Om tränare

Sv: Om tränare

Antti skrev:
Är med.
Men vi lever i en värld som inte fungerar.
Tex. så om man vill behålla eleven så måste man få eleven att vilja vara kvar. Så redan där går det åt skogen. För hur många av eleverna har självkännedom?

Och om tränaren försörjer sig som just tränare är h*n beroende av elever oavsett "status". Sen är det ju givetvis så att en berömd tränare har lättare att få många elever än en nobody och kan vara ärligare. "Hobbytränare" (med hobby menar jag sidoinkomst, inte skicklighet, att de har sin försörjning ordnad på annat sätt) som har elever för att de tycker det är roligt brukar vara betydligt ärligare eftersom de inte är beroende av att dra in pengar.

Sen kan man fråga sig vad som är effektivast för att hjälpa en person att rida bättre, att vara "brutalt ärlig" (du rider som en sopa) och slippa se personen igen, eller att förklara vad som inte fungerar i ridningen och ge förslag på hur de kan göra det bättre. Vissa personer kanske det fungerar på med den direkta approachen, men de är nog inte så många. Då är ju frågan vad man vill som tränare, hjälpa eller slippa se personen igen.
Visst finns det ryttare som inte vill veta om vad de gör för fel, men även många som VILL lära sig rida bättre och behöver hjälp att utvecklas (sen finns det totalt hopplösa fall som borde hålla sig på marken, men de brukar oftast, men inte alltid, kvala in i den förra kategorin). De är oftast medvetna om att de inte kan rida och vill ha hjälp, att då bara få höra att de är sopor är ju inte särskilt utvecklande.

Dressytant:
Dressrytant skrev:
Antti och Ewa, det var just detta jag var ute efter! Alltså dessa aspekter på att vara tränare. Det finns något motsägelsefullt i att vara tränare samtidigt som man själv är inne i en personlig utvecklingsprocess. Men det är en så mångfacetterad frågeställning, och sättet jag uttryckte mig på var så oerhört förenklat... Men diskussion kring detta kan vara nyttig, tror jag! För faktum är att man hela tiden utvecklas. I stora drag gör man hela tiden samma sak, men hela tiden går man mera på djupet. Skillnaderna är svåra att förklara, eftersom det handlar om personlig insikt. Ibland är det lätt att konkret hitta en yttre omständighet som är en "quick fix" som man plötsligt lär sig. Sådant är lätt att lära ut. Detta att man går skikt för skikt djupare i sin kunskap är svårare...
Håller med dig i detta! Tack för en intressant tråd.
Problemet är ju att som ryttare och tränare är man i ständig utveckling, vi blir ju aldrig klara som ryttare. Sen är det väl så att en ryttare med tiden hittar "sin väg", sin metod och håller sig till den. Målet kan fortfarande vara det samma som för en annan ryttare, men vägen dit kan skilja. Många verkar ha problem med det, och verkar leva i förvissningen om att det finns bara EN väg som är SANN och RIKTIG och letar efter den tränare (guru, överstepräst) som kan lära ut den SANNA och RIKTIGA vägen. De missar mycket och blir oftast inte ens bleka kopior av den de försöker härma.
För att blaja vidare;
Även om jag nu skriver att man måste hitta sin egen väg och inte försöka kopiera någon annan så måste man ju lära sig en hel del innan man ens kan hitta sitt system, sin metod. Då måste man lära sig av andras sätt och metoder, och för att göra det måste man nog för en period ta till sig och gå in i den personens sätt att arbeta för att lära sig den och förstå hur, vad, varför, vad fungerar och vad som (för mig) INTE fungerar. Lika mycket som man kan lära sig vad som fungerar av en person kan man lära sig vad som inte fungerar, hur man inte vill göra. Men det kräver att man "hänger" sig åt den personens system och sätter sig in i det tänkandet. Sedan kan man hitta en annan person man vill lära sig av och då göra samma sak igen tills man känner att man vill stå på egna ben och formar sitt eget system. Men att lära sig på det sättet innebär inte att man anser att den personen har "sanningen och vägen" och ens egna tänkande kan upphöra.
Själv anser jag att man inte bör träna andra förrän man hittat sig eget system/metod, "franchise"tränare är och förblir bleka kopior och det är rätt troligt att vissa saker missuppfattats. Sen hur lång tid det tar innan man hittat sin metod, ja det är ju högst individuellt.
 
Sv: Om tränare

Jo om det vet jag en del. Min fd. hustru har alltid jobbat med den delen av befolkningen.
Min nuvarande jobbar med den typen av ridning yrkesmässigt.
Men du får ingen kommentar om det.
 
Sv: Om tränare

tyst skrev: " Även om jag nu skriver att man måste hitta sin egen väg och inte försöka kopiera någon annan så måste man ju lära sig en hel del innan man ens kan hitta sitt system, sin metod. Då måste man lära sig av andras sätt och metoder, och för att göra det måste man nog för en period ta till sig och gå in i den personens sätt att arbeta för att lära sig den och förstå hur, vad, varför, vad fungerar och vad som (för mig) INTE fungerar."

Mina funderingar, som jag har skrivit nånstans tidigare... men vi tar det igen. Ridning är känsla. Man kan använda instruktioner för att komma närmare känslan, men ingen kan ge dig känslan direkt. Ridningen består av för många komponenter för att man ska kunna plocka ihop den mekaniskt. Du kan bara utnyttja mekaniska detaljer som ledtrådar... Eller något ditåt... ;)
 
Sv: Om tränare

Antti skrev:
Jo om det vet jag en del. Min fd. hustru har alltid jobbat med den delen av befolkningen.
Min nuvarande jobbar med den typen av ridning yrkesmässigt.
Men du får ingen kommentar om det.

Det var intressant att läsa hur du slingrade dig ur den frågan. :angel:

Dina åsikter ang detta kanske inte ligger så långt från dina åsikter vad gäller hästar med fysiska och psykiska handikapp, de ska ju ligga på mackan!!! :mad:

Det är för ynkligt att du inte vågar svara. Du brukar ju inte var den som bryr dig om de allmänna konventionerna.

Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om tränare

Håller med dig till 99% i ditt inlägg om mental förmåga. Men tror att vi måste ge bonus åt dem som inte genast uppvisar stor dylik förmåga. Alla kan lära sig, och hästarna är rätt duktiga på det. De är ju 600 kg känsla, direkt spegel, omedelbar respons. Många skulle gå igenom livet och lära sig mycket mindre om det inte vore för hästarna. Om du talar om inre renhet och anser dig ha sådan torde det dessutom höra till dygderna att se alla som likvärdiga i grunden... I en del österländska filosofier anses eleven vara läraren... ;)
 
Sv: Om tränare

dressyrtant skrev:
Antti och Ewa, det var just detta jag var ute efter! Alltså dessa aspekter på att vara tränare. Det finns något motsägelsefullt i att vara tränare samtidigt som man själv är inne i en personlig utvecklingsprocess. Men det är en så mångfacetterad frågeställning, och sättet jag uttryckte mig på var så oerhört förenklat... Men diskussion kring detta kan vara nyttig, tror jag! För faktum är att man hela tiden utvecklas. I stora drag gör man hela tiden samma sak, men hela tiden går man mera på djupet. Skillnaderna är svåra att förklara, eftersom det handlar om personlig insikt. Ibland är det lätt att konkret hitta en yttre omständighet som är en "quick fix" som man plötsligt lär sig. Sådant är lätt att lära ut. Detta att man går skikt för skikt djupare i sin kunskap är svårare...

Jag skulle tro att det stora problemet för de flesta människor över lag, tränare, elever eller inget av det, är att våga erkänna att man ÄR under utveckling och inte sitter inne med någon absolut kunskap.
Som Antti tog som exempel med smidet, många gånger stöter man på elever som är tusen gånger bättre än en själv just pga att dom innehar någon form av känsla eller instinkt som man själv inte har.
Antti är säkert en sjujäkel på att smida skor, men att upptäcka att det finns en SJÄL i smidet är nog en upplevelse i sig.

Precis detta händer och BÖR hända alla inom ridningen också för att kunna utvecklas, att någon gång hitta en människa, tränare eller elev är egalt, som besitter den där SJÄLEN.

PERSONLIGEN - och Antti, jag undanbeder mig kommentarer om min person eller mina göranden och låtanden redan på förhand - så lär jag mig lika mycket av mina elever som av mina tränare och inspirationskällor, jag ser INGET fel i att hitta lösningen på ett långlivat problem hos en elev som kommer med en fantastisk ide. Varför skulle en elev inte kunna inneha kunskap som övergår min på vissa områden? Givetvis förutsätter tränarrollen i grund och botten att man är "superior" i sitt kunnande, men vem i hela världen är perfekt och innehar absolut kunskap? Vare sig man har känsla, själ eller bara är en mekanisk rapa-apa?

Kontentan är väl att jag anser mig inte vara någon som bara GER kunskap i en tränarroll, utan en person som samarbetar med dom kunskaper mina elever har och suger i mig av det DOM vet som inte JAG vet.
 
Sv: Om tränare

Gissar att man kan välja lära efter vad man vill bevisa.
Några läror ser tex. bönder som rent tjänstefolk. Lärlingar som tjänare.
Det finns det hästar som är så starka mentalt att de styr människan.
Har sett hästar gå till anfall på utvecklingstörda. Andra hästar behandlar dom som om de vore deras egna.
Sen finns det hästar som är svaga och tar åt sig sin ägares status.
Så avgörande för resultatet är att föra samman två individer så att det blir bästa möjliga.
Och där måste förnuftet få bestäma. Att köpa en häst för att det är synd om den ska man tänka över noga. Hästen kan leva i 20 år till. Och när hästen väl står i stallet så ska inte hanteringen skilja, alla hästar har rätt till samma omvårdnad. För hästen har inte bestämt sin existens.
Det är vi som gör det med plånboken.
 
Sv: Om tränare

Ewa skrev:
Varför skulle en elev inte kunna inneha kunskap som övergår min på vissa områden? Givetvis förutsätter tränarrollen i grund och botten att man är "superior" i sitt kunnande, men vem i hela världen är perfekt och innehar absolut kunskap? Vare sig man har känsla, själ eller bara är en mekanisk rapa-apa? Kontentan är väl att jag anser mig inte vara någon som bara GER kunskap i en tränarroll, utan en person som samarbetar med dom kunskaper mina elever har och suger i mig av det DOM vet som inte JAG vet.
Mmmm... Så sant! För mig är det helt klart att ingen kan vara allvetande. Vi närmar oss ridningen med helt olika bagage - och det påverkar oss självklart som ryttare så att det inte finns två ryttare som är lika! Jag tror också att man inte väljer att träna andra om man inte har en uppgift. Om man ändå skulle gå emot livets ström och träna andra fast man inte är ämnad för det, blev nog karriären kort...;)
Det finns även fler saker som jag har funderat över... (Fastän jag skulle ha massor mer att säga om det du skrev ovan, håller med dig om du undrade...)
En sak är att tränare som har vigt sitt liv åt ridningen favoriseras. Det är rätt töntigt, faktiskt... Ju mer erfarenhet man har från olika områden i livet, dess bättre möjligheter har man att få en helhetsbild av vad man gör och vad andra gör. Att man sitter och gnider i sadeln hela dagarna betyder inte att man utvecklas hela tiden om inte inställningen är rätt och andra kvaliteter kommer till. Är personligheten och inställningen mm rätt OCH man rider mycket, ja då blir det säkert underbara resultat. Men att bara rida på och inte analysera vad man gör... njaaee...
En annan sak är att folk numera överlag automatiskt tror att om någon tar ordentligt betalt gör de ett bra jobb. Visst, de gör säkert sitt bästa, men att alla skulle springa efter dem som tar mest betalt är absurt. Att någon är dyr och har mycket erfarenhet betyder inte att denna kan hjälpa alla.
Vart har folks antenner tagit vägen? Det tycks vara så få som verkligen betraktar sitt liv och vad som händer dem och ser vad de behöver och vart de är på väg. Plus att alla har bråttom. Vi tenderar att inte se vår egen plan, utan rusa runt med andras kartor i händerna och gå vilse gång på gång. Suck. :confused:
 
Sv: Om tränare

Men konsten slutar ju inte med att kunna smida en sko. Den ska ju anpassas till den speciella hästen mm mmm mm/T_B
 
Sv: Om tränare

Skikt för skikt - Jag letar efter en tränare med en inre kärna, som sas använder sina olika skikt efter vad som passar eleven och hästen i den utvecklingsfas de är i. MEn som aldrig kompromissar med kärnan, som för mig kanske kan beskrivas - väldigt enkelt - som att bygga en positiv relation med hästen.
Det finns många som bara har plockat metoder och tekniker men vars motivation är något helt annat. Ibland undrar man varför just häst blev valet? Man ser på videon från OS i somras något av detta när några tar en stund med hästen efter ritten, de flesta bara lämnar över till skötaren./T_B
 
Sv: Om tränare

Frågar du bara Antti? Jag tycker att det är ok om man inte utsätter hästen för mer lidande än med vanliga ridskoleelever....../T_B
 
Sv: Om tränare

Håller inte riktigt med dig om att hästen är omedelbar respons spegel... Det fungerar så när vi som ryttare lyckas vara så stilla/med i hästens rörelse att hjälperna kan uppfattas omedelbart som en begäran om "just det" och inget annat, och under förutsättning att hästen kan utföra det begärda - samt att man lyckats bli så samspelta att hästen "godkänner begäran" och utför. ....(kan skriva mer, men jag tror du förstår vad jag menar..)..../T_B :cool:
 
Sv: Om tränare

[/QUOTE]
Vi tenderar att inte se vår egen plan, utan rusa runt med andras kartor i händerna och gå vilse gång på gång. Suck. :confused:[/QUOTE]

WOW - Den sparas i visdomsförrådet! Tack! T_B :cool:
 
Sv: Om tränare

Jo, det är nog en av dom mer riktiga påståenden här på länge.
Exempel finns i mängd där man försöker jobba sin häst efter annans filosofi.
 
Sv: Om tränare

Riktigt, så jag vart inte sömlös :) speciellt inte när jag vid flertal tillfällen läst vad han skrivit i protokollen vid veterinärbesiktning.
 
Sv: Om tränare

true_blue skrev:
Håller inte riktigt med dig om att hästen är omedelbar respons spegel... Det fungerar så när vi som ryttare lyckas vara så stilla/med i hästens rörelse att hjälperna kan uppfattas omedelbart som en begäran om "just det" och inget annat, och under förutsättning att hästen kan utföra det begärda - samt att man lyckats bli så samspelta att hästen "godkänner begäran" och utför. ....(kan skriva mer, men jag tror du förstår vad jag menar..)..../T_B :cool:
Förstår precis, min vän!!! Du tänkte här på ridningen och konkreta ögonblickssituationer. Min tankesfär fanns på ett annat plan. Jag tänkte mera på hur hästarna påverkar oss i vår personliga utveckling på lång sikt... I detta fall upprepar hästen sitt budskap om och om igen. Förhoppningsvis tills vi fattar vad den menar. I värsta fall tills den ger upp och stänger av...
:eek:
Vi måste diskutera dethär mer nån gång, annan tid och plats... Gillar dylika diskussioner... :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 944
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 388
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp