Om man tänker börja jobba en otränad häst för hand

Rie

Trådstartare
alternativt tömkörning (som jag är usel på) vad är lämpligt att börja med för övningar?
 
Sv: Om man tänker börja jobba en otränad häst för hand

Jag hade börjat med rakt fram i skogen i skritt, gärna lite off road så det inte bara blir platta stigar hela tiden. Det hjälper hästen med balansen och den får lättare att hålla koll på benen och blir stadigare på foten, dessutom är det nyttigt för grundmuskulaturen att röra sig mycket i skritt och lyfta mycket på benen.
 
Sv: Om man tänker börja jobba en otränad häst för hand

För stenigt och riskabelt för jag ska att rida offroad på sommaren så jag tror nog att det är likadant på vintern - förutom att en ändå mer otränad matte skulle avlida av att pulsa med i snön...:angel:

Ska försöka trampa upp en hage till ridbana så får vi se vad man kan jobba med där - förutom snöpulsning.
 
Sv: Om man tänker börja jobba en otränad häst för hand

Jag håller på att sätta igång min häst nu efter några månaders vila och diverse tråkigheter... den första månaden har jag bara jobbat vid hand och i "långa tyglar", s.k. long reining. Första tiden gick vi bara längs med vägen (liten grusväg genom byn), lite serpentiner, sidvärts, ställa, böja osv - mjukt och bara lite i början förstås. Första veckan var vi ute varannan dag och är nu en månad senare uppe i ca 5 dagar/vecka.

Efter hand har jag lagt till lite skrittarbete på böjda spår, något trav-inslag med fokus på många övergångar, halter, ryggning, öppna-tänk varvat med rakt spår förstås. Där är jag nu ungefär, och varvar med att fortfarande promenera längs vägen i de långa tyglarna. Vi pulsar även lite i snö och använder lite bommar, backar längs vägen etc. för att aktivera bakdel och rygg mer.

Om ungefär en vecka har jag planerat att sitta upp och fortsätta i samma stil uppsuttet varvat med fortsatt arbete från marken. Jag lägger gärna lång tid på arbete så gott som enbart i skritt första tiden, det har man igen i slutändan tycker jag... fast det är ju olika från häst till häst förstås.

Ska kanske tillägga att jag inte har någon ridbana, utan använder mig antingen av vändplanen på vår gård eller vägen genom byn. Snart finns det nog hårda och bra skoterspår att använda också. Jag har en rundcorall, men mycket yta att skotta/trampa ner utan traktor eller liknande... :)
 
Sv: Om man tänker börja jobba en otränad häst för hand

Jag skulle börjat på en inhägnad ridbana/hage och ha koll att jag kan få hästen att gå dit jag vill på töm. Börja att bara följa "spåret" sväng sedan, gör halt, gå in ett varv på volten. När du känner att du har koll på töm och häst kan man ge sig ut på vägen. Lycka till!
 
Sv: Om man tänker börja jobba en otränad häst för hand

Börja för guds skull på inhängnat område. Min lilla pålla är störtcool och jag trodde inte det skulle bli några som helst problem, om något att få henne att gå framåt :angel:
Men hon fick panik, tömmarna var tvungna att slacka så de nästan hängde i marken, minsta lilla rörelse blev en jättereaktion och hon satta iväg i full panik och snurrade vid ett tillfälle in sig i tömmarna (jag hade då som ett proffs med mig som skötte situationen jättebra och jag stod utanför och hjälpte till att stanna henne med röstkommando som hon tack och lov lyssnar jättebra på). Fick släppa tömmarna vid ett tillfälle, vilket ju inte hade gått på en väg. Hade inte gått att springa efter på en väg heller för då hade hon ju fått upp farten rakt fram istället för att springa runt på ett litet område.

Så oavsett hur lugn och snäll häst du har, snälla börja på ett ordentligt inhägnat område!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 982
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 232
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp