i system att stämma varandra för att få ut på försäkringar, helt enkelt försäkringsbedrägeri. Vänner som är helt överens och inte har nåt ont mot varandra stämmer varandra för småsaker.

När kommer det till Sverige måntro? Börjat så smått..

Det verkar som om vi nu har fått två debatter. Kanske det skulle vara idé att ta upp en ny tråd, t.ex om villkoren för hästhållning, eller hur det är att driva en verksamhet med hästar gentemot myndigheter... Hursomhelst har det inte direkt med ursprungstråden att göra, även om det är minst lika intressant i sig.

Antti skrev:
Nu är det bestämt att stadsjeepar ska betala en högre andel skatt.
Jag som bor i skogen och får inte vägen plogad som första prioritet av samhället, är nästan tvingad att ha en fyrhjulsdriven bil av säkerhets skäl. /-/ Men jag får bidra till skatten för att balla bengan vill ha en jeep på uppfarten. I nyheterna sade dom att skatten på bilar måste höjas för att drivhusgasen har ökat. Den minskar inte av höjd skatt. Dom som har råd att slösa soppa i storstäderna märker inte av höjningen. Vi som bor så till att vi är tvugna att ha bil drabbas mer. Jag kan inte ta mina vertyg och skor i bussen. 200kg järn att släpa till stora vägen. Sen ta bussen till stan, byta och ta nästa buss ut åt andra hållet. Släpa grejerna till stallet. Sko en häst. Och sen göra om proceduren igen.
Vem som helst begriper detta men inte en politiker och minst en miljöpartist.
Ha ha, dethär var rätt kul, Antti! Jag håller med dig (kör liknande bil...), men har ju lust att säga att "spänn för en av kusarna då och kör med den!"
:D

loki skrev:
Det verkar som om vi nu har fått två debatter. Kanske det skulle vara idé att ta upp en ny tråd, t.ex om villkoren för hästhållning, eller hur det är att driva en verksamhet med hästar gentemot myndigheter... Hursomhelst har det inte direkt med ursprungstråden att göra, även om det är minst lika intressant i sig.
Jäpp, håller med! Kom gärna tillbaka till tränarfrågan! Varför väcker tränare sådana stormar med sympatier och antipatier? Går det att förhålla sig neutral? Går det att se dem som människor? Om den perfekta tränaren finns, är h*n då bara tränare och har slutat vara människa? Jag tror ju inte att någon människa kan vara fullkomlig, men jag tror att alla kan bidra till en god utveckling om man fokuserar på rätt saker...
;)

:) som "tränare" vill jag att ni ägnar en stund åt att fundera på klienten.
Det är fler klienter än tränare fortfarande :)
Och med det en större spännvid i förmåga, mentalitet osv.

Antti skrev:
:)
Det är fler klienter än tränare fortfarande :)

Och tur är väl det! Fast det verkar som om antalet börjar utjämnas, i alla fall inom vissa inriktningar :angel:

Jag föredrar att ha kunder, inte elever.
En kund hjälper man, rider in hästen eller nått.
En kund är mera jämställd. En kund kan gå vidare med den hjälpen de fått.
Kunder ser man igen i TV, tidningar, tävlingar utställningar mm.
Som idag, fick bilder från Spanien. Ett par hästar jag har tränat var med i spanska mästerskapen i körning. Kusken är ingen elev, har är kund. En VM dommare i körning är inte elev i körning :)
Man bidar med något annat.
http://web.telia.com/~u47202999/Cnv0158.jpg

Kanske att det där med stormarna har att göra med påverkansfaktorn. En tränare som låter en göra som man vill väcker inte så mycket reaktioner. Den som ber en att göra något som strider mot det man dittills lärt tvingar en att välja. Ja eller nej, för eller emot. Det uppkommer snabbt en polarisering.

Jämför med att välja rökplats eller rökfri på tåg eller restaurang. Var med de rökande polarna och bli nedrökt, välj rökfritt och bli isolerad....

Jag skulle gärna vilja umgås med alla utan konflikt.... men ibland är det svårt.
Vissa tränare får fram de här konflikterna. Då måste eleverna ha en stark tro för att stå ut med att vara annorlunda. När det gäller hästar så fungerar det ju så länge hästen känns bättre och mår bättre.
mvh//T_B
(Men när de utlovade resultaten dröjer kan det bli svårt. Många "nya" tränare jobbar tidigt med piaff som ju setts som slutmålet i den gamla träningsvägen. Det känns inte kul då att inte kunna rida ett Lätt-B-program med godkänt resultat. Och de gamla uvarna och bakåtsträvarna får vatten på sina kvarnar....)

true_blue skrev:
Den som ber en att göra något som strider mot det man dittills lärt tvingar en att välja. Ja eller nej, för eller emot. Det uppkommer snabbt en polarisering.

Jag gillar dina skarpsynta inlägg!
Jag undrar bara varför det ska vara så... Kan man inte "agree to disagree"? Oftast uppskattar jag mest de kompisar som säger rent ut till mig när de anser att jag är helkorkad eller gör nåt riktigt tokigt. Det betyder ju inte att vi inte kan vara kompisar mer! Det betyder bara att vi inte delar åsikt i just den frågan, och att antingen lever vi vidare som vänner som är av olika åsikt eller så ändrar någon av oss åsikt med tiden. Om någon säger sin ärliga åsikt tar jag det alltid i beaktande som en ny infallsvinkel och ser om jag har orsak att ändra på nånting. Inom hästkretsar med mer "ytligt" bekanta ser jag det som besvärligt, eftersom även om man själv försöker vara öppen (och inte alltid lyckas, förstås...) reagerar andra underligt om man låter påskina att "den enda vägen till salighet" inte existerar. Varför är så många så hårdnackat inställda på "det enda rätta"? (Oftast det som man har gjort i deras stall i 20 år, då måste det vara rätt. Inget annat KAN funka...)
Se nu hur jag kritiserar folk för att vara hårdnackade, usch mig, påstår mig vara tolerant...
:eek:

Antti skrev:
Jag föredrar att ha kunder, inte elever.
En kund hjälper man, rider in hästen eller nått.
En kund är mera jämställd. En kund kan gå vidare med den hjälpen de fått.
Kunder ser man igen i TV, tidningar, tävlingar utställningar mm.
Som idag, fick bilder från Spanien. Ett par hästar jag har tränat var med i spanska mästerskapen i körning. Kusken är ingen elev, har är kund. En VM dommare i körning är inte elev i körning :)
Man bidar med något annat.
http://web.telia.com/~u47202999/Cnv0158.jpg
Kul för dig!!!
:)
Att en kund är jämställd och kan gå vidare med hjälpen de fått... Så ska det också vara även om man kallar konstellationen tränare och elev, tycker jag! Läs mitt inlägg i början med att var och en bör ta sitt ansvar för sin egen utveckling. Jag tror vi menar samma sak även om vi använder olika uttryck för det!

En helt allmän reflektion... Som har att göra med Anttis "kund" som klarar sig bra. Varför är det så få inom hästsporten som kan glädjas åt andras framgång? Om någon lyckas är det ju positivt för oss alla som sysslar med samma sak! Om Allan lyckas är det ju inte så att Bengan går miste om något för det, utan däremot kan Bengan dra fördelar av de positiva "ringarna på vattnet". Så varför ligger avunden på ytan hela tiden? Finns bättre saker att lägga energin på, tycker jag! :p

dressyrtant skrev:
En helt allmän reflektion... Som har att göra med Anttis "kund" som klarar sig bra. Varför är det så få inom hästsporten som kan glädjas åt andras framgång? Om någon lyckas är det ju positivt för oss alla som sysslar med samma sak! Om Allan lyckas är det ju inte så att Bengan går miste om något för det, utan däremot kan Bengan dra fördelar av de positiva "ringarna på vattnet". Så varför ligger avunden på ytan hela tiden? Finns bättre saker att lägga energin på, tycker jag! :p

det är just detta jag upplevt på de kurser jag arrangerat - att alla glädjs åt andras framgångar, om det så bara innebär att man klarar av att få hästen att gå böjd rakt fram.
men här på forumet och på en del andra kurser så har jag fått feelingen av en enorm avundsjuka. tyvärr.

gäller ju såklart inte alla här!

jag fortsätter i alla fall att glädjas åt mina vänners framgångar
:banana:

Jag har ingen aning om det är skillnad i att man kallar kunder för kunder eller elever. Vad skulle den skillnaden bestå i? Som elev kan jag ju i och för sig känna mig mer omhuldad och värdefull. Som kund är jag möjligen bara någon som betalar pengar. Men tycker gott man kan glädjas åt andras framgångar, precis som Dressyrtant skriver så kan det rentav bli ens egna framgångar. Förstår överhuvud inte den där avundsjukan. Vänlighet blir ju snarare en principsak. Och det tycker jag att jag har mött personligen många gånger. Jag har naturligtvis också mött motsatsen, men det föredrar jag att inte tänka på.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 944
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar