Sv: Om man tänker börja jobba en otränad häst för hand
Jag håller på att sätta igång min häst nu efter några månaders vila och diverse tråkigheter... den första månaden har jag bara jobbat vid hand och i "långa tyglar", s.k. long reining. Första tiden gick vi bara längs med vägen (liten grusväg genom byn), lite serpentiner, sidvärts, ställa, böja osv - mjukt och bara lite i början förstås. Första veckan var vi ute varannan dag och är nu en månad senare uppe i ca 5 dagar/vecka.
Efter hand har jag lagt till lite skrittarbete på böjda spår, något trav-inslag med fokus på många övergångar, halter, ryggning, öppna-tänk varvat med rakt spår förstås. Där är jag nu ungefär, och varvar med att fortfarande promenera längs vägen i de långa tyglarna. Vi pulsar även lite i snö och använder lite bommar, backar längs vägen etc. för att aktivera bakdel och rygg mer.
Om ungefär en vecka har jag planerat att sitta upp och fortsätta i samma stil uppsuttet varvat med fortsatt arbete från marken. Jag lägger gärna lång tid på arbete så gott som enbart i skritt första tiden, det har man igen i slutändan tycker jag... fast det är ju olika från häst till häst förstås.
Ska kanske tillägga att jag inte har någon ridbana, utan använder mig antingen av vändplanen på vår gård eller vägen genom byn. Snart finns det nog hårda och bra skoterspår att använda också. Jag har en rundcorall, men mycket yta att skotta/trampa ner utan traktor eller liknande...