Om någon säger nåt som gör er ledsen

L(i)FE

Trådstartare
Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv!
Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni jobbar med eller nåt sånt. Om den skulle ha sagt eller gjort nånting som ni blev ledsen för skulle ni säga nåt om det då? Även ifall ni inte gjorde det exakt då när den sa det?
Och jag menar alltså om ni inte tror att den sa det för att den ville såra er men mera att ni inte fattar varför kanske eller att ni undrar om ni miss förstog den eller nåt. Eller om den kanske inte ens fattade att ni blev ledsna av det.
Om ni skulle säga nåt hur skulle ni göra det då? Och om ni inte skulle säga nåt hur skulle ni hantera det isåfall om ni ändå tillexempel var ledsna av det?
 
Det ska ganska mycket till för min del för att jag ska säga något. Oftast handlar det enligt min erfarenhet om ett missförstånd, att personen inte riktigt tänkte till innan hen pratade eller att man helt enkelt tycker olika om något. Och då tycker jag oftast det känns bäst att inte grubbla för mycket eller göra för stor grej av det utan rycka på axlarna och gå vidare.

Om det är en person som upprepade gånger säger saker som gör mig ledsen på riktigt så har det handlat om att vi sett väldigt olika på saker och ting. Då har jag antingen velat ha kvar personen som vän på lite mer distans, och försökt undvika de ämnena som gjort att jag blivit ledsen. Eller så har jag slutat umgås med personen.
 
Det ska ganska mycket till för min del för att jag ska säga något. Oftast handlar det enligt min erfarenhet om ett missförstånd, att personen inte riktigt tänkte till innan hen pratade eller att man helt enkelt tycker olika om något. Och då tycker jag oftast det känns bäst att inte grubbla för mycket eller göra för stor grej av det utan rycka på axlarna och gå vidare.

Om det är en person som upprepade gånger säger saker som gör mig ledsen på riktigt så har det handlat om att vi sett väldigt olika på saker och ting. Då har jag antingen velat ha kvar personen som vän på lite mer distans, och försökt undvika de ämnena som gjort att jag blivit ledsen. Eller så har jag slutat umgås med personen.
Okej tack för svaret!
Nu kanske inte dethär är exakt vad det handlar om egentligen men bara för att säga ett exempel. Men om någon som du hade känt länge kanske i flera år och du tänkte den som en vän. Den skulle säga nånting som du upp fattade som att den inte gillade dig eller inte ville um gås med dig eller nånting sånt.
Skulle du försöka att inte ta åt sig av det då bara?
 
Det beror på vem det är.
Okej tack för svaret! Kan du ge nåt exempel som du skulle säga nåt till och inte? Alltså tillexempel en kompis eller nån på ditt jobb eller så. Om det är nån skillnad eller är det mera från person till person liksom? Vad beror det på isåfall?
 
Okej tack för svaret!
Nu kanske inte dethär är exakt vad det handlar om egentligen men bara för att säga ett exempel. Men om någon som du hade känt länge kanske i flera år och du tänkte den som en vän. Den skulle säga nånting som du upp fattade som att den inte gillade dig eller inte ville um gås med dig eller nånting sånt.
Skulle du försöka att inte ta åt sig av det då bara?

Jag skulle för det första försöka vara ärlig mot mig själv och försöka reda ut om det bara är ett hjärnspöke hos mig, eller om personen faktiskt uttryckt att den inte gillar mig eller vill fortsätta umgås med mig. Om jag kanske har en låg period och känner mig nerstämd i allmänhet så har jag lätt för att tolka saker negativt. Sådant försöker jag ta hänsyn till, exempelvis. Om det faktiskt genuint kändes som att personen inte tyckte om mig eller ville fortsätta vara min vän så hade jag slutat ta kontakt. Och det är också så jag har gjort i de fall som personer faktiskt inte velat fortsätta umgås med mig.

Även om jag ibland blivit väldigt ledsen så har jag inte haft något behov av att prata om det med personen det rör, situationen är som den är ändå liksom. Jag styr ju inte över vad andra människor vill.
 
Senast ändrad:
På jobbet säger jag inte ett pip om det. Där ser jag till att sköta mitt jobb så gott jag kan och om andra har problem med något/mig låter jag dem ta upp det om de anser det viktigt.

Privat så tar jag hellre upp onödiga små missförstånd för diskussion än låter det gå så långt att det blir ett större problem av det, och väljer vänner som fungerar likadant. Kan vi inte kommunicera bra om allt, både positivt och negativt, då finns det ingen anledning att ha kontakt.
 
Jag brukar försöka att inte säga nåt på en gång. Jag brukar försöka låta det gå ett tag och låta känslorna och tankarna komma i ordning och om det fortfarande känns värt att ta upp för att det skaver för mycket gör jag det. Om jag märker att det inte skaver eller känns så jobbigt låter jag det vara.
 
Jag skulle för det första försöka vara ärlig mot mig själv och försöka reda ut om det bara är ett hjärnspöke hos mig, eller om personen faktiskt uttryckt att den inte gillar mig eller vill fortsätta umgås med mig. Om jag kanske har en låg period och känner mig nerstämd i allmänhet så har jag lätt för att tolka saker negativt. Sådant försöker jag ta hänsyn till, exempelvis. Om det faktiskt genuint kändes som att personen inte tyckte om mig eller ville fortsätta vara min vän så hade jag slutat ta kontakt. Och det är också så jag har gjort i de fall som personer faktiskt inte velat fortsätta umgås med mig.

Även om jag ibland blivit väldigt ledsen så har jag inte haft något behov av att prata om det med personen det rör, situationen är som den är ändå liksom. Jag styr ju inte över vad andra människor vill.
Jag fattar hur du menar tror jag. Och nej såklart så styr man ju inte hur andra tycker och vill!
Men det är väl mera om man heltenkelt inte vet. Alltså om det är nån som tillexempel säger nånting som man upp fattar så men innan så har man aldrig fått några tecken om det. Utan mera isåfall som att det kommer från inget eller att man har miss förstått denandra men det är ju svårt att bara veta det tycker jag iallafall.
Men jag menar alltså som exempel att man inte har någon låg period eller nåt sånt men inte att det verkligen känns som att den inte tycker om ej heller.
 
På jobbet säger jag inte ett pip om det. Där ser jag till att sköta mitt jobb så gott jag kan och om andra har problem med något/mig låter jag dem ta upp det om de anser det viktigt.

Privat så tar jag hellre upp onödiga små missförstånd för diskussion än låter det gå så långt att det blir ett större problem av det, och väljer vänner som fungerar likadant. Kan vi inte kommunicera bra om allt, både positivt och negativt, då finns det ingen anledning att ha kontakt.
Hur tar du upp det då ifall det är nånting som du kanske inte vet om den menade så eller om det var ett miss förstånd?
 
Jag brukar försöka att inte säga nåt på en gång. Jag brukar försöka låta det gå ett tag och låta känslorna och tankarna komma i ordning och om det fortfarande känns värt att ta upp för att det skaver för mycket gör jag det. Om jag märker att det inte skaver eller känns så jobbigt låter jag det vara.
Hur långt är ett tag som du brukar låta det gå? Alltså är det nån timme eller några dagar eller så? Hur skulle du vara mot den personen undertiden om den tillexempel hade sagt nånting som du upp fattade som att den inte ville vara vän med dig tillexempel?
 
Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv!
Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni jobbar med eller nåt sånt. Om den skulle ha sagt eller gjort nånting som ni blev ledsen för skulle ni säga nåt om det då? Även ifall ni inte gjorde det exakt då när den sa det?
Och jag menar alltså om ni inte tror att den sa det för att den ville såra er men mera att ni inte fattar varför kanske eller att ni undrar om ni miss förstog den eller nåt. Eller om den kanske inte ens fattade att ni blev ledsna av det.
Om ni skulle säga nåt hur skulle ni göra det då? Och om ni inte skulle säga nåt hur skulle ni hantera det isåfall om ni ändå tillexempel var ledsna av det?
Jag hade inte sagt något till personen, men däremot till andra för råd och stöttning.

Jag fungerar bäst med att låta det gå ett tag, samla mina tankar och eventuellt analysera vad som sagts, prata och skriva av mig om jag fortfarande störs av kommentaren några timmar/dagar efter händelsen.
 
En vän jag umgåtts med i ca 10 år sa något till mig som jag inte hade väntat mig. Jag sa till vännen att "här och nu så har vi slutat prata med varann och kommer aldrig att umgås mer. Jag kan aldrig bli vän med dig igen, för jag kommer aldrig att lita på dig igen, för när kommer nästa grej som du kastar ur dig"
Jag har inte pratat med henne sen dess, det är snart 1 år sen. Hon har sagt förlåt, men det kan man ju slänga ur sig hur som helst utan att mena det, jag kommer aldrig lita mer på henne.

Så jag var rakt på och sa det till henne.
 
Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv!
Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni jobbar med eller nåt sånt. Om den skulle ha sagt eller gjort nånting som ni blev ledsen för skulle ni säga nåt om det då? Även ifall ni inte gjorde det exakt då när den sa det?
Och jag menar alltså om ni inte tror att den sa det för att den ville såra er men mera att ni inte fattar varför kanske eller att ni undrar om ni miss förstog den eller nåt. Eller om den kanske inte ens fattade att ni blev ledsna av det.
Om ni skulle säga nåt hur skulle ni göra det då? Och om ni inte skulle säga nåt hur skulle ni hantera det isåfall om ni ändå tillexempel var ledsna av det?
Det beror på, om det är på jobbet ifrån någon som jag sedan tidigare inte fungerar så bra med så låter jag det vara. Den personen har redan visat att den inte kommer att ta emot det jag har att säga på något konstruktivt sätt ändå. Är det i en nära relation kommer jag sannolikt att säga något på ett så icke konfrontationsaktigt sätt som jag kan (ibland är den förmågan dock mycket låg).

I stort sett kan man väll säga att det beror på om jag tror att det kommer att leda någon bra stans om jag säger till, om relationen är så viktig för mig att det är värt att försöka berätta om att den gjort mig ledsen. Är det en kollega som gör mig ledsen så kanske jag istället tar det med min chef för att förhindra att situationen uppstår igen.

Jag får nog erkänna att det många gånger blir så att jag istället för att ta upp det som sårade mig med personen så väljer jag att dra mig undan och läka ifred. Om personen frågar varför jag inte umgås som vanligt berättar jag antagligen. Men ibland får det bara bero.
 
Jag brukar försöka att inte säga nåt på en gång. Jag brukar försöka låta det gå ett tag och låta känslorna och tankarna komma i ordning och om det fortfarande känns värt att ta upp för att det skaver för mycket gör jag det. Om jag märker att det inte skaver eller känns så jobbigt låter jag det vara.
Så här försöker jag också göra.

Jag behöver ofta lite tid att fundera på vad som sades och vad som triggades i mig. Om skavet kvarstår så tar jag upp det senare. Det kan vara några timmar senare eller en annan dag, men jag försöker att inte vänta alltför länge om jag mår dåligt av det.
 
Jag tycker man ska säga att ”jag blev ledsen för det här” och berätta hur man upplevde det om det är en person som man ändå vill ha kvar, eller det är ex en personal som behöver veta för att inte göra om misstaget. Jag jobbar inom LSS och gör jag en person på jobbet ledsen eller arg vill jag gärna veta det så vi kan reda ut det och jag kan be om ursäkt, det gör att jag kan tänka på det nästa gång. Jag upplever att det också stärker personen att våga markera sina gränser och att den blir tryggare med mig. Jag visste antagligen inte att jag sårade någon, har jag gjort det vill jag veta det. Jag tänker likadant privat. Vi kanske inte är överens men i och med att vi kommunicerar om det blir det inte lika sårbart.
 
Jag är expert på att tolka något som inte finns och förstora upp det, så i 99,9% är det jag som tolkat/ läst in något som inte finns. Med denna vetskap om mig själv så säger jag inget.
 
Hur tar du upp det då ifall det är nånting som du kanske inte vet om den menade så eller om det var ett miss förstånd?
Senaste gångerna det hänt så har det varit med sambon, och där kan jag enkelt säga ungefär: "Du, tidigare sa du såhär, menade du det negativt eller hur ska jag tolka det?" och liknande försöker jag kommunicera med mina vänner.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 262
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 609
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp