Om man vill ha en stor gårdshund vad köper man då?

Ramona

Trådstartare
Ja, som överskriften lyder: Om man vill ha en stor gårdshund vad köper man för ras då?

Jag tycker att jag har rätt så bra koll på raser, men jag blev lite ställd faktiskt eftersom kraven är:
-Frisk
-Inte för ful, tex irländsk varghund
-Gärna ha lite vakt i sig då gården ligger lite off och ägaren sover själv på gården.

Den ska inte kräva för mycket motion/aktivering, utan den kommer att ta normala långpromenader i skogen varje dag, följa med på ridturer, gå lös på gården etc.

Det finns redan en äldre Jack Russell på gården och den tycker ägaren har varit lite för aktiv under årens lopp. Men personen är mycket hundvan och tävlar med sin JRT i både agility och lydnad. Men vill ha en hund med mer storlek som inger lite mer respekt än JRT gör.

Sv: Om man vill ha en stor gårdshund vad köper man då?

Jag som ofta är ensam hemma på gården ett par veckor i sträck skaffade en leonberger som "förstärkning" till min BC-korsning.

Hon är stor, har ett djupt,kraftfullt skall och ingen som inte känner henne går fram till henne när hon skäller, men samtidigt är hon ju enormt snäll.

Leonberger är hundar som gärna hänger med på allt, men när jag har varit dålig har hon inte påverkats synbart av sysslolösheten (till skillnad mot BC'n som klättrar på väggarna de dagar vi inte gör något). Jag har hört fler som också anser att deras leonberger är utmärkta gårdshundar, de vill alltid ligga ute under ett träd och ha koll och gillar att knalla runt och nosa omkring på gårdsplanen och i stallet när man pysslar ute. Min tjej är väldigt duktig på att roa sig själv ;)
Kompisarna säger samma sak om deras hundar.

Viktigt med stora hundar är förstås att kolla höftstatus på deras föräldrar och familj! Min hade A-höfter när vi kollade, precis som föräldrarna och syskonen.

En kompis har en leonberger som gårdshund. Det har fungerat utmärkt för alla parter och hunden aktiveras knappt alls och är nöjd och glad ändå men följer gärna med en sväng om det är så.

En Cane Corso

figgeochfendi3.jpg

Någom Mastiff, t ex Tibetansk, Old English Sheepdog, Pyrenéer?

Bullmastiff stämmer bra in på det du beskriver. Det gäller dock att vara nogrann vid val av upfödare för att få en sund hund.

Gårdsväktare = Hovawart. Jag antar att flera på forumet kommer att säga att de kräver mycket aktivering men jag känner flera som har lugna, trevliga hoffar som går omkring på gården och inte aktiveras i bruksgrenar. Annars kan nog säkert en Cane Corso vara ett bra val att ha på en gård. Vet inte hur den är att ha med på snabbare ridturer men ridning i promenadform går utmärkt.

Annars kan nog säkert en Cane Corso vara ett bra val att ha på en gård. Vet inte hur den är att ha med på snabbare ridturer men ridning i promenadform går utmärkt.

Väljer man en från de lite sundare linjerna är det inga problem, men som alltid kräver det att vara nogrann vid valet av uppfödare, det finns mnga just nu som föder upp hundar med dåliga hälsoförutsättningar.

Jag har haft flera hundar av olika raser, även jaktraser men jag har aldrig någonsin haft (eller sett) en så kraftfull, men ändå atletisk, hund som mina hundar och framförallt tiken som börjar bli vuxen.

Hon är så fruktansvärt smidig och stark i kroppen och bara flyger fram i skogen, med otrolig kroppskontroll, så häftig att se.

Namnet "Cane Corso" kommer förresten från latinets "cohors", som betyder "försvarare och väktare av gården".

Vi har haft Hoffe i familjen och den var trevlig men en riktig lufs och inget för ridturer, har dessutom träffat många hoffar med tveksam mentalitet så det kräver nog också en viss nogrannhet i val av uppfödare.

Vi har haft Hoffe i familjen och den var trevlig men en riktig lufs och inget för ridturer, har dessutom träffat många hoffar med tveksam mentalitet så det kräver nog också en viss nogrannhet i val av uppfödare.

Jag har hört att många har träffat hoffar med mentalitet som ifrågasatts. Men jag tror att uppfödarna har tagit sig i kragen och dagens hoffar är mycket bättre. Jag har träffat väldigt många sedan jag skaffade min (drygt 2 år sedan) och *peppat peppar* har jag inte träffat på någon som varit knepig, (kanske ska tillägga än för att gardera mig). Blir nyfiken när du skriver att din hoffe var en riktig lufs som inte var något att ha med på ridturer. De används ju inom bruks i både i sök och IPO. Jag tycker precis tvärtom. De är otroligt smidiga och min passar fantastiskt bra i skogen i alla tempon. Både till fots och på ridturer.

Cane corso,rottis eller bouvier (stavning?)

Jag som har mina uppfödare i Ungern,har sett CC hundar som jag bara dreglat över,men då jag inte kan så mycket om rasen så har jag varit lite avvaktande,vill ju inte att varken dobbis eller frallorna ska bli uppkäkade,men läckra hundar är dom :love:

En Chow Chow.

Den ultimata villahunden, skäller, men är lättfostrad, och inte allt för krävande.

Grand Danois! Räcker att lilla vovven syns genom köksfönstret så backar folk. Ger den ett skall så är de redan på väg därifrån! Kräver inte mycket motion och är jätte trevliga att ha att göra med.

Leonberger hade jag nog själv funderat på, just eftersom det är praktiskt med lite päls vintertid om hunden ska vara ute mycket (vilket den oftast är om man själv är ute).

MEN eftersom den är lite tråkig och redan har tagits upp så hade jag nog slagit ett slag för Kuvasz, en av de trevligare "bergshundarna" enligt mig. Lagom storlek, lagom päls, går att forma helt okej och har ju framförallt "gårdskänslan" inbyggd. Sen, vem drömmer inte om en Sankt Bernard..?

Min första tanke var Leonberger, den vackraste hundrasen (på delad första plats med tibben då givetvis) av dom alla enligt mig ;)

Jag hade tidigare en LB hane och med honom kände man sig alltid trygg när man gick ute sent på kvällarna, bara hans storlek var avskräckande (78-80 cm hög och 70+ kg) och såg han något misstänksamt sa han till med dova morrningar och djupa, kraftfulla skall. Jag bor visserligen i lägenhet men han hade trivts ypperligt på en gård där han fick gå runt och strosa och ha koll på läget.

När JAG tänker gårdshund, så tänker jag en hund som kan vara ute i "väder och vind" och trivas med det! Den skall inte behöva "kläs på" eller hållas inne om det är många minusgrader eller regn :)
Det bör också vara en hund som är nöjd med livet om den får rejäla promenader och umgängen med familjen som huvudsakliga aktiviteter - utöver "uppgiften" att vakta gården/varna för besökare.

Med det som utgångspunkt så skulle följande hundar vara aktuella för mej:
Kuvazs
Pyrenéerhund
Berner sennenhund
Estrela mountain dog
Eurasier
Maremmano abruzzese

/Swat

*KL*

Tack för jättebra svar i tråden! :bow: Att jag själv inte tänkte på leonberger. :o Jag får skämmas!

Berner Sennen hade funkat, om det inte var för hälsostatusen. Sankt Bernard hade kanske passat om den var lite mer atletisk. Men nu har jag massor med alternativ att föreslå ju. :bow: Fick ju förslag på flera raser som jag själv inte tänkt en tanke på.

En engelsk mastiff! Underbara, gårdshundar och vaktar utan att vara aggressiva!

Broholmer kanske, de är väl som gjorda för att vara gårdshundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte